GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Hon gör ikoniska roller i huvudstaden

Den klassiskt skolade jazzsångerskan Mimi Terris har genom åren utforskat många olika musikstilar och samlat på sig en bred musikalisk erfarenhet. I den aktuella föreställningen ”Om dessa väggar kunde cykla - en hyllning till Hasse och Tage” kommer hennes mångfacetterade uttryck till sin rätt.
– Efter tre veckors repetitioner har jag förstått att det här passar mig bra, säger hon glatt.
Personligt • Publicerad 13 oktober 2021 • Uppdaterad måndag 23:27
Mimi Terris repeterar på Lilla Cirkus i Stockholm, "Om dessa väggar kunde cykla - en hyllning till Hasse & Tage".
Mimi Terris repeterar på Lilla Cirkus i Stockholm, "Om dessa väggar kunde cykla - en hyllning till Hasse & Tage".
Foto: Foto: Robert Eldrim, Medljus

Snart lägger hon på luren och går in för att repetera lite till, fila på de sista detaljerna, justera nyanserna. Mimi Terris njuter i stora drag av att få vara med i en stor professionell produktion där varje detalj är viktig för att skapa den rätta helheten.

– Det är fantastiskt att vara en i gänget och få spela teater också, säger hon och fortsätter:

– Det här är ganska stort för mig. Det var det här jag strävade efter när jag utbildade mig till klassisk sångerska, att få stå på samma scen under flera kvällar, att få lov att tolka ett material över tid tillsammans med kollegor i en hel produktion.

Hon kommer snart att framföra texter och göra tolkningar av Hasse Alfredsson och Tage Danielssons material, likt ikonerna Monica Zetterlund och Birgitta Andersson gjorde på sin tid.

Profilen

Namn: Mimi Terris

Ålder: 37 år

Bor: I Vitaby i Simrishamns kommun.

Familj: Maken Pelle Lindmark och barnen Bonnie och Ellis.

Gör: Är jazzsångerska, kompositör och musiklärare på deltid på Nils Holgerssonskolan i Simrishamn. Tar frilansuppdrag, just nu åt Musik i Syd med ”Jazza med Mimi” som vänder sig till barn.

Aktuell: Är med i föreställningen ”Om dessa väggar kunde cykla - en hyllning till Hasse och Tage” som ges på nybyggda scenen Lilla Cirkus i Stockholm till och med 31:a oktober. Medverkande är Adde Malmberg, Johan Glans, Emma Molin och Eric Stern.

Intressen: - Jag gillar trädgården jag fick när jag lämnade Malmö och flyttade till Vitaby. Jag tycker om att odla mat, rida, handarbete, oj vad präktig jag låter, och att dansa lindy hop.

Detta visste du inte om Mimi Terris: - Kanske att jag sjöng min första operaroll när jag var 14 år, som en av gossarna i Mozarts ”Trollflöjten” på Göteborgsoperan.

Mimi Terris växte upp på Tjörn utanför Göteborg med sin mamma och styvfar. Mamma Bodil Ejwertz jobbade som språklärare men spelade också in skivor på fritiden och styvfadern Mikael Karlsson var saxofonist i Bohuslän Big band. Det musicerades i hemmet i princip varenda dag, ett kravlöst musikskapande som var roligt minns Mimi det som:

– Vi spelade någon låt efter middagen eller hjälpte varandra med något musikaliskt projekt, berättar hon.

De vuxna drillade inte Mimi till att bli professionell musiker utan upplyste henne ofta om de konstnärliga yrkenas svårigheter med hög konkurrens och ojämnt kassainflöde. Men redan när Mimi var 12 år drabbades hon av Robyns debutalbum ”Robyn is here” och började så smått planera för en karriär som sångerska. Även om hon sjöng många olika stilar från start riktade hon in sig på klassisk sång och läste på Hvitfeldtska gymnasiet. Då hade hon redan stått på scenen i två operor på Göteborgsoperan, roller som hon fått för att operan gjorde auditions på skolan där Mimi gick i musikklass.

Efter gymnasiet satsade Mimi Terris ytterligare sju år på vidareutbildning inom klassisk musik i Sverige, England och Danmark. När det hade gått sex år, och hon bara hade ett år kvar på ”Det kongelige danske musikkonservatorium” tog hon ett sabbatsår och reste till New York. Via den amerikanska dansen lindy hop hade hon snubblat över den tidiga jazzen och blivit nyfiken. Hon gav sig själv chansen att få utforska musikstilen och samtidigt en möjlighet att få umgås med sin farmor, Virginia Terris, som var professor i engelska och spelade piano i kyrkan sent upp i åldern.

Jammade i New York

– Det var lätt för mig att få arbetstillstånd eftersom min pappa är amerikan, även om han bor i Dalarna just nu. På dagarna sjöng jag i Svenska kyrkan för barn och på kvällar och nätter på jazzklubbar, säger hon och fortsätter:

– Det var en speciell stämning som rådde i New York då, en fin tid när det gamla materialet togs fram och spelades igen, inte för pengar utan för att vi tyckte om det, säger hon och förklarar att musiker generöst delade med sig av sina kunskaper när de jammade tillsammans.

Mimi Terris i karaktär.
Mimi Terris i karaktär.
Foto: Robert Eldrim, Medljus

Väl hemma igen, marinerad i tonerna av ”Moonglow” och ”Stardust”, ville hon införliva jazztonerna i sitt uttryck och bjöd in jazzmusiker till sitt slutarbete på musikkonservatoriet, väl medveten om att det skulle kunna bli en flopp.

– Det ansågs inte lämpligt att sjunga jazz. Det var 110 procent klassisk sång som gällde men jag valde att strunta i normerna, berättar hon andäktigt.

Examinationsjuryn smälte för Mimi Terris personliga och genuina tolkningar och framförande. Hon fick 12 poäng, högsta möjliga för framförandet. Det värmde och gladde den hårt studerande sångerskan som gick vidare till nästa steg i den planerade karriären, att söka in till Operaakademiet i Köpenhamn. Men efter att ha ställt sig inför sistnämnda jury bestämde sig Mimi för att inte utsätta sig för den typen av gallring längre.

– Jag kände direkt när jag gick ut därifrån att det här vill jag inte vara med om igen. Med jazzen fick jag ett egenbestämmande, en konstnärlig frihet, och jag upplevde att den klassiska sångens ramar var för stränga. Jag kände mig begränsad som musiker även om jag älskade och fortfarande älskar genren, förklarar hon.

Drog en gräns för alltid

Där och då gav Mimi Terris upp drömmen om att bli operasångerska. Det var en tydlig ”bladvändare” som hon säger och påpekar att hon självklart fortfarande tar enskilda uppdrag där hennes skolning i klassisk sång kommer till sin rätt.

Vid den här tidpunkten bodde Mimi Terris i Malmö och reste till Köpenhamn varje vecka för att tjäna sitt levebröd. Som så många andra skolade musiker i Danmark var hon professionell kyrksångare. Samtidigt spelade hon in sitt första jazzalbum, ”They say it´s spring” tillsammans med musikervänner från New York.

Livet fram till nu hade gått i ett rasande tempo med höga prestationskrav under många år och Mimi började må dåligt och fick en depression. När hon fick ytterligare en depression två år senare sökte hon hjälp igen och då diagnostiserades hon med bipolär sjukdom typ 2. Hon bad om hjälp och lades in på avdelning 11 på Mas, Malmö akademiska sjukhus.

– Där fick jag kanske ett av mina viktigaste kreativa upplevelser som jag haft i mitt liv, säger hon osentimentalt.

– Det var så många saker jag behövde processa och det kom så mycket musik.

Mimi Terris
Mimi Terris
Foto: Robert Eldrim, Medljus

Mimi innanför fyra vita väggar i två veckor. Det blev 14 nya låtar på svenska som gavs ut året efter, 2015, under titeln ”Flytta hemifrån”. Samtidigt fick hon med sig en lärdom om att hon har en psykisk skörhet och behöver ta hand om sig. Hon prioriterade om.

Mimi gjorde slut på en lång relation och och tog jobb som lärare. Hon började också studera i långsam takt till musiklärare för att få en mer stabil ekonomisk inkomstkälla framöver att luta sig mot mellan spelningarna med sin septett. Och hon fick utdelning för sin nya klokskap. Hon träffade sin man Pelle Lindmark samma år som plattan ”Flytta hemifrån” kom ut. De skaffade två barn, gifte sig, och flyttade ut på landet där Mimi kan rida igen och odla sin trädgård, vilket hon behöver för att må riktigt bra. Det blev en bättre balans mellan livets olika ingredienser och bildligt sett en mer näringsrik måltid.

– Jag mår jättebra sedan barnen kom. Det blev en omstart i livet. Jag är varken i dåtiden eller i framtiden, jag är här och nu har rutiner i vardagen.

– Det var bra för mig att skaffa familj, jag har haft tur, tycker hon.

Fick jobb i Stockholm

Men hur hamnade den under många år Malmöbaserade sångerskan på Lilla Cirkus i Stockholm? Fröet såddes 2017 då hon blev uppringd av produktionsbolaget Anagram som ville arrangera en hyllningskonsert till Hasse och Tage under Lund comedy festival samma år. Där träffade hon Adde Malmberg som har regisserat den nu aktuella nummerrevyn.

– Adde hörde av sig när han kom på hur han ville ha den, den längre hyllningen till Hasse och Tage.

Catharina NilssonSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.