Ekonomi

IMF-chefen anklagas för Kina-påtryckningar

IMF-chefen Kristalina Georgieva har av utredare pekats ut för påtryckningar för Kinas räkning när hon var chef på Världsbanken. Arkivbild.
Foto: Salvatore Di Nolfi AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Världsbankens ledning pressade sin personal att skönmåla Kina när de skulle göra rankinglistan "Doing Business 2018", enligt en oberoende utredning.
Bland de utpekade cheferna finns Kristalina Georgieva, i dag chef för Internationella valutafonden. Fallet ska granskas, meddelar IMF:s styrelse.
PREMIUM

Utredningen har gjorts av advokatfirman Wilmer Hale på uppdrag av Världsbankens etiska kommitté och lyfter frågan om Kinas inflytande över Världsbankens verksamhet.

Georgieva har underrättat IMF:s styrelse om innehållet i rapporten, vars slutsatser och tolkningar hon säger att hon inte alls håller med om.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Volvonostalgi kan trigga köparna

Nej, Volvo blir inte svenskt igen. Det är bara en liten del av bolaget som görs tillgängligt, Geely kommer fortfarande att vara huvudägare. Här modeller av gamla Volvo-bilar gjorda av modellbilbyggaren Bo André. Arkivbild.
Foto: Suvad Mrkonjic/TT
Ekonomi
Ekonomi Fina minnen från baksätet på en Volvo Amazon? Nostalgi kan trigga spararna att köpa Volvoaktier, enligt experterna.
Men det finns flera frågetecken kring aktien, varnar de.

Visst kan Volvo Cars bli en folkaktie, tror Sverre Linton, chefsjurist på Aktiespararna. Men det handlar framför allt om Volvonostalgi, tror han.

– Hela resan från Volvo Amazon till XC70, den lockar nog många som vill göra Volvo svenskt igen, säger Sverre Linton.

Fast det blir en mycket liten del, högst 24 procent av bolaget, som blir tillgängligt på börsen. Det kan göra att Volvo Cars ändå inte blir en riktig folkaktie.

– Geely kommer fortfarande att ha kontrollen över Volvo Cars. Det kommer fortsätta att vara ett i huvudsak kinesiskt bolag.

Få aktier ute

Att en så liten del Volvoaktier kommer att finnas på marknaden gör aktien känslig, förklarar han. Både för positiva och negativa nyheter.

– När det är en så kallad låg free-float så blir aktien volatil, säger han.

Kanske kan Geely släppa taget om en större del av bolaget framöver, men det återstår att se, konstaterar Sverre Linton.

Hampus Engellau, fordonsanalytiker hos Handelsbanken, drar paralleller till Traton, Scanias huvudägare, vars aktie gått kräftgång på börsen sedan noteringen 2019 mycket beroende på för låg likviditet i aktien på grund av huvudägaren Volkswagen.

— 15 procent skulle vara för lite, säger han om den lägstanivå som angivits.

– Jag hade gärna sett en högre ”free float”, det är synd om ett sådant här stort bolag inte får den förhållandevis stora ägarbas som det förtjänar, säger han till TT.

"Måste göra sin hemläxa"

Det är framför allt relationen till Volvo som gör att svensken vill bli Volvoägare, tror Nicklas Andersson, sparekonom på Avanza.

– Det är ett starkt varumärke. Intresset är jättestort, och aktien kan nog locka många. Men jag tycker att man ska minnas Telia. Man måste göra sin hemläxa.

Då prospektet för börsnoteringen för Volvo Cars offentliggörs ligger värderingen på den del som görs tillgänglig på mellan 163 och 200 miljarder kronor. Aktien kommer att kosta mellan 53 och 68 kronor.

– Det är tråkigt med ett spann. Det ger inga besked, jag tycker inte om det, säger Nicklas Andersson.

Tyder på osäkerhet

Spannet är ganska stort, vilket tyder på en viss osäkerhet var intresset finns, tycker Joakim Bornold, sparekonom på Söderberg & Partners. Det knyter han bland annat till den kinesiska huvudägaren som även efter noteringen kommer att ha greppet om bolaget.

– Osäkerheten i prisspannet ligger säkert i det, hur det kommer att vara att ha en storägare som är kinesisk. Samtidigt kan man konstatera att Geely har varit en mycket bättre ägare än vad Ford var och att bolaget nu är i ett mycket bättre skick än när Geely tog över bolaget från Ford, säger Bornold.

Nivån på värderingen tror han har med värderingen av Polestar att göra. Enbart Volvos ägande i elbilsbolaget har värderats till 10 miljarder dollar.

– Den höga värderingen är dels Polestar, dels biljetten in på den kinesiska marknaden. Det är väldigt positivt. I nybilsmarknaden är den kinesiska marknaden väldigt viktig, säger Joakim Bornold.

Stora förändringar för bilbranschen

Både Nicklas Andersson och Sverre Linton tycker att den som funderar på att bli Volvoägare ska göra sin egen noggranna analys.

– Man ska försöka sätta sig in i var bolaget befinner sig, och hur det är med halvledarbristen. Var befinner sig bolaget i transformationen, och hur konkurrensbilden ser ut. Man ska vara medveten om att bilbranschen står inför stora förändringar, säger Nicklas Andersson.

Även om många har fina minnen från svenska gamla Volvobilar så är det inte riktigt dessa det gäller nu, konstaterar han.

– Man kan inte leva på gamla meriter, säger Nicklas Andersson.

Helena Wande/TT

Johanna Cederblad/TT

FAKTA

Fakta: Teckningstid och börsintroduktion

Teckningstiden för allmänheten är 19 till 26 oktober.

Prisintervallet för en aktie ligger mellan 53 och 68 kronor.

Minsta teckningspost är 100 aktier, max 25 000 aktier.

Aktierna köps i jämna 50-poster.

Aktierna köps digitalt via bankerna.

Priset på aktien meddelas den 27 oktober.

Första handelsdagen på Nasdaq Stockholm är den 28 oktober.

Ekonomi

Börsen svagt nedåt

Små kursrörelser på Stockholmsbörsen. Arkivbild.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Ekonomi
Ekonomi Börsen inleder veckan svagt nedåt i linje med ledande Europabörser. Oväntat svaga tillväxttal från Kina och ökad inflationsoro till följd av högre oljepris gör marknaden darrig.
OMXS-index ligger vid klockan 14.30 på minus 0,1 procent.

Nätmäklaren Avanza drar igång rapportsäsongen med en delårsrapport för tredje kvartalet, där det framgår att inflödet av nya kunder bromsar in samtidigt som bolaget flaggar för oväntat höga kostnader 2022. Aktien sjunker drygt 1 procent.

Handelsbankens indextunga aktie stiger samtidigt 1,5 procent sedan storbanken meddelat att banken tidigarelägger redovisningen av resultatet för årets tredje kvartal till tisdag kväll i stället för som tidigare aviserat på onsdag morgon. Något skäl anges inte av banken.

De andra storbankernas aktier hänger på uppåt, med kurslyft för Swedbank och Nordea på 0,7 respektive 1,9 procent och för SEB på 1,1 procent.

Börshumöret i omvärlden dämpas av oväntat svaga tillväxttal från Kina från tredje kvartalet. Högre råvarupriser och oro för effekter av skenande energipriser bidrar också.

Lundin Energys aktie stiger med 0,6 procent i kölvattnet på fortsatta prisuppgångar för råolja på världsmarknaden. Ett terminskontrakt för leverans av brentolja nästa månad är nu uppe på 85:67 dollar per aktie, den högsta nivån på tre år.

Biltillverkaren Volvo Cars klargör samtidigt att man siktar på en återkomst till Stockholmsbörsen redan i slutet av oktober, med en värdering på 163-200 miljarder kronor, enligt ett prospekt.

Ekonomi

Volvochefen tror på kurslyft

Volvo Cars nya elbil C40 Recharge. Arkivbild.
Foto: Claudio Bresciani/TT
Ekonomi
Ekonomi Volvo Cars siktar på börsnotering den 28 oktober. Värdet blir uppemot 200 miljarder kronor.
Ett rimligt pris som kan ge en värdeökning, enligt vd Håkan Samuelsson.

Prislappen ligger på 53–68 kronor per aktie, vilket motsvarar ett totalt värde på Volvo Cars på 163–200 miljarder kronor, enligt ett pressmeddelande från bilföretaget.

– Jag tycker att det är viktigt att priset ska stå i relation till värdet av företaget. Samtidigt ska det vara ett pris som köparna tycker är rimligt och som ska erbjuda en möjlighet för investerare att se en bra värdeutveckling i tiden framåt, säger Håkan Samuelsson, vd på Volvo Cars, till TT om värderingen på bolaget.

Dukat för småsparare

Enligt honom kommer det att finnas stora möjligheter för småsparare som är intresserade av att investera i bolagets aktier.

– Det kommer att finnas en stor möjlighet och vi har förberett för stort intresse från privatpersoner. Det är svårt att spekulera i hur stort. Det det får visa sig, säger Håkan Samuelsson.

Volvo Cars bekräftar även beskedet som kom för två veckor sedan att det görs en emission av nya aktier till ett värde av 25 miljarder kronor i samband med introduktionen på Stockholmsbörsen. I nyemissionen har fonder som AMF, Swedbank Robur, If, Nordea Fonder, Skandia Fonder och Danica Pension garanterat köp av aktier för 6,4 miljarder kronor.

Kvarstår som huvudägare

Geely Sweden – ett helägt dotterbolag till Zhejiang Geely Holding, som förvärvade Volvo Cars 2010 – planerar att kvarstå som Volvo Cars största aktieägare efter börsnoteringen.

– Vår huvudägare är en kinesisk privatperson som har varit väldigt stöttande för Volvos utveckling så här långt och jag är övertygad om att det fortsatt kommer att vara så i framtiden, säger Håkan Samuelsson.

– Volvo har alltid varit ett globalt företag och vi säljer bilar över hela världen. Det är naturligt att vi också ägarmässigt nu blir mer globala. Men den största aktieägaren kommer fortsatt att vara en kinesisk privatperson, säger Samuelsson.

Efter transaktionerna i samband med noteringen räknar Volvo Cars med att 19,5–24 procent av aktierna kommer att handlas fritt på börsen.

Stort vinstlyft

I prospektet redovisar Volvo Cars en ökning av försäljningsvolymen på 18 procent till 530 649 bilar under årets första nio månader. Omsättningen ökade med 14 procent till 202 miljarder kronor, medan rörelseresultatet ökade till 16,6 miljarder kronor – upp från 3,6 miljarder.

Rörelsemarginalen fyrdubblades till 8,2 procent, upp från 2,0 procent under motsvarande period ett år tidigare.

Under åren inom Geelysfären har Volvo Cars försäljning ökat till fler än 770 000 bilar per år, upp från 373 525 bilar 2010, enligt bolaget.

Bara el 2030

Elektrifieringen går framåt och i takt med att den nya teknologin växer fram kommer också fler aktörer in på fordonsmarknaden. Men Håkan Samuelsson är inte orolig att Volvo inte kan hänga med i konkurrensen om elbilskunderna.

– Volvo kommer att vara en av de absolut snabbaste att ställa om. Redan till 2030 ska alla våra bilar vara elektriska, säger Håkan Samuelsson.

– Elektrifieringen innebär nya aktörer och hårdare konkurrens och det är väldigt uppfriskande för alla.

Om att noteringen sker på Stockholmsbörsen, säger Samuelsson:

– Investerare är väldigt globala så Stockholmsbörsen är väldigt global. Men Volvo som svenskt märke kommer att få ett väldigt stort intresse på Stockholmsbörsen.

Tobias Österberg/TT

Olle Lindström/TT

FAKTA

Fakta: Återkomsten

Det Göteborgsbaserade Volvo Cars, grundat 1927, kommer i och med noteringen tillbaka till börsen efter 22 år som onoterat bolag – först inom den amerikanska Ford Motor-sfären och sedan 2010 som en del av den kinesiska Geely-sfären.

Ekonomi

Investor gick sämre än börsen

Wallenbergsfärens maktbolag Investor, med vd Johan Forssell, redovisar kvartalsrapport för tredje kvartalet. Arkivbild.
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Ekonomi
Ekonomi Wallenbergsfärens maktbolag Investor hade en sämre avkastning än börsen under tredje kvartalet.
Substansvärdet ökade dock.
PREMIUM

Investor – storägare i bland annat ABB, Astra Zeneca och Ericsson – redovisar en totalavkastning på minus 4 procent för tredje kvartalet. Det kan jämföras med avkastningen på Stockholmsbörsen, enligt SIXRX-index, på 1 procent.

Substansvärdet för investmentbolaget uppgick den 30 september till 682 398 miljoner kronor, en ökning med 23 644 miljoner kronor under kvartalet. Substansvärdet per aktie uppgick per den 30 september till 223 kronor.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

TT-FLASH: Volvo Cars till börsen i oktober

Ekonomi
Ekonomi Biltillverkaren Volvo Cars siktar på en notering på Stockholmsbörsen den 28 oktober, enligt ett pressmeddelande.
PREMIUM
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Casinopiloten

BankID - den perfekta legitimationen online!

Casinopiloten Idag använder vi oss av internet och våra mobiltelefoner till det mesta. I Sverige har vi nu haft tillgång till BankID som e-legitimation ett par år och det blir mer och mer populärt.

Det klassas som en säker betalmetod och identifiering av gällande personer vid beställningar online eller för att legitimera sig hos olika myndigheter, banker eller andra företag.

Andra länder använder sig givetvis också av liknande elektroniska tjänster som BankID. Norge är det land som har en e-legitimation som är mest likt hur det fungerar för oss när vi använder oss av bankID som legitimering. Skillnaden med Norges e-legitimering och vår svenska är att deras e-legitimering görs via mobiloperatörens inblandning. De tar dessutom en avgift för varje gång som tjänsten används.

BankID är Sveriges absolut största och mest använda e-legitimation och har utfärdats av totalt 12 banker som i samarbete erbjuder tjänsten. Alla de största bankerna i Sverige erbjuder tjänsten och mer eller mindre alla i dagens samhälle har appen nedladdad på någon av sina enheter. De flesta använder sig av mobilt bankID för att bara med några knapptryck kunna genomföra köp och legitimering på olika sidor online.

BankID används till mer eller mindre alla köp online numera

Vi svenskar har tagit emot de flesta teknologiska förändringar öppenhjärtigt och sedan BankID kom och tjänsten breddats så använder vi den mer eller mindre till allt. Några av de områden där BankID är nära till hands:

Till inlogg där verifiering krävs, t.ex på internetbanken, arbetsförmedlingen och csn.

Vid betalning av räkningar eller för identifiering av beställningar som görs online.

Till tjänster som kräver verifiering för insättningar, t.ex när du spelar på online casino. (mer information om casino med bankid - här).

BankID kan användas för att göra direkt överföringar via tjänsten swish.

Appen är enkel att ladda hem och allt du behöver göra för att aktivera tjänsten är att antingen gå in på banken eller använda din bankdosa.

BankID kan både användas från dator, surfplatta och mobiltelefon och används flitigt flera gånger i veckan av de flesta. Tjänsten gör det betydligt mer bekvämt och enkelt för oss att hantera vardagliga inloggningar och/eller köp online.

Mobilt BankID - ett måste!

Att ha BankID installerat på sin mobiltelefon är mer eller mindre ett måste idag, eftersom att tjänsten används till det mesta online. Allt från att logga in på din internetbank, till att göra snabba överföringar, bekräfta köp eller logga in på olika sidor. För att skaffa Mobilt BankID så gör du på följande sätt:

1. Gå in på Google Play eller App Store och ladda hem appen “BankID”.

2. För att logga in i appen så använder du din säkerhetsdosa samt aktiverar tjänsten i din internetbank.

3. Om du inte har en bankdosa så behöver du aktivera ditt BankID på ditt närmaste bankkontor.

Varje bankID har en giltighetstid innan det behöver förnyas och detta kan variera beroende på vilken bank du använder dig av. Det är lika enkelt att förnya sitt bankID som att skaffa ett för första gången och när det är dags så kommer du att bli underrättad om det via appen. Många som spelar på casino online tycker att BankID är smidigt då det förenklar verifieringen av betalmetoder och i sin tur leder till snabbare uttag. Tidigare så var spelare tvungna att skicka in styrkande dokument för att bevisa sin identitet och folkbokföringsadress.

Ekonomi

"Fraktmarknaden är riktigt tuff"

Verkstadskoncernen Sandvik redovisar kvartalsrapport. Arkivbild
Foto: Johanna Norin/TT
Ekonomi
Ekonomi Komponentbrist ihop med dyra och försenade leveranser är en utmaning för industrin, även för Sandvik som ändå överraskar med ett starkt resultat.
– Fraktmarknaden är riktigt tuff just nu, säger vd Stefan Widing.
PREMIUM

Verkstadskoncernen Sandvik är först ut bland börsjättarna att redovisa tredje kvartalet. Vinsten före skatt steg med drygt en halv miljard till över 4,5 miljarder kronor, vilket var något bättre än aktieanalytikerna hade räknat med, och aktiekursen steg.

Orderingången lyfte ordentligt, framför allt från den heta gruvindustrin där beställningarna var rekordstora. Men intäkterna hänger inte med i samma fart, vilket beror på fortsatta problem i kedjan av leveranser. Efterfrågan är helt enkelt större än vad Sandvik klarar av. Det är fortfarande brist på halvledarkomponenter och fraktmarknaden sviktar. Det blir både dyrare och med förseningar som följd, enligt Stefan Widing.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Arbetslösheten fortsätter att sjunka

Arbetslösheten sjunker. Arkivbild.
Foto: Jessica Gow/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

I slutet av förra veckan var cirka 384 000 personer arbetslösa, eller 7,4 procent av arbetskraften. Det kan jämföras med veckan före då 7,5 procent av arbetskraften gick arbetslösa.

Under vecka 41 fick cirka 9 040 personer ett jobb och drygt 980 personer lämnade arbetslöshet för reguljär utbildning. Samtidigt skrev omkring 6 700 personer in sig som arbetssökande.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Sandvik bekräftar avknoppningsplan

Sandviks styrelse, med ordförande Johan Molin, bekräftar avknoppningsplan för specialstålsenheten SMT. Arkivbild.
Foto: Erik Simander/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Inför måndagens delårsrapport bekräftar verkstadskoncernen Sandviks styrelse att man går vidare med avknoppningen av specialstålsenheten SMT till ägarna och en notering på Stockholmsbörsen.

"Styrelsens nuvarande målsättning är att genomföra noteringen på Nasdaq Stockholm under det andra eller tredje kvartalet 2022, förutsatt ett godkännande av Sandviks aktieägare", skriver bolaget.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL