Annons

Välj rätt däck inför vintern

Att byta till vinterdäck i tid är en viktig säkerhetsinvestering. Men det gäller att välja rätt sort.
–  Utbudet är enormt. Med vårt klimat bör man satsa på dem som är framtagna för att klara svårare förhållanden med snö och is, säger Bernt Wahlberg på STRO.
Publicerad 9 oktober 2021 • Uppdaterad 30 november 2021
Det finns många olika sorters vinterdäck att välja emellan. Vilket som passar din bil beror på vilken bil du har och var du kör.
Det finns många olika sorters vinterdäck att välja emellan. Vilket som passar din bil beror på vilken bil du har och var du kör.Foto: Henrik Montgomery/TT

Däcken är den enda kontakt som bilen har med vägen – totalt en yta stor som fyra handflator ungefär. De måste därför ha ett bra grepp för att hålla dig kvar på vägen, särskilt när is, snö och slask täcker vägbanan.

–  Den genomsnittliga bilföraren tänker nog sällan på sina däck. Det är liksom något självklart, få inser hur olika egenskaper det där svarta gummit har, säger Bernt Wahlberg.

Annons

Organisationen han företräder, Scandinavian Tire & Rim Organization (STRO), bildades 1960 i syfte att fastställa gemensamma tekniska normer för däck-, fälg- och hjulindustrin. Varje år ger de ut en bok där olika slags däck i hela världen finns dokumenterade.

Allt från gummiblandningens sammansättning till mönsterdjupet påverkar köregenskaperna, berättar Bernt Wahlberg.

–  Sätt på däcken i tid innan snön kommer för att gummit ska ruggas upp mot asfalten. Alla däck – hur bra man än förvarar dem – får en liten hinna när de inte används, säger han.

Att välja däck som är utvecklade för vårt klimat är också viktigt. Den nordiska marknaden är liten och förhållandena speciella. De så kallade allrounddäcken, som är tänkta att kunna användas året runt, vill Bernt Wahlberg inte rekommendera.

–  Möjligen kan man klara sig med dem en mild vinter i Skåne. Men jag skulle inte chansa.

Vilka slags vinterdäck din bil ska ha beror på en mängd faktorer. En däckverkstad kan hjälpa till att reda ut vad som passar just dig och ditt fordon. Att köra på sommardäck i vinterväglag är aldrig ett alternativ, bland annat eftersom gummiblandningen i ett sådant blir för hård när temperaturen sjunker.

Viktigt att tänka på är också att lufttrycket i däcken är rätt. Det korrekta lufttrycket finns angivet i bilens instruktionsbok och i modernare fordon brukar det också visas på instrumentpanelen.

–  Det är vanligt att det pyser ut lite luft under förvaringstiden. Trycket gör stor skillnad för köregenskaperna. En bil med fel lufttryck kan bli över- eller understyrd och svår att manövrera, säger Bernt Wahlberg.

Dessutom kan rullmotståndet försämras – med högre bränsleförbrukning som följd.

Antalet olyckor i vinterväglag med svårt skadade eller omkomna personer minskade med 14 procent efter att kravet på vinterdäck för personbilar hade införts i december 1999. Det visade en rapport som Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) genomförde 2002.

Annons

–  Prioritera däcken. Det är en säkerhetsinvestering, säger Bernt Wahlberg.

Lisa Wallström/TT

Byt till vinterdäck i god tid. Det kan rädda liv.
Byt till vinterdäck i god tid. Det kan rädda liv.Foto: Berit Roald/NTB/TT
Dubbdäck passar bäst i de områden där snö och is är mer regel än undantag på vintern.
Dubbdäck passar bäst i de områden där snö och is är mer regel än undantag på vintern.Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Bernt Wahlberg, informationschef på The Scandinavian Tire & Rim Organization.
Bernt Wahlberg, informationschef på The Scandinavian Tire & Rim Organization.Foto: STRO

"Den genomsnittlige bilföraren tänker nog sällan på sina däck."

Så säger lagen

+ Vinterdäcken ska vara på från den 1 december till den 31 mars, om det är vinterväglag.

+ Det är tillåtet med dubbdäck mellan den 1 oktober och den 15 april. Det är även okej att köra dubbat utanför den perioden om väderleken påbjuder det.

Källa: Polisen.

Välj rätt däck

+ Det finns tre typer av vinterdäck: dubbade vinterdäck, dubbfria vinterdäck för nordiska förhållanden och dubbfria vinterdäck för mellaneuropeiska förhållanden. Vi som bor i Sverige gör klokt i att välja någon av de två förstnämnda sorterna som är utvecklade för det klimat som råder här.

+ Dubbdäck fungerar bättre än dubbfria däck på is, och speciellt på våt is. Dubbfria vinterdäck kan användas av den som kör mycket på barmark eller saltade vägar.

+ Kontrollera däckens status. Mönsterdjupet ska vara minst tre millimeter på ett vinterdäck. Har du dubbar ska de sticka ut minst en till två millimeter och vara skarpa i kanterna.

+ Är du osäker på vilka däck du ska ha, kontakta en däckspecialist och fråga vad som passar dina behov.

TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons