Annons

Med tiden på din sida i "Deathlooop"

Franska Arkane tar ut svängarna med nya "Deathloop", där samma dygn återupplevs gång efter gång. Men tiden är snarare vän än fiende.
– Ha ett öppet sinne, det är inte lika skrämmande som det verkar, lovar regissören Dinga Bakaba.
Publicerad 19 september 2021 • Uppdaterad 25 november 2021
Den fiktiva ön Blackreef har inspirerats av Färöarna. Pressbild.
Den fiktiva ön Blackreef har inspirerats av Färöarna. Pressbild.Foto: Bethesda/TT

Huvudpersonen Cole har en dålig dag. Inte nog med att han drabbas av minnesförlust. Han vaknar dessutom bakfull på en kall strand, jagad av personer som vill se honom död. Just det lyckas de oftast med, vilket leder till att samma dag börjar om igen.

– Vi har tidigare gjort spel som du blir väldigt bra på när du spelar dem en andra gång, då du lärt dig miljöerna, spelets verktyg – de vapen och krafter du har – och börjar att ha roligt med dem, säger Dinga Bakaba, som har stått för regin tillsammans med Sebastien Mitton, och fortsätter:

Annons

– Vi ville göra ett spel där omspelning är en del av kärnan, men som fortfarande har en berättelse, karaktärsutveckling, upptäckter och en känsla av mystik.

Obetydlig tid

Ön där "Deathloop" utspelas kallas Blackreef och är inspirerad av Färöarna. Ödslig och grandios, präglad av väder och vind.

– Vår ursprungliga idé var att spelaren skulle vara isolerad, vi ville inte ha en stor värld, så vi försökte hitta ödsliga platser, och såg på filmer som "The thing" av John Carpenter, säger Mitton.

Även om tiden är central, så är den också på sätt och vis obetydlig i "Deathloop". Spelet är uppdelat i fyra distrikt, och fyra tidsperioder (morgon, dag, eftermiddag och kväll). Cole kliver in i en zon och kan vara där så länge spelaren vill, och när han sedan lämnar distriktet inleds nästa tidsperiod.

I ett av distrikten planeras i början på dygnet en konsert, som sedan äger rum i en senare period, och därefter får spelaren uppleva efterdyningarna av den.

– Tänk dig att alla banorna har sådana element, det kommer att få dig att vilja spela dem igen och prova att göra saker annorlunda, säger Mitton.

Hålla huvudet kallt

Det går inte att snabbspara, vilket är ett medvetet val. När spelaren dör eller sista tidsperioden är över, så börjar tidsloopen om.

– Spelet är uppbyggt på ett sätt där gissningar är en del av upplevelsen. Om du gör ett misstag måste du leva med det och improvisera. Men eftersom spelaren utvecklas så spelar du inte på samma sätt eller gör samma saker, vilket gör det mycket mindre repetitivt än vad det kanske kan verka som.

Cole vill bryta tidsloopen, och för att göra det måste åtta speciella personer elimineras under dygnet.

– Vi gör ett spel där en del av det roliga är att förstå vad spelet handlar om. I marknadsföringen ville vi inte förstöra det, så vi har fokuserat på stilen – där Tarantino möter Bond med superkrafter – i trailrar. Men själva spelet får du upptäcka själv med kontrollen i handen, säger Dinga Bakaba.

Annons

Att få "Deathloops" intrikata tidsloop att fungera var "rätt svårt" enligt Bakaba – i en underdrift som får Mitton att skratta till.

– Det var många diagram på datorer och whiteboards, och galna spånmöten, säger Bakaba och fortsätter:

– Det är alltid tillfällen där du tror att du inte kommer att klara det, då gäller det att hålla huvudet kallt, att fortsätta försöka och att lita på att de smarta medarbetarna på kontoret kommer att lösa problemen.

Gustav Sjöholm/TT

Med vapen och krafter gäller det att lösa en mordgåta, där gåtan handlar om hur morden ska utföras. Pressbild.
Med vapen och krafter gäller det att lösa en mordgåta, där gåtan handlar om hur morden ska utföras. Pressbild.Foto: Bethesda/TT
"Att ha fyra olika platser är en stor möjlighet till att arbeta med olika teman och påverka vad spelaren ska känna. Att ha någon del som är rolig, någon mer mystisk", förklarar Sebastien Mitton, medregissör och art director. Pressbild.
"Att ha fyra olika platser är en stor möjlighet till att arbeta med olika teman och påverka vad spelaren ska känna. Att ha någon del som är rolig, någon mer mystisk", förklarar Sebastien Mitton, medregissör och art director. Pressbild.Foto: Vincent Arcambal
1960-talet har agerat inspirationskälla. Här är en konceptbild från Blackreefs urbana miljöer. Pressbild.
1960-talet har agerat inspirationskälla. Här är en konceptbild från Blackreefs urbana miljöer. Pressbild.Foto: Bethesda/TT
"Vi började experimentera med några olika idéer. Vi ville göra något fräscht, se något annat, skapa en ny värld och utmana oss lite", säger regisslören Dinka Bakaba. Pressbild.
"Vi började experimentera med några olika idéer. Vi ville göra något fräscht, se något annat, skapa en ny värld och utmana oss lite", säger regisslören Dinka Bakaba. Pressbild.Foto: Vincent Arcambal/Arcane Studios
Fakta: Arkane

Fakta: Arkane

Franska Arkane grundades 1999 i Lyon och har gjort skräcktiteln "Prey" och "Dishonored"-serien, som utspelas i den 1800-talsosande fiktiva staden Dunwall. Förutom Lyonkontoret finns man även i amerikanska Texas.

Studion har också samarbetat med Uppsalautvecklaren Machinegames "Wolfenstein: Youngblood".

Arkane ägs av Bethesda, som köpts upp av Microsoft. "Deathloop" är därför – tillsammans med kommande "Ghostwire: Tokyo" – med all sannolikhet de sista Playstationexklusiva spelen från Bethesda.

"Deathloop" har generellt fått fin kritik, med bland annat högsta betyg av IGN och Gamespot, medan svenska Gamereactor nöjde sig med sex av tio.

TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons