Annons

Tullverket vill hejda knarkande yrkeschaufförer

Allt fler drogpåverkade lastbilschaufförer upptäcks vid svenska gränsen.
Men då brottet inte klassas som grovt kan Tullverket inte frihetsberöva förövarna. I stället rullar de vidare och utsätter andra trafikanter för livsfara.
Publicerad 28 september 2021 • Uppdaterad 24 november 2021
Det blir vanligare att Tullverket upptäcker drograttfulla lastbilschaufförer vid svenska gränsen.
Det blir vanligare att Tullverket upptäcker drograttfulla lastbilschaufförer vid svenska gränsen.Foto: Tullverket/TT

Tullverket möter allt fler drogpåverkade lastbilschaufförer vid gränsen. Ofta rör det sig om utländska förare med usla arbetsvillkor som tar amfetamin för att klara av sina uppdrag – vilka präglas av långa körtider.

– Amfetamin är uppåttjack som gör att chaufförerna blir piggare. Samtidigt försämrar det deras omdöme, säger Martin Petersson, chef för Tullverkets kontrollavdelning till TT.

Vill skärpa straff

Annons

Eftersom brottet inte betraktas som tillräckligt grovt kan inte Tullverket gripa förövarna på plats. Därför vill myndigheten se en skärpning av straffet för drograttfylla när chauffören kör ett tungt fordon. Med en sådan lagstiftning kan myndigheten frihetsberöva påverkade chaufförer när de upptäcks.

– Om påverkade chaufförer frihetsberövas skulle deras uppdragsgivare troligen se till att de inte kör påverkade. Inget fraktföretag vill att deras ekipage ska bli stående eftersom det kan vara mycket kostsamt, säger Petersson.

2019 inledde Tullverket 59 förundersökningar om drograttfylla. Förra året hade antalet ökat till 89. Endast i några fall blev påföljden fängelse, men det rör sig överlag inte om några längre fängelsestraff. Ofta stannar det vid strafföreläggande eller villkorlig dom.

Utökad kontroll

En statlig utredning om effektivare kontroller av yrkestrafik på väg har föreslagit att Tullverket ska få utökade möjligheter att göra salivprov och ögonundersökning, även utan misstanke om drogpåverkan.

Förslaget välkomnas av myndigheten, som anser att det tillsammans med skärpta straff för drograttfylla skulle innebära ytterligare möjligheter att förhindra livsfarliga ekipage från att rulla på svenska vägar.

Jesper Karlsson/TT

Fakta: Tullverkets remissvar

Tullverket ser ett problem med de milda påföljderna då en person som framför ett fordon under påverkan av alkohol eller droger utgör en stor fara för andra trafikanter och fotgängare, men också för den som själv kör påverkad.

Detta berör i synnerhet utländska förare till tunga fordon vars körkort inte kan omhändertas. Även om en tulltjänsteman kan omhänderta fordonsnycklar i upp till 24 timmar riskerar de låga straffvärdena att ge signaler till bland annat utländska yrkesförare om att dessa brott inte betraktas som särskilt allvarliga.

Tullverket anser mot denna bakgrund att det finns anledning att se över straffskalan för rattfylleri.

Källa: Tullverket

TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons