GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Planerar för tågavgång var tionde minut över sundet

I december planerar Skånetrafiken och DSB för att kunna återuppta tiominuterstrafiken över sundet.
ÖRESUND • Publicerad 24 september 2021 • Uppdaterad 24 november 2021
I december planerar DSB och Skånetrafiken för att kunna återuppta tiominuterstrafiken, även om det ännu inte har getts några besked om en förändring av gränskontrollen.
I december planerar DSB och Skånetrafiken för att kunna återuppta tiominuterstrafiken, även om det ännu inte har getts några besked om en förändring av gränskontrollen.
Foto: Johan Nilsson/TT

Som en följd av coronapandemin och de danska gränskontrollerna vid tågstationen på Köpenhamns flygplats i Kastrup gör Öresundstågen ett längre uppehåll på stationen än tidigare. Det innebär att Skånetrafiken och DSB fortsatt kör med tjugominuterstrafik över Öresundsbron. I december planerar de för att kunna återuppta tiominuterstrafiken, även om det ännu inte har getts några besked om en förändring av gränskontrollen.

– Att vi har fått minska tågtrafiken över Öresundsbron beror på beslutet om gränskontroller. När pandemin började kunde vi bara köra ett tåg i timmen under en kort period, sedan ökade det till två tåg och efter en längre tid kunde vi köra tjugominuterstrafik. Anledningen till att vi inte kan öka ytterligare är att det finns ett beslut om gränskontroller på Kastrup för trafiken mot Danmark som innebär ett utökat uppehåll. Begränsningen beror på danska myndighetsbeslut och vi har ingen information om när de kan ändras. Men vi planerar, tillsammans med DSB, för att återinföra tiominuterstrafiken till nästa tidtabellsskifte som är i december. Det är det vi har att gå på i brist på annan information, säger Mikael Espling, affärsområdeschef för tåg på Skånetrafiken, till News Øresund.

Från vecka 31, dvs i början av augusti, och framåt har Skånetrafiken sett en resandeökning över Öresund. Nedgången i trafiken har tidigare legat på 60 procent jämfört med förra året, men från och med vecka 31 har tappet legat runt 40 procent.

Är det risk för trängsel om tågen kör var tjugonde minut och inte som det var innan coronapandemin, var tionde minut?

– Vi ser att det är ett par avgångar som går mot 100 procent beläggning, men det finns även många med runt 50–60 procent i rusningstrafik. Vi lägger ut resandeprognoser i vår app så att resenärerna kan se förväntad beläggning. Det är inte faktiska data, men en fingervisning för att kunna välja en avgång som det inte är trångt på. Så länge trafiken går som den ska, så ser det ut att finnas tillräcklig kapacitet. Sen är det svårt att säga framåt om resandet kommer att öka mer när fler restriktioner tas bort även i Sverige, säger Mikael Espling.

I juli i år lanserade Skånetrafiken en ny flexbiljett för resor över sundet som ger tio biljetter att använda inom 30 dagar som ett alternativ till de vanliga pendlarkorten.

– Flexbiljetten står sedan augusti för åtta procent av försäljningen av periodbiljetterna. Försäljningen av periodbiljetterna har ökat jämfört med för ett år sedan och är beroende av coronaläget, men flexbiljetten har tagit en bra plats där, säger Mikael Espling.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Så här jobbar Norra Skåne med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.