Ekonomi

Svenskt missnöje med kompromiss om minimilön

EU-parlamentsledamoten Abir Al-Sahlani (C) är kritisk till det senaste kompromissförslaget i kampen om minimilöner i EU. Arkivbild.
Foto: Fredrik Persson/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Förslaget om minimilöner inom EU fortsätter att väcka svensk irritation. Den kompromiss som EU-parlamentets tyska och nederländska huvudförhandlare tänker lägga fram inför parlamentets arbetsmarknadsutskott får besk svensk kritik.

"Det är riktigt beklagligt att det här förslaget gör ett redan dåligt förslag ännu sämre. Man hotar svensk lönebildning", anser svenska ledamoten Abir Al-Sahlani (C) i ett uttalande till TT.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Dansk vindkraft lockar USA

Danska vindkraftsjätten Vestas hoppas på en fet order från USA. Arkivbild.
Foto: Lars Skaaning/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Danska vindkraftstillverkaren Vestas är nära en rekordorder i USA. Det handlar om 138 vindkraftverk till två vindkraftparker på den amerikanska östkusten.

Historiskt har Vestas fokuserat på landbaserad vindkraft, men på senare år har bolaget satsat mer på havsbaserad vindkraft.

Oljebolagen BP och Equinor planerar enorma vindkraftparker utanför New York-kusten. De två anläggningarna ska kunna försörja tio miljoner hushåll med ström.

Och utpekad som föredragen leverantör är Vestas.

En slutorder återstår att underteckna. Men det danska bolaget kommunicerar nu att ett färdigt avtal omfattar 138 av de största vindkraftverken i utbudet. De är 280 meter höga och levererar 15 megawatt vardera, inalles när 2,1 gigawatt.

Om ordern går i lås blir den Vestas största hittills och öppnar för framtida möjligheter, enligt Jacob Pedersen, aktieanalyschef på Sydbank:

– Havsvindsprojekt är större än de på land, och det innebär också en annan typ av risk för Vestas vilket bolaget nu ska bevisa att man är i stånd att hantera.

Uppgiften om storordern lyfte inte aktiekursen. Vestas sjönk med 1,1 procent på måndagen.

I augusti delårsrapporterade Vestas att en förlust vänts till vinst under andra kvartalet. Men intäkterna var i stort sett oförändrade och bolaget sänkte prognoserna för helåret, bland annat med hänvisning till pandemirelaterade flaskhalsar inom transportsektorn som slår mot Vestas leveranser.

Ekonomi

Banker vinnare på stillsam börs

Små kursrörelser på Stockholmsbörsen. Arkivbild.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Ekonomi
Ekonomi Rörelserna var försiktiga på Stockholmsbörsen på handelsveckans första dag. Det breda OMXS-indexet stängde oförändrat.

Avanza drog i gång rapportsäsongen med en delårsrapport för tredje kvartalet, där det framgick att kundtillströmningen till nätmäklaren bromsat in, samtidigt som bolaget flaggar för oväntat höga kostnader nästa år. Aktien sjönk 1,6 procent.

Handelsbankens indextunga aktie steg samtidigt 1,3 procent sedan storbanken meddelat att man tidigarelägger redovisningen av resultatet för årets tredje kvartal till tisdag kväll i stället för som tidigare aviserat onsdag morgon. Något skäl angavs inte av banken.

Nordea och Swedbank hängde på och steg 1,8 respektive 0,5 procent.

Bland storbolagen som i stället backade fanns hygienbolaget Essity, ned 1,9 procent, och kullagerjätten SKF, som tappade 1,5 procent.

Volvo Cars klargjorde på måndagen att biltillverkaren siktar på en återkomst till Stockholmsbörsen redan i slutet av oktober, med en värdering på 163–200 miljarder kronor, enligt ett prospekt.

Börshumöret i omvärlden dämpades av oväntat svaga tillväxttal från Kina för tredje kvartalet. Högre råvarupriser och oro för effekter av skenande energipriser bidrog också.

De ledande Europabörserna gick ned: Londonbörsens FTSE-index 0,4 procent, Frankfurtbörsens DAX-index 0,7 procent och Parisbörsens CAC-index 0,8 procent.

Ekonomi

Volvonostalgi kan trigga köparna

Nej, Volvo blir inte svenskt igen. Det är bara en liten del av bolaget som görs tillgängligt, Geely kommer fortfarande att vara huvudägare. Här modeller av gamla Volvo-bilar gjorda av modellbilbyggaren Bo André. Arkivbild.
Foto: Suvad Mrkonjic/TT
Ekonomi
Ekonomi Fina minnen från baksätet på en Volvo Amazon? Nostalgi kan trigga spararna att köpa Volvoaktier, enligt experterna.
Men det finns flera frågetecken kring aktien, varnar de.

Visst kan Volvo Cars bli en folkaktie, tror Sverre Linton, chefsjurist på Aktiespararna. Men det handlar framför allt om Volvonostalgi, tror han.

– Hela resan från Volvo Amazon till XC70, den lockar nog många som vill göra Volvo svenskt igen, säger Sverre Linton.

Fast det blir en mycket liten del, högst 24 procent av bolaget, som blir tillgängligt på börsen. Det kan göra att Volvo Cars ändå inte blir en riktig folkaktie.

– Geely kommer fortfarande att ha kontrollen över Volvo Cars. Det kommer fortsätta att vara ett i huvudsak kinesiskt bolag.

Få aktier ute

Att en så liten del Volvoaktier kommer att finnas på marknaden gör aktien känslig, förklarar han. Både för positiva och negativa nyheter.

– När det är en så kallad låg free-float så blir aktien volatil, säger han.

Kanske kan Geely släppa taget om en större del av bolaget framöver, men det återstår att se, konstaterar Sverre Linton.

Hampus Engellau, fordonsanalytiker hos Handelsbanken, drar paralleller till Traton, Scanias huvudägare, vars aktie gått kräftgång på börsen sedan noteringen 2019 mycket beroende på för låg likviditet i aktien på grund av huvudägaren Volkswagen.

— 15 procent skulle vara för lite, säger han om den lägstanivå som angivits.

– Jag hade gärna sett en högre ”free float”, det är synd om ett sådant här stort bolag inte får den förhållandevis stora ägarbas som det förtjänar, säger han till TT.

"Måste göra sin hemläxa"

Det är framför allt relationen till Volvo som gör att svensken vill bli Volvoägare, tror Nicklas Andersson, sparekonom på Avanza.

– Det är ett starkt varumärke. Intresset är jättestort, och aktien kan nog locka många. Men jag tycker att man ska minnas Telia. Man måste göra sin hemläxa.

Då prospektet för börsnoteringen för Volvo Cars offentliggörs ligger värderingen på den del som görs tillgänglig på mellan 163 och 200 miljarder kronor. Aktien kommer att kosta mellan 53 och 68 kronor.

– Det är tråkigt med ett spann. Det ger inga besked, jag tycker inte om det, säger Nicklas Andersson.

Tyder på osäkerhet

Spannet är ganska stort, vilket tyder på en viss osäkerhet var intresset finns, tycker Joakim Bornold, sparekonom på Söderberg & Partners. Det knyter han bland annat till den kinesiska huvudägaren som även efter noteringen kommer att ha greppet om bolaget.

– Osäkerheten i prisspannet ligger säkert i det, hur det kommer att vara att ha en storägare som är kinesisk. Samtidigt kan man konstatera att Geely har varit en mycket bättre ägare än vad Ford var och att bolaget nu är i ett mycket bättre skick än när Geely tog över bolaget från Ford, säger Bornold.

Nivån på värderingen tror han har med värderingen av Polestar att göra. Enbart Volvos ägande i elbilsbolaget har värderats till 10 miljarder dollar.

– Den höga värderingen är dels Polestar, dels biljetten in på den kinesiska marknaden. Det är väldigt positivt. I nybilsmarknaden är den kinesiska marknaden väldigt viktig, säger Joakim Bornold.

Stora förändringar för bilbranschen

Både Nicklas Andersson och Sverre Linton tycker att den som funderar på att bli Volvoägare ska göra sin egen noggranna analys.

– Man ska försöka sätta sig in i var bolaget befinner sig, och hur det är med halvledarbristen. Var befinner sig bolaget i transformationen, och hur konkurrensbilden ser ut. Man ska vara medveten om att bilbranschen står inför stora förändringar, säger Nicklas Andersson.

Även om många har fina minnen från svenska gamla Volvobilar så är det inte riktigt dessa det gäller nu, konstaterar han.

– Man kan inte leva på gamla meriter, säger Nicklas Andersson.

Helena Wande/TT

Johanna Cederblad/TT

FAKTA

Fakta: Teckningstid och börsintroduktion

Teckningstiden för allmänheten är 19 till 26 oktober.

Prisintervallet för en aktie ligger mellan 53 och 68 kronor.

Minsta teckningspost är 100 aktier, max 25 000 aktier.

Aktierna köps i jämna 50-poster.

Aktierna köps digitalt via bankerna.

Priset på aktien meddelas den 27 oktober.

Första handelsdagen på Nasdaq Stockholm är den 28 oktober.

Ekonomi

Volvochefen tror på kurslyft

Volvo Cars nya elbil C40 Recharge. Arkivbild.
Foto: Claudio Bresciani/TT
Ekonomi
Ekonomi Volvo Cars siktar på börsnotering den 28 oktober. Värdet blir uppemot 200 miljarder kronor.
Ett rimligt pris som kan ge en värdeökning, enligt vd Håkan Samuelsson.
PREMIUM

Prislappen ligger på 53–68 kronor per aktie, vilket motsvarar ett totalt värde på Volvo Cars på 163–200 miljarder kronor, enligt ett pressmeddelande från bilföretaget.

– Jag tycker att det är viktigt att priset ska stå i relation till värdet av företaget. Samtidigt ska det vara ett pris som köparna tycker är rimligt och som ska erbjuda en möjlighet för investerare att se en bra värdeutveckling i tiden framåt, säger Håkan Samuelsson, vd på Volvo Cars, till TT om värderingen på bolaget.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Investor gick sämre än börsen

Wallenbergsfärens maktbolag Investor, med vd Johan Forssell, redovisar kvartalsrapport för tredje kvartalet. Arkivbild.
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Ekonomi
Ekonomi Wallenbergsfärens maktbolag Investor hade en sämre avkastning än börsen under tredje kvartalet.
Substansvärdet ökade dock.
PREMIUM

Investor – storägare i bland annat ABB, Astra Zeneca och Ericsson – redovisar en totalavkastning på minus 4 procent för tredje kvartalet. Det kan jämföras med avkastningen på Stockholmsbörsen, enligt SIXRX-index, på 1 procent.

Substansvärdet för investmentbolaget uppgick den 30 september till 682 398 miljoner kronor, en ökning med 23 644 miljoner kronor under kvartalet. Substansvärdet per aktie uppgick per den 30 september till 223 kronor.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Apoteum

Vinterdepression - och olika metoder för att bli av med den

Apoteum

Vad är vinterdepression?

Nu när det går mot mörkare tider, är det många som börjar märka av vinterdepressionen, som är en typ av årstidsbunden depression. Vissa får också något som kallas för vår-depression, men vanligast är ändå den som är bunden till vintern.

Några av symtomen för vinterdepression är en trötthet som inte ger med sig, svårigheter med att somna, nedstämdhet och oro, och ett starkt sockersug, vilket gör att många går upp i vikt under vintern - inte bara på grund av julmaten. Även om det inte finns en entydig anledning till varför vissa får den här typen av depression, så är det sannolikt att det har med brist på dagsljus att göra.

Finns det behandling?

Om man lider av vinterdepression kan man få antidepressiva läkemedel av läkare, eller få genomgå kognitiv beteendeterapi (KBT) för att lära sig att hantera det bättre. I vissa fall rekommenderas det också att man skaffar sig en ljusterapilampa, som simulerar naturligt solljus och kan lura hjärnan till att tro att det är sommar. Många tar också vitamin D tillskott för att tillgodose det behovet under vintermånaderna.

Andra metoder för att lätta på depressionen kan vara att motionera regelbundet så att hjärnan utsöndrar endorfiner, försöka sitta nära fönster och ha öppna ytor runt sig för att öka känslan av rum och ljus, och att undvika stressiga situationer så mycket som möjligt.

Depression och det endocannabinoida systemet

En nyare metod för att lätta på depressionen som allt fler forskare har börjat titta på är hur det endocannabinoida systemet i våra kroppar kan påverka vårt humör. Depression kommer sällan ensam, utan har ofta sällskap av ångest och stress. Det är sedan tidigare känt att det endocannabinoida systemet, som man kan föreställa sig är som en variant av nervsystemet eller cirkulationssystemet, spelar en roll i hur vi hanterar både stress och ångest. När det aktiveras kan det reducera aktiviteten hos neuroner i amygdalan, vilket får oss att känna oss lugnare och mer avslappnade.

Folk som lider av depression tros också lida av dopamin-och serotonin brist, två hormoner som fungerar som signalämnen i hjärnan, och har med humöret och känslan av lycka att göra. Forskare tror att när receptorerna som tar emot de här signalerna blir utmattade, så kan det leda till depression. Genom att aktivera det endocannabinoida systemet, så aktiveras även dessa receptorerna, och man kan få tillbaka känslan av mental balans och harmoni.

Och vad är det som aktiverar det endocannabinoida systemet? Jo, det är cannabinoider som CBD.

CBD från tillskott

Även om kroppen i sig själv producerar en liten mängd cannabinoider, räcker inte det alltid, och då kan man få i sig fler genom tillskott från växter. De cannabinoider som finns i till exemplet hampa, nässlor eller humle, är väldigt snarlika de som finns i däggdjur, och kan sätta igång det endocannabinoida systemet precis lika bra som de cannabinoider vi själva producerar.

Det har gjorts vetenskapliga studier under de senaste åren för att se vilka samband det finns mellan CBD och minskad stress och ångest. Resultaten har visat sig vara lovande, men det krävs fortfarande mycket mer forskning innan man kan säga något med säkerhet.

Ekonomi

TT-FLASH: Volvo Cars till börsen i oktober

Ekonomi
Ekonomi Biltillverkaren Volvo Cars siktar på en notering på Stockholmsbörsen den 28 oktober, enligt ett pressmeddelande.
PREMIUM
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

"Fraktmarknaden är riktigt tuff"

Verkstadskoncernen Sandvik redovisar kvartalsrapport. Arkivbild
Foto: Johanna Norin/TT
Ekonomi
Ekonomi Komponentbrist ihop med dyra och försenade leveranser är en utmaning för industrin, även för Sandvik som ändå överraskar med ett starkt resultat.
– Fraktmarknaden är riktigt tuff just nu, säger vd Stefan Widing.
PREMIUM

Verkstadskoncernen Sandvik är först ut bland börsjättarna att redovisa tredje kvartalet. Vinsten före skatt steg med drygt en halv miljard till över 4,5 miljarder kronor, vilket var något bättre än aktieanalytikerna hade räknat med, och aktiekursen steg.

Orderingången lyfte ordentligt, framför allt från den heta gruvindustrin där beställningarna var rekordstora. Men intäkterna hänger inte med i samma fart, vilket beror på fortsatta problem i kedjan av leveranser. Efterfrågan är helt enkelt större än vad Sandvik klarar av. Det är fortfarande brist på halvledarkomponenter och fraktmarknaden sviktar. Det blir både dyrare och med förseningar som följd, enligt Stefan Widing.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Arbetslösheten fortsätter att sjunka

Arbetslösheten sjunker. Arkivbild.
Foto: Jessica Gow/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

I slutet av förra veckan var cirka 384 000 personer arbetslösa, eller 7,4 procent av arbetskraften. Det kan jämföras med veckan före då 7,5 procent av arbetskraften gick arbetslösa.

Under vecka 41 fick cirka 9 040 personer ett jobb och drygt 980 personer lämnade arbetslöshet för reguljär utbildning. Samtidigt skrev omkring 6 700 personer in sig som arbetssökande.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL