Ekonomi

Vattenfall vill värma London

Vattenfall vill bygga fjärrvärmenät i den brittiska huvudstaden. Bilden tagen under en kylslagen dag i januari.
Foto: Stefan Rousseau/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Svenska Vattenfall vill bygga fjärrvärmenät i London. Vid 2040 räknar statliga energijätten med att förse omkring en halv miljon bostäder, kommersiella och allmänna lokaler med grön värme.
PREMIUM

Bygget beräknas inledas i sydöstra London 2022, och ska ske i tre faser. 2024 ska 10 500 bostäder vara uppkopplade till nätet och 2030 ska 75 000 hem värmas av det, för att tio år senare vara fullt utbyggt.

Vattenfall räknar med att använda låg- eller nollutsläppskällor som jordvärme och överskottsvärme från industrier.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Dansk vindkraft lockar USA

Danska vindkraftsjätten Vestas hoppas på en fet order från USA. Arkivbild.
Foto: Lars Skaaning/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Danska vindkraftstillverkaren Vestas är nära en rekordorder i USA. Det handlar om 138 vindkraftverk till två vindkraftparker på den amerikanska östkusten.

Historiskt har Vestas fokuserat på landbaserad vindkraft, men på senare år har bolaget satsat mer på havsbaserad vindkraft.

Oljebolagen BP och Equinor planerar enorma vindkraftparker utanför New York-kusten. De två anläggningarna ska kunna försörja tio miljoner hushåll med ström.

Och utpekad som föredragen leverantör är Vestas.

En slutorder återstår att underteckna. Men det danska bolaget kommunicerar nu att ett färdigt avtal omfattar 138 av de största vindkraftverken i utbudet. De är 280 meter höga och levererar 15 megawatt vardera, inalles när 2,1 gigawatt.

Om ordern går i lås blir den Vestas största hittills och öppnar för framtida möjligheter, enligt Jacob Pedersen, aktieanalyschef på Sydbank:

– Havsvindsprojekt är större än de på land, och det innebär också en annan typ av risk för Vestas vilket bolaget nu ska bevisa att man är i stånd att hantera.

Uppgiften om storordern lyfte inte aktiekursen. Vestas sjönk med 1,1 procent på måndagen.

I augusti delårsrapporterade Vestas att en förlust vänts till vinst under andra kvartalet. Men intäkterna var i stort sett oförändrade och bolaget sänkte prognoserna för helåret, bland annat med hänvisning till pandemirelaterade flaskhalsar inom transportsektorn som slår mot Vestas leveranser.

Ekonomi

Banker vinnare på stillsam börs

Små kursrörelser på Stockholmsbörsen. Arkivbild.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Ekonomi
Ekonomi Rörelserna var försiktiga på Stockholmsbörsen på handelsveckans första dag. Det breda OMXS-indexet stängde oförändrat.

Avanza drog i gång rapportsäsongen med en delårsrapport för tredje kvartalet, där det framgick att kundtillströmningen till nätmäklaren bromsat in, samtidigt som bolaget flaggar för oväntat höga kostnader nästa år. Aktien sjönk 1,6 procent.

Handelsbankens indextunga aktie steg samtidigt 1,3 procent sedan storbanken meddelat att man tidigarelägger redovisningen av resultatet för årets tredje kvartal till tisdag kväll i stället för som tidigare aviserat onsdag morgon. Något skäl angavs inte av banken.

Nordea och Swedbank hängde på och steg 1,8 respektive 0,5 procent.

Bland storbolagen som i stället backade fanns hygienbolaget Essity, ned 1,9 procent, och kullagerjätten SKF, som tappade 1,5 procent.

Volvo Cars klargjorde på måndagen att biltillverkaren siktar på en återkomst till Stockholmsbörsen redan i slutet av oktober, med en värdering på 163–200 miljarder kronor, enligt ett prospekt.

Börshumöret i omvärlden dämpades av oväntat svaga tillväxttal från Kina för tredje kvartalet. Högre råvarupriser och oro för effekter av skenande energipriser bidrog också.

De ledande Europabörserna gick ned: Londonbörsens FTSE-index 0,4 procent, Frankfurtbörsens DAX-index 0,7 procent och Parisbörsens CAC-index 0,8 procent.

Ekonomi

Volvonostalgi kan trigga köparna

Nej, Volvo blir inte svenskt igen. Det är bara en liten del av bolaget som görs tillgängligt, Geely kommer fortfarande att vara huvudägare. Här modeller av gamla Volvo-bilar gjorda av modellbilbyggaren Bo André. Arkivbild.
Foto: Suvad Mrkonjic/TT
Ekonomi
Ekonomi Fina minnen från baksätet på en Volvo Amazon? Nostalgi kan trigga spararna att köpa Volvoaktier, enligt experterna.
Men det finns flera frågetecken kring aktien, varnar de.

Visst kan Volvo Cars bli en folkaktie, tror Sverre Linton, chefsjurist på Aktiespararna. Men det handlar framför allt om Volvonostalgi, tror han.

– Hela resan från Volvo Amazon till XC70, den lockar nog många som vill göra Volvo svenskt igen, säger Sverre Linton.

Fast det blir en mycket liten del, högst 24 procent av bolaget, som blir tillgängligt på börsen. Det kan göra att Volvo Cars ändå inte blir en riktig folkaktie.

– Geely kommer fortfarande att ha kontrollen över Volvo Cars. Det kommer fortsätta att vara ett i huvudsak kinesiskt bolag.

Få aktier ute

Att en så liten del Volvoaktier kommer att finnas på marknaden gör aktien känslig, förklarar han. Både för positiva och negativa nyheter.

– När det är en så kallad låg free-float så blir aktien volatil, säger han.

Kanske kan Geely släppa taget om en större del av bolaget framöver, men det återstår att se, konstaterar Sverre Linton.

Hampus Engellau, fordonsanalytiker hos Handelsbanken, drar paralleller till Traton, Scanias huvudägare, vars aktie gått kräftgång på börsen sedan noteringen 2019 mycket beroende på för låg likviditet i aktien på grund av huvudägaren Volkswagen.

— 15 procent skulle vara för lite, säger han om den lägstanivå som angivits.

– Jag hade gärna sett en högre ”free float”, det är synd om ett sådant här stort bolag inte får den förhållandevis stora ägarbas som det förtjänar, säger han till TT.

"Måste göra sin hemläxa"

Det är framför allt relationen till Volvo som gör att svensken vill bli Volvoägare, tror Nicklas Andersson, sparekonom på Avanza.

– Det är ett starkt varumärke. Intresset är jättestort, och aktien kan nog locka många. Men jag tycker att man ska minnas Telia. Man måste göra sin hemläxa.

Då prospektet för börsnoteringen för Volvo Cars offentliggörs ligger värderingen på den del som görs tillgänglig på mellan 163 och 200 miljarder kronor. Aktien kommer att kosta mellan 53 och 68 kronor.

– Det är tråkigt med ett spann. Det ger inga besked, jag tycker inte om det, säger Nicklas Andersson.

Tyder på osäkerhet

Spannet är ganska stort, vilket tyder på en viss osäkerhet var intresset finns, tycker Joakim Bornold, sparekonom på Söderberg & Partners. Det knyter han bland annat till den kinesiska huvudägaren som även efter noteringen kommer att ha greppet om bolaget.

– Osäkerheten i prisspannet ligger säkert i det, hur det kommer att vara att ha en storägare som är kinesisk. Samtidigt kan man konstatera att Geely har varit en mycket bättre ägare än vad Ford var och att bolaget nu är i ett mycket bättre skick än när Geely tog över bolaget från Ford, säger Bornold.

Nivån på värderingen tror han har med värderingen av Polestar att göra. Enbart Volvos ägande i elbilsbolaget har värderats till 10 miljarder dollar.

– Den höga värderingen är dels Polestar, dels biljetten in på den kinesiska marknaden. Det är väldigt positivt. I nybilsmarknaden är den kinesiska marknaden väldigt viktig, säger Joakim Bornold.

Stora förändringar för bilbranschen

Både Nicklas Andersson och Sverre Linton tycker att den som funderar på att bli Volvoägare ska göra sin egen noggranna analys.

– Man ska försöka sätta sig in i var bolaget befinner sig, och hur det är med halvledarbristen. Var befinner sig bolaget i transformationen, och hur konkurrensbilden ser ut. Man ska vara medveten om att bilbranschen står inför stora förändringar, säger Nicklas Andersson.

Även om många har fina minnen från svenska gamla Volvobilar så är det inte riktigt dessa det gäller nu, konstaterar han.

– Man kan inte leva på gamla meriter, säger Nicklas Andersson.

Helena Wande/TT

Johanna Cederblad/TT

FAKTA

Fakta: Teckningstid och börsintroduktion

Teckningstiden för allmänheten är 19 till 26 oktober.

Prisintervallet för en aktie ligger mellan 53 och 68 kronor.

Minsta teckningspost är 100 aktier, max 25 000 aktier.

Aktierna köps i jämna 50-poster.

Aktierna köps digitalt via bankerna.

Priset på aktien meddelas den 27 oktober.

Första handelsdagen på Nasdaq Stockholm är den 28 oktober.

Ekonomi

Volvochefen tror på kurslyft

Volvo Cars nya elbil C40 Recharge. Arkivbild.
Foto: Claudio Bresciani/TT
Ekonomi
Ekonomi Volvo Cars siktar på börsnotering den 28 oktober. Värdet blir uppemot 200 miljarder kronor.
Ett rimligt pris som kan ge en värdeökning, enligt vd Håkan Samuelsson.
PREMIUM

Prislappen ligger på 53–68 kronor per aktie, vilket motsvarar ett totalt värde på Volvo Cars på 163–200 miljarder kronor, enligt ett pressmeddelande från bilföretaget.

– Jag tycker att det är viktigt att priset ska stå i relation till värdet av företaget. Samtidigt ska det vara ett pris som köparna tycker är rimligt och som ska erbjuda en möjlighet för investerare att se en bra värdeutveckling i tiden framåt, säger Håkan Samuelsson, vd på Volvo Cars, till TT om värderingen på bolaget.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Investor gick sämre än börsen

Wallenbergsfärens maktbolag Investor, med vd Johan Forssell, redovisar kvartalsrapport för tredje kvartalet. Arkivbild.
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Ekonomi
Ekonomi Wallenbergsfärens maktbolag Investor hade en sämre avkastning än börsen under tredje kvartalet.
Substansvärdet ökade dock.
PREMIUM

Investor – storägare i bland annat ABB, Astra Zeneca och Ericsson – redovisar en totalavkastning på minus 4 procent för tredje kvartalet. Det kan jämföras med avkastningen på Stockholmsbörsen, enligt SIXRX-index, på 1 procent.

Substansvärdet för investmentbolaget uppgick den 30 september till 682 398 miljoner kronor, en ökning med 23 644 miljoner kronor under kvartalet. Substansvärdet per aktie uppgick per den 30 september till 223 kronor.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Native NSK

Varför är spelindustrin en av de snabbast växande branscherna i Sverige?

www.storspelare.se

Under de senaste åren har den svenska spelindustrin varit på frammarsch, vuxit snabbt, och genererat stora intäkter. Du kanske har hört talas om flera spel som har varit framgångsrika. Bakgrundshistorien är att den svenska spelindustrin har kunnat lansera spel som har visat sig vara framgångsrika, och som har kunnat stå sig i konkurrensen med några av världens bästa spelindustrier.

Enligt flera rapporter lanserades cirka 442 spel under 2020, en indikation på framgången och behovet av att anställa fler för att kunna konkurrera i branschen. Den svenska spelindustrin har inte blivit framgångsrik över en natt, utan det finns anledningar till att spelindustrin är en av de snabbast växande branscherna i Sverige. Låt oss titta på några av anledningarna.

Den perfekta mixen av teknologi och design i spel

Teknologi och design är två mycket viktiga områden i videospelsvärlden som bidrar till att attrahera uppmärksamhet från nya spelare, och locka dem att spela de här spelen. Den svenska spelindustrin erbjuder högsta kvalitet inom båda dessa områden.

Vi kan se detta genom många onlinespel som engagerar spelare, som den avancerade och användarvänliga designen av Online Poker spel. Spel som dessa har den perfekta mixen av teknologi och design, och ger därmed spelarna möjlighet att njuta av spelet samtidigt som de tävlar. Tänk dock på att spela ansvarsfullt.

Dessutom finns det en assimilering av gamerkulturen i det svenska samhället. Den behandlas med samma respekt som alla andra kulturområden, och dess betydelse värderas högre än någonsin.

En industri på frammarsch

Många spel utvecklas av ett antal svenska företag i världen, och dessa har blivit populära och gett miljontals dollar i intäkter. Under de senaste åren har detta genererat hisnande summor. Idag verkar siffrorna bara öka i stället för att minska, vilket betyder att industrin är på frammarsch och gör stora framsteg. Svenska spelutvecklare har utvecklat spel som har tagit världen med storm. Nu ser det ut som att de är redo att konkurrera på den internationella scenen mot länder som har en utvecklad spelindustri i mycket större skala, och klara sig bättre än dem.

Närvaron av en spelkultur

En annan anledning till att spelindustrin i Sverige växer är att man främjar sin spelkultur. Sverige hittar alla möjliga sätt att stötta sin spelindustri, som verkar gå bra. De förstår att det inte räcker att bara utveckla spel. Att skapa en medvetenhet kring detta bidrar också till att marknadsföra det mer, i det här fallet genom att arrangera olika spelevent. Sverige är redan världens näst bästa E-sport-marknad. I samarbete med några kända Youtubers, har man arrangerat event för mjukvaruutvecklare och spelare för att hjälpa dem att förbättra sin kreativitet och sin speltalang, och främja industrin så mycket som möjligt. Videospel används också i utbildningssystemet i Sverige och marknadsförs som en sektor med goda anställningsmöjligheter, vilket gör spelindustrin ännu mer framgångsrik.

Huvudbudskap

Som så många andra branscher, växer spelindustrin snabbt i Sverige på grund av de fantastiska möjligheter man drar nytta av, och att man producerar spel av hög kvalitet som lätt kan mäta sig med konkurrenternas spel. Nu har de öppnat dörrarna för alla spelutvecklare i världen, och vill låta dem bli en del av den här växande industrin i Sverige.

Ekonomi

TT-FLASH: Volvo Cars till börsen i oktober

Ekonomi
Ekonomi Biltillverkaren Volvo Cars siktar på en notering på Stockholmsbörsen den 28 oktober, enligt ett pressmeddelande.
PREMIUM
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

"Fraktmarknaden är riktigt tuff"

Verkstadskoncernen Sandvik redovisar kvartalsrapport. Arkivbild
Foto: Johanna Norin/TT
Ekonomi
Ekonomi Komponentbrist ihop med dyra och försenade leveranser är en utmaning för industrin, även för Sandvik som ändå överraskar med ett starkt resultat.
– Fraktmarknaden är riktigt tuff just nu, säger vd Stefan Widing.
PREMIUM

Verkstadskoncernen Sandvik är först ut bland börsjättarna att redovisa tredje kvartalet. Vinsten före skatt steg med drygt en halv miljard till över 4,5 miljarder kronor, vilket var något bättre än aktieanalytikerna hade räknat med, och aktiekursen steg.

Orderingången lyfte ordentligt, framför allt från den heta gruvindustrin där beställningarna var rekordstora. Men intäkterna hänger inte med i samma fart, vilket beror på fortsatta problem i kedjan av leveranser. Efterfrågan är helt enkelt större än vad Sandvik klarar av. Det är fortfarande brist på halvledarkomponenter och fraktmarknaden sviktar. Det blir både dyrare och med förseningar som följd, enligt Stefan Widing.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Arbetslösheten fortsätter att sjunka

Arbetslösheten sjunker. Arkivbild.
Foto: Jessica Gow/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

I slutet av förra veckan var cirka 384 000 personer arbetslösa, eller 7,4 procent av arbetskraften. Det kan jämföras med veckan före då 7,5 procent av arbetskraften gick arbetslösa.

Under vecka 41 fick cirka 9 040 personer ett jobb och drygt 980 personer lämnade arbetslöshet för reguljär utbildning. Samtidigt skrev omkring 6 700 personer in sig som arbetssökande.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL