Kultur och nöje

Ödslig inledning på årets Bokmässa

Årets bokmässa i Göteborg är arrangerad för att skapa trängsel framför datorer i stället för på mässgolvet.
Foto: Adam Ihse/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Nästan inget är som vanligt på Bokmässan 2021. De vanligen ljusa och montertäta mässhallarna i Göteborg är nu snarast en mörk ödslig hangar.
PREMIUM

Stora mörklagda studior har byggts upp för de största seminarierna som ändå inte får ta emot särskilt mycket publik på plats. De annars närmast oräkneliga förlagsmontrarna är ersatta med tre bokhandlare som säljer åtminstone en del av de böcker som är aktuella i programmet.

– Det är spöklikt, det var nästan en fysisk känsla när jag kom in och det var så tomt och mörkt. Jag trodde att jag hittade i varenda hörna av de här lokalerna, men jag blev helt förvirrad över hur jag skulle ta mig runt, säger Johannes Holmqvist, förslagschef på Tranan.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Swedish House Mafia spelar i grannländerna

Axwell, Steve Angello och Sebastian Ingrosso. Arkivbild.
Foto: Jessica Gow/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Återförenade Swedish House Mafia släpper en ny låt tillsammans med The Weeknd. Och nästa år åker de på en rejäl turné – men än så länge finns inga svenska konserter på listan.

Med start i Miami 29 väntar 44 datum i Nordamerika och Europa, under hösten är spelningar i flera stora europeiska städer inbokade.

Svenska fans verkar dock vara tvungna att resa. Swedish House Mafia spelar i Köpenhamn 9 november, i Oslo 11 november och och de avslutar hela turnén i Tammerfors 13 november. Men än så länge finns inga svenska datum.

Samtidigt som Axwell, Steve Angello och Sebastian Ingrosso går ut med nyheten om turnén släpper de låten "Moth to a flame", som är ett samarbete med r'n'b-stjärnan The Weeknd.

För trion har pandemin varit en produktiv period och de har tillbringat mycket tid i studion.

– Vi har gjort fler låtar under de senaste två åren än under 20 år innan dess, vilket är fantastiskt, säger Steve Angello i en intervju med nyhetsbyrån AP.

Gruppen är även aktuell med en spelning på jättefestivalen Coachella i april nästa år. Det blir deras första större framträdande på en festival efter nära ett decenniums uppehåll.

Kultur och nöje

Sorgen efter Einár – "min älskade vän"

Einár blev 19 år. Arkivbild.
Foto: Jessica Gow/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Rapparen Nils "Einár" Grönberg blev bara 19 år. Nu reagerar vänner, artistkollegor och fans med bestörtning på dödsskjutningen.

Förra året gav Einar ut albumet "Welcome to Sweden" via skivbolaget Sony Music Sweden. Nu kommenterar skivbolaget hans död.

"Vi är chockade och enormt ledsna över nattens oerhört tragiska nyheter. Våra tankar är med hans familj och vänner – och givetvis hans fans", skriver man i ett mejl till TT.

Även kulturminister Amanda Lind (MP) beklagar rapparens död.

– Fruktansvärt, otroligt sorgligt. Mina tankar är naturligtvis med alla hans nära som sörjer nu, säger hon till TT.

– Han var en väldigt begåvad artist, en ordkonstnär. Väldigt många, inte minst unga berörs ju av hans musik och sörjer i dag.

"En bror för mig"

I sitt senaste inlägg på Instagram berättade Einár förra veckan att hans nya låt finns ute. I kommentarer till inlägget strömmar nu reaktioner in. En av dem kommer från producenten och vännen Trobi.

"Einar var en riktig bror för mig och jag kommer att sakna honom så mycket. Vi släppte precis vår första skiva förra veckan och det känns så konstigt sedan jag pratade med honom för en dag sedan", skriver han.

Rapparen VC Barre, som gästar den nya låten, berättar på Instagram att han var med Einár tidigare på torsdagen.

"Älskade bror, jag gick i bitar när jag hörde", skriver han.

Rapparen och samarbetspartnern Dani M mötte Einár redan 2012 på skivbolaget Redline när Einár ville ta en bild. För Dagens Nyheter beskriver han vännens död som otroligt tragisk.

– Jag kommer att minnas honom som Nisse, som en skön kille som var fett rolig att hänga med. Man märkte att han gillade musik, han var artist ut i fingertopparna, det var därför vi klickade, säger Dani M till DN.

"Meningslösa skiten"

Artisten och kompisen Victor Leksell, som även han har gjort musik tillsammans med Einár, skriver på Instagram:

"Den Nisse som jag fick äran att lära känna var en varm och kärleksfull kille och det är så jag kommer minnas dig för alltid. Fan att det skulle bli så här. Min älskade vän, vila i frid. Vi ses på andra sidan".

Rapparen Stor kommenterar också dödsskjutningen.

"Ingen ska behöva gå igenom det som dina föräldrar går igenom nu. Hoppas att din död kan bli ett extra högt skrik för ALLA föräldrar som förlorar sina barn i den här meningslösa skiten folk håller på med. Det räcker", skriver han.

Även popstjärnan och samarbetspartnern Danny Saucedo tar till Instagram.

"Helt jävla obeskrivligt! Musikbranschen MÅSTE ta avstånd från gängkriminaliteten! Tankarna går till din familj och nära. Vila i frid, Nisse", skriver han.

Petter Hallén, musikjournalist och programledare för "P3 Din Gata" håller fram Einár som en av Sveriges mest betydelsefulla artister.

– Han var en av de centrala artisterna i att ta svensk rap till toppen av populärkulturen. Einár var med och gjorde rap till den objektivt mest populära musikstilen i Sverige, framför allt bland unga lyssnare från alla samhällsklasser.

"En otrolig rapglädje"

Einárs främsta drag som artist var hans stora kärlek till rapmusik, tycker Petter Hallén.

– Det finns massor av faktorer som var med och gjorde honom till superstjärna, allt från samarbeten till vem han var som person, men kärnan var en otrolig rapglädje. De första gångerna som jag kom i kontakt med Einár var när han var väldigt ung och rappade i Redline-studion. Då var han ett underbarn och så fortsatte det tills han började göra musik på riktigt. I hans musik hör man en person som tycker att det är genuint kul att rappa.

"Första gången i Sverige"

Musikjournalisten Johannes Cakar blev chockad av dödsbudet, berättar han.

– Vi är vana vid att se döda rappare, men det är första gången vi får se det i Sverige. Så det är tyvärr en bekant känsla, men samtidigt någonting helt nytt.

Vilka konsekvenser som dådet kan få är för tidigt att spekulera om, tycker Cakar, men han nämner att det har det funnits rörelser inom hiphopen om att stoppa våldet.

– Man kan bara hoppas att det här blir en vändpunkt för svensk rap och för vad som har hänt de senaste åren. Gangsterrapen är viktig och det är viktigt att gatulivet skildras, men sättet det har skildrats på har liksom varit ganska svårt att bearbeta – det är inte alltid man förstår vad som är fiktivt och vad som är äkta, säger han.

"Kändes självklar väldigt snabbt"

Musikjournalisten Tina Mehrafzoon på Sveriges Radio beskriver Einár som en skicklig rapapre som slog igenom snabbt och omedelbart hittade sin plats.

– Han kändes självklar väldigt snabbt. När "Katten i trakten" kom blev den ju en jättestor hit, bland annat på grund av hans frasering som gjorde att man verkligen stannade upp när man hörde den. Rent musikaliskt hade han ett sinne för melodi, som också lyftes upp av de producenter han jobbade med.

Björn Berglund/TT

Sara Haldert/TT

Artisten Victor Leksell sörjer sin väns död. Arkivbild.
Artisten Victor Leksell sörjer sin väns död. Arkivbild.
Foto: Erik Simander/TT
Tända ljus i närheten av platsen där Einár sköts till döds i Hammarby Sjöstad i Stockholm.
Tända ljus i närheten av platsen där Einár sköts till döds i Hammarby Sjöstad i Stockholm.
Foto: Henrik Montgomery/TT
'Hoppas att din död kan bli ett extra högt skrik', skriver rapparen Ulises 'Stor' Azocar.
"Hoppas att din död kan bli ett extra högt skrik", skriver rapparen Ulises "Stor" Azocar.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Musikjournalisten Petter Hallén tycker att Einárs artistskap främst utmärktes av en stor kärlek till rapkonsten. Arkivbild.
Musikjournalisten Petter Hallén tycker att Einárs artistskap främst utmärktes av en stor kärlek till rapkonsten. Arkivbild.
Foto: JESSICA GOW / TT

Kultur och nöje

Fullt upp på Farozon

Dotter är en av de artister Farozon hoppas kunna hitta ett datum för i vår.
Foto: Erik Simander/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Höst/vinter på Farozon i Hässleholm: Halloweenrock, vass stand up och julshow med tryck efter biljetterna. Våren 2022? Kanske Ken Ring. Kanske Dotter.

Mathias Lind på restaurang Farozon berättar om säsongen som rivstartar. Först Halloweenrock med lokala Bad Combination (30 oktober), därefter (4 november) en stand up-kväll med publik- och kritikerfavoriten från Degeberga – Petrina Solange.

– Och mot slutet av november drar vi igång julshowen. Några datum är redan fullbokade.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Kulturbolag kan tvingas betala tillbaka stöd

Nordiska museet är en av de kulturinstitutioner som måste betala tillbaka coronastöd. Arkivbild.
Foto: Magnus Andersson/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Staten har betalat ut sammanlagt omkring 37,6 miljarder kronor i korttidsstöd under coronapandemin. Till kulturen är summorna relativt små. Men i enstaka fall har det statliga stödet genom Tillväxtverket gått till företag inom kulturområdet som visade positiva resultat för 2020, skriver Dagens Nyheter. Bokhandelsgruppen, som driver Akademibokhandeln, redovisade till exempel ett positivt resultat på 128 miljoner kronor, medan man fick stöd för korttidsarbete på drygt 11 miljoner kronor.

Men Maria Edsman, vd på Bokusgruppen, menar att företaget hade behövt säga upp butikspersonal och stänga butiker om de inte hade fått stödet.

Två kulturinstitutioner som redan har krävts på pengar är Nordiska museet och Riksteatern. Nordiska museet har tvingats betala tillbaka drygt 800 000 av 2,8 miljoner kronor från Tillväxtverket och Riksteatern har krävts på 770 000 av 2,4 miljoner kronor. Stiftelsen Nordiska museet redovisade år 2020 ett plus på 10,9 miljoner, jämfört med 5,3 miljoner under 2019. Men enligt styresman Sanne Houby-Nielsen är överskottet dock för litet i relation till prognosticerat intäktstapp för de kommande åren.

Riksteaterns vd Magnus Aspegren säger att återbetalningen beror på oklarheter kring vad som skulle gälla under semesterperioder.

Kultur och nöje

Musikfestival startar på Djurgården i Stockholm

Cat Power är en av dem som ska uppträda på Djurgården. Arkivbild.
Foto: Eduardo Verdugo/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Artister som The National och Tyler, The Creator kommer till den nystartade festivalen Rosendal Garden Party, som äger rum på Djurgården i Stockholm nästa år.

Festivalen äger rum 8–11 juni nästa år. Klara för scen är bland andra The National, Tyler, The Creator, Sharon Van Etten, Cat Power, Albin Lee Meldau, Jungle och Arlo Parks. Fler artister ska också tillkomma.

– Det är artister som jag gillar och skulle vilja gå och se. Det känns faktiskt som något att det roligaste jag har gjort och jag har en otroligt bra magkänsla inför konceptet, säger Johanna Beckman från arrangören FKP Scorpio.

Kallar det konsertserie

Festivalen är uppdelad på fyra dagar där varje dag har en egen genre, med ett dragplåster och flera närbesläktade artister.

– Vi har valt att snarare kalla det för musikevenemang eller en konsertserie snarare än en klassisk festival. Jag är en sådan person som gillar mycket olika typer av musik, men jag tror också att det till exempel är många som är inne på rock och då vill man kanske bara gå på sin rockdag, säger Johanna Beckman.

Inspiration utomlands

Satsningen görs med en del inspiration från liknande internationella evenemang, som British Summer Time i London och Primavera Sound i Barcelona.

– Det är definitivt för en medveten storstadspublik, framför allt en musikälskande publik som gärna skulle vilja ha en bekväm upplevelse. Det ska finnas ett bra utbud av mat och dryck och vi satsar på att mycket annat ska hända på området mellan akterna, som konstupplevelser, säger Beckman.

Biljetterna släpps den 27 oktober.

Björn Berglund/TT

FAKTA

Fakta: Klara artister hittills

8 juni: Inte offentliggjort.

9 juni: Inte offentliggjort.

10 juni: The National, Sharon Van Etten, Cat Power, Albin Lee Meldau.

11 juni: Daniela Rathana, Tyler, The Creator Jungle, Arlo Parks.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Native NSK

Områden där e-legitimation har haft stor påverkan - betalningar, casino och mer

www.nya-casinon.online

Det kan kännas som en evighet sedan vi såg den något primitiva introduktionen av elektronisk legitimation här i Sverige. Den gick att använda, men dess funktionalitet var ännu begränsad, och inte helt intuitiv.

E-legitimationen idag är mycket lättanvänd och tillgänglig för alla med svenskt personnummer. Det är enkelt att skaffa och har ett ständigt ökande antal användningsområden.

Vanlig e-legitimation, såsom BankID, har helt och hållet förändrat hur vi interagerar med vardagliga uppgifter. Allt från hur vi betalar på nätet eller skickar pengar, spelar på nätcasinon eller verifierar vår identitet på ett bankmöte har underlättats markant och blivit säkrare.

Tjänsten uppdateras med jämna mellanrum, lägger till nya funktioner, förbättrar säkerheten och blir tillgänglig inom nya områden. Det är svårt att visualisera en framtid utan någon form av e-legitimation.

Vardagliga betalningar

BankID har helt klart trängt sig in i vardagen och kan nu användas till mycket. Något som de flesta bör känna till är tjänsten Swish.

Den kan bland annat användas för att skicka pengar till någon, alternativt för att ta emot en summa.

Syftet kan t.ex. vara att låna pengar till en vän, dela på notan eller ge bort pengar som present istället för presentkort och liknande. Det har även gjort det smidigt att betala någon för varor i sammanhanget begagnad försäljning.

Oavsett vad så sker det på några sekunder och nyttjar just BankID för att verifiera användarens identitet. Så länge användaren i fråga utför handlingarna på ett säkert vis och döljer sin kod, så är BankID en mycket säker och trygg tjänst.

Vissa butiker använder sig också av e-legitimation för att låta kunden betala med Swish. Det kan handla om en restaurang eller kiosk/närbutik och är särskilt praktiskt om någon exempelvis glömt sin plånbok hemma.

Nätbaserade casinon

Ett område där e-legitimation har gjort betydande skillnad är online casino. Idag är det lag på att svenska spelaktörer ska erbjuda e-legitimation såsom BankID som metod för spelare att kunna logga in och verifiera sig.

Att registrera sig på ett nätcasino genom att fylla i e-postadress, användarnamn och bestämma lösenord hör alltså till det förflutna. Den långdragna processen har istället ersatts av e-legitimation som sparar otroligt mycket med tid eftersom det enda en spelare behöver uppge vid inloggning är sitt personnummer.

Då det inte skapas ett vanligt konto med eget användarnamn brukar det här spelsättet i folkmun kallas för ”casino utan registrering” (den som i detalj vill ta reda på hur det fungerar kan göra det här).

Det finns också tjänster som i samverkan med BankID har effektiviserat in- och utbetalningar, vilket också bidrar till känslan av att spela utan att skapa ett konto. Sammanfattningsvis har alltså e-legitimation i många avseenden förändrat sättet vi spelar casino på nätet.

Bankärenden och myndigheter

E-legitimation har framgångsrikt integrerats i flera delar i samhället och är för många människor lika självklart att inneha som ett fysiskt ID-kort. Bortsett från att elektronisk legitimation används vid betalningar i vardagen och casinospel på nätet har det också ytterligare användningsområden.

Ett av dessa områden är bankärenden där det med hjälp av e-legitimationen BankID går att logga in, betala räkningar, föra över pengar och en rad andra saker. Det här tillvägagångssättet är betydligt bekvämare än att använda säkerhetsdosa eftersom istället för att knappa in långa koder så verifieras transaktioner snabbt med BankID.

Även myndigheter har moderniserats och det är därför lättare än någonsin att sköta diverse ärenden. Bland myndigheter som har anammat tekniken med e-leg syns Skatteverket, Bolagsverket, CSN, Försäkringskassan m.fl. I framtiden kan fler myndigheter få samma behandling.

Bokrecensioner

Positiv livskänsla i Johanssons värld

Kultur och nöje
Bok Thomas Almqvist har läst Kjell Johanssons Dåligt folk.

Kjell Johansson skriver gärna om samhällets parias, de som lever i marginalen eller utanför samhället och som sällan syns eller ens räknas. Han fick ta emot Ivar Lo-priset 2007 för att ha förnyat den realistiska romanen, där han blandade den fabulerande skrönan, det litterärt intrikata och den handfasta vardagsskildringen. Hans inkännande skildringar av de svaga i samhället gör honom till en författare i Ivar Lo-Johanssons anda. Mest känd är han för trilogin De utsatta – Huset vid Flon, Sjön utan namn och Rummet under golvet – som alla handlar om udda existenser i samhällets utkant.

I Dåligt folk återvänder Johansson till de miljöer, där de flesta av hans romaner utspelar sig. Förutom barnets utsatthet och livets grymhet handlar den om det inre mörker som kan uppstå under en uppväxt på rekordårens skuggsida. David är en vikarierande skolvaktmästare, som berättar om sitt liv för en psykolog, från hans barndom i en fallfärdig kåk i Årstaskogen i Stockholm och fram till idag. Kåken i Årsta är ett kråkslott och de som bor där kallas för ”kråkor” eller ”råttor”. För folk runt omkring dem är de dåligt folk. När den ensamstående mamman är intagen på Långbro sjukhus, hamnar David på barnhem eller i fosterhem. Som den modersbundne lille pojke han är längtar han ständigt efter den frånvarande mamman. Hon gifter om sig med farbror Albert, som är nyckfull och brutal och som försöker fostra David till man.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Gestaltning och humor som smittar

Victoria Dedkam och Vidisha Malik i Fin i kanten.
Foto: Martin Lindeborg
Kultur och nöje
Scen/Recension Gunilla Wedding recenserar Expressteaterns föreställning Fin i kanten.

Två kvinnor (Vidisha Malik och Victoria Dedekam) möts på Expressteaterns scen. Den ena är klädd i en prydlig och elegant ljusgrön klänning och den andra i en exakt likadan men i ljusrött. De slår sig ner på vars en gul sittpuff - först för nära varandra och sedan med rejält avstånd. Under sittpuffens lock göms alla möjliga spännande ting som det snabbt blir dragkamp om. Kvinnan i grönt vill gärna ha den gröna hatten som kvinnan i rött hittar i sin puff. Kvinnan i rött vill gärna ha drickan som kvinnan i grönt hittar i sin puff.

Det här är klassisk, humoristisk mimteater där inte ett ord yttras utan allt sitter i rörelser, ansiktsuttryck och blickar - något som de två skådespelarna behärska till fullo. De får snabbt förskolepubliken med sig och när de bryter tystnaden med hjärtliga, eller möjligen provocerande skratt från scen, blir det ett riktigt hjärtligt skrattande från publiken också.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Fosse: "Jag har ett slags högkänslighet"

'När jag skrev 'Septologin' närmade jag mig 60 och fick ett slags dödsångest, så jag tänkte att det var väldigt viktigt att få fullfölja verket. Men det var ingen ny känsla – så har jag tänkt hela tiden, säger den norske författaren Jon Fosse om sitt storverk i sju delar.
Foto: Jessica Gow
Kultur och nöje
Kultur och nöje Han lämnade livet som kringflackande dramatiker för att skriva långsam prosa. I storverket "Septologin" fördjupar Nobelpristippade Jon Fosse synen på konsten, livet och Gud – utifrån människor som är ensamma men samtidigt bundna till varandra.

När Jon Fosse tänker tillbaka på sin barndoms landskap invid Hardangerfjorden är minnena målade i ljus och mörker: han ser bilder framför sig av ett nattsvart landskap, med vågornas brus i bakgrunden, där enstaka gatlyktor bildade små punkter av ljus.

– Det är ett vackert, starkt och väldigt mäktigt landskap. Om man är mottaglig för intryck går det inte att undgå att bli påverkad av det, säger Jon Fosse på ett hotell i Stockholm som han valde eftersom det ligger invid havet.

Landskapet är framträdande i hans senaste storverk, den sju delar långa "Septologin", som kretsar kring två dubbelgångare med samma namn: Asle. Båda är konstnärer och båda har haft problem med spriten. Men en av dem kollapsar till slut. Temat kring ljus och mörker går igen i den ene Asles tankar om Gud, konsten och livet.

– Asle är väldigt upptagen av att bilder ska ha ett slags ljus i sig, säger Jon Fosse, som menar att ljuset bara kan synas om det också finns mörker i tavlan, likt gamla ikonbilder.

Känslig för intryck

Det är för sin dramatik som Jon Fosse är kanske mest känd. Hans pjäser har tolkats över tusen gånger över hela Europa, och under många år turnerade han runt till de olika uppsättningarna. Han reste ensam med en flaska whisky i bagaget.

– Det var mitt sällskap och det hjälpte mig. Men efter ett tag drack jag för mycket. Och då klarade jag inte att skriva längre, det har med precisionen att göra, säger han och berättar rättframt att det nu är tio år sedan han slutade med alkoholen.

Strax därpå konverterade han också till katolicismen.

Det kringflackande livet passade honom illa på flera sätt. Jon Fosse är känslig för intryck och för människors sårbarheter. Han ser aldrig på tv, lyssnar inte på radio och undviker folksamlingar.

– Det är en högkänslighet. Så jag avskärmar mig och lever tillbakadraget, säger han.

Som en motvikt till den mer intensiva dramatiken ville Fosse skriva en "långsam prosa", och i "Septologin" väller orden fram över mer än tusen sidor. Handlingen planerade han inte – att skriva utifrån en plan tycker han är "ointressant".

– Jag sätter mig alltid bara ner och börjar, och så lyssnar jag mig fram. Jag har varit författare i över 40 år nu och skrivandet fascinerar mig ännu mer än förut, och det är just för att jag vet inte vad som sker.

Varianter av liv

I böcker som "Sömnlösa" och "Det är Ales" förekommer samma personer som i "Septologin", där finns en Asle, och även där handlar det om parallella liv. Jon Fosse har en tendens att skriva om par, för balansens skull, säger han men undrar själv varifrån dubbelgångartemat kom.

Många av personerna i hans böcker är ensamma, men samtidigt bundna till varandra.

– Ja, det tror jag stämmer. De är ensamma och tillsammans likaväl. Det är något jag inte riktigt kan förklara. Jag kan förklara väldigt lite om min prosa, och vill inte göra det heller. Jag upplever ofta att läsare kan min diktning mycket bättre än jag, säger han ödmjukt.

På samma sätt som Asle och Asles medvetanden glider samman smälter nutid och dåtid ihop – till exempel i minnen av Asles döda fru Ales. Jon Fosse menar att hela romanen utspelas i ett "utdraget nu". Han jämför den också med det ögonblick inför döden då vissa menar att hela ens liv passerar revy.

– "Septologin" är varianter av ett liv som blandas samman och passerar förbi.

Komplexa människor

De många omtagningarna är utmärkande för Fosses stil, de är sprungna ur hans musikintresse. Och om Jon Fosse är svävande kring verkets mening är han bestämd kring hur texten ska låta – inte ett kommatecken får sitta fel. Med en reservoarpenna blir det ännu lättare att lyssna in, säger han, och börjar initierat tipsa om pennmärken.

Repetitionerna är också ett sätt att få in de pauser han ofta har i sina pjäser.

– Någon säger något och avbryter sig mitt i, det blir tyst. Det är lätt i ett teaterstycke, men man kan inte göra på samma sätt i en roman, säger han.

Han använder många men okomplicerade ord – själv kallar han det ett "basspråk". Jon Fosse skriver om det lokala livet, och det brukar framhållas att hans romaner handlar om "vanliga", "enkla" människor, men de begreppen protesterar han alltid mot.

– De jag skriver om är lika komplexa som alla andra människor. Man är inte enkel för att man inte kan ett akademiskt språk, säger han och fortsätter:

– Alla människor är vanliga och alla är unika, det är i det som människovärdet ligger. Ett gott diktverk ska vara just så, det ska inte likna något annat och det ska vara universellt och kunna tala till alla.

Elin Swedenmark/TT

'Jag känner rent kroppsligt var ett komma ska vara och inte vara, var en repetition ska vara och inte, jag vet när det är rätt. Det finns inte ett tvivel i min själ', säger Jon Fosse om sin språkliga stil.
"Jag känner rent kroppsligt var ett komma ska vara och inte vara, var en repetition ska vara och inte, jag vet när det är rätt. Det finns inte ett tvivel i min själ", säger Jon Fosse om sin språkliga stil.
Foto: Jessica Gow
'En klassiker hos mig är att någon står och ser ut från ett fönster. På havet, till exempel. Så är det ofta. Asle i 'Septologin' sitter ofta och ser på havet, det är en grundscen', säger Jon Fosse om teman och bilder han ofta återkommer till.
"En klassiker hos mig är att någon står och ser ut från ett fönster. På havet, till exempel. Så är det ofta. Asle i 'Septologin' sitter ofta och ser på havet, det är en grundscen", säger Jon Fosse om teman och bilder han ofta återkommer till.
Foto: Jessica Gow

FAKTA

Fakta: Jon Fosse

Född: 1959 i Haugesund

Familj: Gift, "Men jag talar aldrig om mitt privatliv".

Bor: I Bergen, i den statliga kulturbostaden "Grotten" i Oslo samt i Hainsburg, Österrike: "Av någon anledning ville man ge mig boende i 'Grotten' – staten har ett hus där boendet för konstnärer är gratis på livstid, ett hus som nationalskalden Henrik Bergeland byggde i mitten av 1800-talet. Det går bra för att jag har andra hem, dels i en liten by utanför Wien och så har vi en lägenhet i Bergen och en stuga ännu längre norr om Bergen. Så jag flyttar så ofta jag kan mellan de fyra platserna. Jag är en rastlös själ, och jag tycker det är härligt att resa till en plats som är min, istället för till ett hotell".

Karriär: Poet, romanförfattare och postmodernistisk dramatiker. Hans pjäser har tolkats i mer än tusen uppsättningar på scener i Europa, Asien och USA. Men det var som romanförfattare som han debuterade med "Raudt, svart" (1983). Fosse har givit ut ett stort antal prosaböcker, diktsamlingar, barnböcker och pjäser, samt ett par essäsamlingar. För "Trilogin" fick han Nordiska rådets litteraturpris 2015.

Läser: "Väldigt mycket. Jag ska just börja på en bok om kristendomens historia av en ortodox amerikan som jag inte kommer ihåg namnet på. Och nyss läste jag en bok om Adornos estetik, som jag läste när jag studerade."

Gör nu: "Jag har skrivit en roman för hand med reservoarpenna, i fyra anteckningsböcker. Nu skriver jag över det på datorn och det tar sin tid. Den kommer om ett par år."

FAKTA

Fakta: Jon Fosse om:

... att vara ständigt Nobelpristippad:

– Som nordisk författare är Nordiska rådets pris och Nobelpriset två priser som jag mer än något annat bryr mig om förutom de norska. När man dyker upp i spekulationerna år efter år, då blir man lite lurad, men det betyder ju egentligen ingenting, ingen vet så det är ju rena spekulationer. Jag går inte runt och tror att jag ska få det, men det påverkar mig. Jag tänker ”kan det ligga något i det här?” och det ger något slags nervositet och spänning i mig år efter år.

... att skriva dramatik igen:

– När jag var färdig med ”Septologin” fick jag lust att skriva för teatern igen och skrev tre nya stycken under ett års tid. Det är jag lite glad för, att jag hade lust att skriva dramatik igen. För det är som dramatiker jag är känd runt om i världen. Men jag känner mig som författare och har en stor produktion av prosa och lyrik också. Som dramatiker har jag fått så mycket priser och känner mig väldigt trygg. Men jag blev väldigt glad för att jag fick Nordiska rådets pris för "Trilogin" och att det gick så bra med den på alla vis.

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL