GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Känn tacksamhet mot judendomen

Debatt • Publicerad 13 oktober 2021 • Uppdaterad tisdag 13:33
Biskop Johan Tyrberg
Biskop Johan Tyrberg

Antisemitism är för mig ett helt obegripligt fenomen. Jag ställer mig frågande till hur det överhuvudtaget är möjligt att köpa generaliseringar om en hel folkgrupp. Som kristna behöver vi undersöka vårt ansvar för antisemitismens rötter på djupet. Jesus var jude precis som hans lärjungar och hans fiender. I kristen teologi är det tydligt att det var Guds vilja och huvuduppgiften för Jesu liv på jorden – att han skulle dö (för att uppstå). Genom att lägga skulden för Jesu död på judarna avslöjar antisemiten sin brist på kunskap och hatet blir i stället ett hat mot Gud själv.

Korsets teologi är för omfattande för att behandlas här men kort kan sägas att Jesu död på korset är en konsekvens av människans ondska. Det betyder att varje kristen ska kunna säga ”det var jag som korsfäste Jesus!”. Enligt Luthers bordssamtal ska Martin Luther ha sagt, när han anklagas för att dricka för mycket öl, att det borde vara lätt för Gud att förlåta mig för denna synd med tanke på att Gud förlåter mig för att ha korsfäst Jesus varje dag.

När det gäller Luther är det viktigt att komma ihåg att hans inställning till det judiska folket är en skamfläck för den kristna kyrkan. Hans ord om judar är en frukt av tidsandan men ändå omöjliga att försvara. Att tillhöra en luthersk tradition är inte det samma som att hålla med Martin Luther om allt han sagt och gjort – vi måste ha en kritisk distans. När det gäller vår kyrkas historia behöver också den problematiseras och i förekommande fall tydligt tas avstånd ifrån.

Den kristna kyrkan bör uttrycka tacksamhet i relation till det judiska folket. Utan det judiska folkets acceptans av Guds uppdrag att bli Guds utvalda folk med allt det innebär skulle det inte finnas en kristen kyrka. Judendomen är kristendomens moderreligion. En kristen ska inte bara avhålla sig från antisemitism, utan också aktivt verka för judars rättigheter. Vi har inte tillräckligt starkt reagerat när lagar förringat judars rättigheter och inte sett allvaret i enskildas angrepp. I den kyrkliga konsten finns flera exempel på övergrepp. Hur ska vi förhålla oss till den? Det är en fråga som kyrkan brottas med och behöver ta ansvar för fullt ut.

I samtal med rabbiner och andra judar har jag fördjupat förståelsen av min egen tro och av den värld Jesus levde i. Jag hoppas på fler sådana samtal och önskar att kunskapen ska öka om hur det judiska folket medverkat till att bygga upp och berika våra europeiska samhällen. Vi borde vara förebilder i hur vi kan leva tillsammans. Allt annat är idioti.

Johan Tyrberg,

Biskop i Lunds stift

Så här jobbar Norra Skåne med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.