GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Trevligt samtal med telefonförsäljaren

KRÖNIKA • Publicerad 14 oktober 2021 • Uppdaterad tisdag 14:49
Peter Paulsson är sportreporter på Norra Skåne.
Peter Paulsson är sportreporter på Norra Skåne.

Telefonförsäljare får alldeles för mycket skäll. Ja, jag förstår att det kan vara drygt med folk som ringer och ihärdigt försöker pracka på oss allt möjligt och omöjligt, men de gör ju bara sitt jobb. (Jag pratar naturligtvis inte om rena bedragare som riktar in sig på att lura människor, framförallt äldre, med diverse vedervärdiga metoder. Dessa typer förtjänar allt skäll i världen.)

Och hur kan man vara arg på någon som jobbar? Som försöker försörja sig? Det är inte alls säkert att telefonförsäljarna har telefonförsäljning som dröm-yrke, men de ringer och ringer och ringer för det är deras jobb. Och ganska ofta får de nog en gigantisk skopa ovett när de ringer. Varför inte bara säga nej tack och lägga på om man inte vill köpa vad det nu kan vara telefonförsäljaren säljer?

Många nöjer sig inte med att säga nej tack och sen inte fundera mer på det. Det ska dels skällas på försäljaren, dels gnällas och suckas i efterhand över alla dessa jobbiga telefonförsäljare.

Vissa gör det till en sport att avfärda telefonförsäljarna på ett ”coolt” sätt. (Det var väl Jerry Seinfeld som lanserade det när han i sin TV-serie bad om en telefonförsäljarens hemnummer och när han inte fick det sa: ”Okej, du lämnar inte ut ditt hemnummer för att du tycker det är jobbigt när okända människor ringer och stör dig. Så nu vet du hur jag känner mig”.) Jag är själv inte oskyldig till detta. En gång ringde en telefonförsäljare till mig och undrade om det var Peter Paulsson hon pratade med. Jag var tyst en lång stund och sa sen: ”Nej, han är död. Det var för en vecka sedan. De trodde att han skulle klara sig, men ... usch, allt känns bara supertungt. Hur som helst, vad kan jag hjälpa dig med?”

Fast telefonförsäljaren verkade bli rätt trött på mig när jag frågade om hon också hade nära och kära som köper alldeles för mycket halloweenpynt för alldeles för mycket pengar.

Nu försöker jag vara lite trevligare när det ringer folk och vill sälja saker. Igen – de gör ju bara sitt jobb. Är jag upptagen säger jag nej tack och lägger på. Är jag inte upptagen kanske jag pratar en stund. Inte nödvändigtvis om det där som jag förväntas köpa utan om lite allt möjligt. I går, till exempel, ringde det en kvinna och ville sälja ett superbilligt och supersuveränt mobilabonnemang. Vi pratade en stund om halloween och allhelgonaafton och alla helgons dag. Är det samma sak? När infaller denna afton och denna dag? Finns det ens något som heter allhelgonaafton? Skrivs det med litet a? Eller stor A? Och kommer höstlovet före eller efter halloween? När vi tyckte att vi hade rett ut detta tackade vi båda för samtalet och lade på. Inga skopor ovett, inget skäll.

Fast telefonförsäljaren verkade bli rätt trött på mig när jag frågade om hon också hade nära och kära som köper alldeles för mycket halloweenpynt för alldeles för mycket pengar.

Försäljaren har antagligen inte en fru och en dotter som tillbringat de senaste veckorna i diverse prylaffärer och släpat hem det ena monstret otäckare (och dyrare) än det andra. Men nu har de nästan shoppat färdigt inför halloween. (Ska det förresten skrivas med stort H eller lite h?)

– Ja, vi behöver bara sex stycken skelett till, man kan köpa i sexpack, och lakan med blodiga handavtryck, godis, spindelväv, mer godis, mer spindelväv och ... något mer blodigt. Och räcker det med sex skelett? Kanske behöver vi något skelett till, förklarade frun och dottern höll ivrigt med.

Mina invändningar mot deras flitiga halloweenshoppande ville de inte lyssna på.

Så jag får väl prata ut om allt skräckinjagande pynt som svämmar över i vårt hus med nästa telefonförsäljare som ringer.

Peter Paulsson är sportreporter på Norra Skåne.

Peter PaulssonSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.