GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

På lördag öppnas första bussdörren – mot fackets vilja

På lördag öppnas framdörrarna på bussarna i hela Skåne förutom Lund och Hässleholm. Öppningen av dörrarna har inte gjort bussförarna nöjda. Drygt 6 av 10 chaufförer uppger att de känner oro efter beslutet enligt en ny undersökning från fackförbundet Kommunal.
Skåne • Publicerad 1 oktober 2021 • Uppdaterad tisdag 14:24
Nu är stängda framdörrar och avspärrning bakom chaufförerna på Skånetrafikens bussar ett minne blott.
Nu är stängda framdörrar och avspärrning bakom chaufförerna på Skånetrafikens bussar ett minne blott.
Foto: Johan Nilsson/TT

– Pandemin är inte över, det är en oro, ingen vet hur det ser ut nu, jag hoppas att Folkhälsomyndigheten är med på banan, säger Mikael Olsson, arbetsmiljösamordnare Kommunal.

Kort tid för riskbedömning

Restriktionerna har hävts och så även avspärrningarna vid chaufförernas ingång på bussen. Den 27 september, två dagar innan restriktionerna togs bort i Sverige, beslöt Arbetsmiljöverket att häva det tidigare beslutet om att framdörrarna på bussarna i Skånes ska vara stängda oktober ut.

– Vi är förvånade att Arbetsmiljöverket gick till pressen först innan arbetsgivare och skyddsombudet. De gav oss 2-2,5 dagar att göra riskbedömningar, säger Mikael Olsson.

Jämför med publiktaket

Fackförbundet Kommunal med ungefär 1 200 busschaufförer som medlemmar drev igenom en stängning av förardörren i april 2020. Inför det nu stundande öppnandet skickade Kommunal ut en enkät till alla sina chaufförer. 890 stycken deltog och 64 procent svarade att de känner en oro inför att avspärrningarna vid förarhytten tas bort.

– De är många förare som är ovaccinerade och som kör i område där vaccinationsgraden är väldigt låg, säger Mikael Olsson, och jämför beslutet med att publiktaket för sportarenor hävts:

– Till en fotbollsmatch går 25 000 personer frivilligt, busschaufförerna är tvingade att sitta på förarplats.

Kommunal kommer att följa och se till att Skånetrafiken, trots öppnandet, tar sitt ansvar som arbetsgivare.

– Det innebär inte att deras ansvar försvinner, de har fortfarande arbetsmiljöansvaret.

Vill öppna så fort som möjligt

På Skånetrafiken är rösterna desto muntrare över den slopade avspärrningen.

– Det är väldigt positivt, efterlängtat, det ökar vår kapacitet, säger Mikael Espling, affärsområdeschef tåg Skånetrafiken.

I och med det formella beslutet tar Skånetrafiken bort avspärrningsbanden och sätter upp dekaler på förardörren som visar att det åter är fritt fram att gå ombord via de främre dörrarna.

Istället för en skylt som välkomnar resenärer till den bakre dörren, som på bilden, kommer förardörren ha en skylt där det står välkommen in.
Istället för en skylt som välkomnar resenärer till den bakre dörren, som på bilden, kommer förardörren ha en skylt där det står välkommen in.
Foto: Johan Nilsson/TT

– Vi har redan börjat flytta biljettblipparna på bussarna, så att man ska kunna gå på där framme, säger Anders Engzell, presskommunikatör på Skånetrafiken.

Vädjar till resenärer

Ett arbete som kommer att ta tid, då det endast i Malmös innerstad är 200 bussar i drift. Så även om Skånetrafiken kan öppna sina dörrar den 2 oktober kommer det dröja tills skåningarna kan kliva på var som helst på bussen.

Samtidigt vädjar Skånetrafiken att resenärerna utnyttjar deras app för att kunna undvika en avgång där det väntas fulla bussar och tåg.

– Vi behöver ju en klok tillbakagång, säger Mikael Espling, affärsområdeschef tåg Skånetrafiken.

Lund och Hässleholm öppnar inte

Hela Skåne öppnar inte heller samtidigt. Det är inte klart än när Lund och Hässleholm kan öppna sina framdörrar. Anledningen till detta är att bussarna körs av olika företag.

– Det är olika företag som kör bussarna på uppdrag av oss. Det är de som har arbetsgivaransvaret. I Lund och Hässleholm har de inte fått klartecken från Arbetsmiljöverket än, säger Saman Tondevis affärsområdeschef buss på Skånetrafiken.

Skånetrafiken hoppas att de kan få klartecken även för Lund och Hässleholm inom kort.

– Vi har väntat flera dagar på besked. Vi vill att våra förare återigen ska kunna möta kunden, säger Saman Tondevis.

Eva SolérSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.