GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

En ursprungshistoria som håller vad den lovar

Roland Klinteberg har sett The many saints of Newark, filmen om hur Tony Soprano blev den han blev.
Recension • Publicerad 15 oktober 2021 • Uppdaterad tisdag 14:25
Från vänster till höger: Ray Liotta, Joey Coco Diaz, Corey Stoll, Samson Moeakiola och Billy Magnussen i "The Many Saints of Newark.
Från vänster till höger: Ray Liotta, Joey Coco Diaz, Corey Stoll, Samson Moeakiola och Billy Magnussen i "The Many Saints of Newark.
Foto: Warner Bros. Pictures via AP

Det är naturligtvis en händelse som ser ut som en tanke att familjen i en scen med tindrande ögon betraktar Bogart och Robinson i klassikern Key Largo på tv. Långt innan Tony Soprano lärde oss hat-älska maffian fanns Humprey Bogart, Edward G.Robinson, James Cagney och George Raff (som var den äkta varan, en skådespelare med tydliga kopplingar till maffian) på vita duken och grundade gangsterfilmens guldålder.

Efter att genren en länge tid ha legat i ide kom så Gudfadern 1972 och vi lärde känna familjen Corleone och efterhand mängder av andra maffiafamiljer och 1999 toppades det hela av tv-serien The Sopranos, främst personifierad av familjeöverhuvudet Tony Soprano i James Gandolfinis gestaltning. Serien lades ned 2007 och sex år senare gick Gandolfini ur tiden.

Det debatteras mycket om hur barns uppväxt påverkar deras framtid och vi är många som har undrat hur Tony Soprano blev den han blev. Svaret får vi nu i The Many Saints Of Newark, en prequel-film till tv-serien. Tony Soprano som ung spelas med bravur av Michael Gandolfini som lever upp till pappans skapelse.

Alessandro Nivola i rollen som Dickie Moltisanti, den unge Tonys mentor som står i centrum för filmen.
Alessandro Nivola i rollen som Dickie Moltisanti, den unge Tonys mentor som står i centrum för filmen.
Foto: Warner Bros. Pictures via AP

Händelserna utspelar sig mellan 1967 och 1972, en turbulent tid i USA:s historia. I centrum står Dickie Moltisanti, spelad av Alessandro Nivola, den unge Tonys mentor som i döden lägger grunden till den Tony Soprano som vi fått lära känna som vuxen. Nivola är lysande och borde kunna gå samma stjärnöde till mötes som Pacino och DeNiro.

Tiden det hela utspelar sig på, alltså åren i skarven mellan sextio- och sjuttiotalet, var en turbulent men också högst intressant tid att befinna sig i USA på. President Johnson hade inte bara i Vietnamkriget att tänka på, han hade också rasmotsättningarna och kravallerna i storstäderna att ta tag i. Det började bildas en afroamerikansk maffia som naggade den italienska urmaffian i kanterna. Givetvis blev det konfrontationer.

Eftersom Sopranos skapare David Chase och regissören Alan Taylor, som signerat inte mindre än nio avsnitt av seriens sista säsong, är involverade finns naturligtvis en inneboende garanti för att resultatet inte skall haverera. Resultatet håller också vad det lovar. Vi får se många starka prestationer, bland annat är det roligt att se Ray Liotta igen som maffiabossen "Hollywood" Dick Montisanti som med glöd berättar om sina öden och äventyr med Frank Sinatra och Dean Martin.

Om vi nu skall vara riktigt kräsna så finns det här och var lite väl tilltaget överspel som ligger svindlande nära parodins gräns när det gäller att porträttera en maffiakaraktär men jag köper det hela som en paketdeal och tar det onda med det goda som överväger med råge.

The many saints of Newark

Regi: Alan Taylor.

Medverkande: Alessandro Nivola, Billy Magnussen, Corey Stooll och Michael Gandolfini med flera

Michael Gandolfini, Jon Bernthal och Alexandra Intrator.
Michael Gandolfini, Jon Bernthal och Alexandra Intrator.
Foto: Warner Bros. Pictures via AP
Roland Klinteberg
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.