GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Fortsatt varubrist pressar Ikea

Varubrist, störningar i leveranskedjor och stigande priser. Ikea fortsätter att växa men de globala flaskhalsarna sätter stor press på möbeljätten.
– Det kan ta ett år innan kurvorna jämnar ut sig och världen kommer ikapp, säger Jesper Brodin, vd på Ingka Group, som driver Ikeavaruhus runt om i världen.
Publicerad 16 oktober 2021 • Uppdaterad tisdag 16:51
Jesper Brodin, vd för Ingka Group i lokalen som nästa sommar kommer att inrymma ett nytt Ikea varuhus, i Gallerian i centrala Stockholm.
Jesper Brodin, vd för Ingka Group i lokalen som nästa sommar kommer att inrymma ett nytt Ikea varuhus, i Gallerian i centrala Stockholm.
Foto: Janerik Henriksson/TT

De senaste åren går inte att jämföra med någon annan period i Ikeas historia, konstaterar Jesper Brodin.

– Det har varit kaotiskt på alla plan.

Kaoset har handlat om att hantera allt det pandemin har inneburit i form av att skapa en säker miljö för kunder och anställda, hantera restriktioner och ställa om verksamheten i olika skeden, samt de störningar i leveranskedjorna som är en konsekvens av pandemin. Trots det växte Ingka Group under senaste räkenskapsåret.

Försäljningen ökade

Verksamhetsåret, som avslutades den 31 augusti, sålde Ingka Group, som äger 392 Ikeavaruhus runt i världen, för 37,4 miljarder euro, motsvarande omkring 374 miljarder kronor. Det motsvarar en tillväxt på drygt 6 procent och är mer än vad Ingka Group sålde för året före pandemin.

– Kundernas behov i livet hemma har ökat, så det har delvis varit gynnsamma villkor, säger Jesper Brodin.

– Men jag trodde inte att vi skulle presentera ett sådant här resultat med tanke på de begränsningar vi har haft.

De som har besökt varuhusen under senaste året har emellanåt mötts av hyllor som gapat tomma och det har varit fördröjningar i leveranser. Det som tidigare hanterades vid månadsmöten måste nu stämmas av dagligen. Ikea lägger enorma resurser på att hantera störningarna i deras leveranskedjor. Och Jesper Brodin räknar med att det kommer att fortsätta även under nästa år.

"Ny verklighet"

Att Ikea än så länge har lyckats stå emot, och begränsa effekten på försäljningen handlar delvis om att man varit snabba på att ställa om.

– Ett par månader in i krisen accepterade vi att det här är vår nya verklighet. Det kanske kommer att vara så här ett tag och då är det bättre att hitta vägarna i det, säger Jesper Brodin.

– Det som har varit bra med den här krisen är att vi har fått lära oss att vara flexibla på ett helt annat sätt.

Hur mycket försäljning Ikea har tappat på grund av krisen har han svårt att uppskatta.

Ett brett sortiment med flera alternativ för samma funktion i hemmet är en del som hjälpt till att upprätthålla försäljningen.

Bolagets stabila ekonomiska ställning gör också att han tror att Ikea kommer att kunna stå emot prishöjningar trots att råvaror och frakt blivit betydligt mycket dyrare.

– Vi kommer nog vara ett av de företag i världen som kommer att orka stå emot kostnadsökningar, säger Jesper Brodin.

Minska klimatavtryck

Källarvåningen i Gallerian i centrala Stockholm ekar tom, så när som på en möbelgrupp uppställd för intervjun, och det nakna betonggolvet är täckt av ett fint lager byggdamm. Men nästa sommar slår ett nytt Ikea-varuhus i fyra våningar upp portarna här. Ikea fortsätter att satsa på det fysiska butiksnätet på flera håll i världen. Samtidigt växer onlineförsäljningen kraftigt.

Att man lyckades få fart online förhållandevis snabbt under pandemin beskriver Jesper Brodin delvis som "ren tur". Stora lager i anslutning till varuhusen i bra lägen krävde främst utveckling av it-lösningar.

Samtidigt arbetar koncernen för att hitta vägar att minska det negativa avtrycket på klimatet. Ingka Group har en målsättning att vara klimatpositiva år 2030.

– Jag är ändå optimistisk att vi ska kunna fortsätta att vara bättre för de många och i en högre grad erbjuda ett sortiment som bygger på förnybara och cirkulära material utan att det ska kosta extra, säger Jesper Brodin.

TT: Men hur går Ikeas affärsidé ihop med hållbarhet?

– 1900-talets konsumtionsmodell, energimodell och transportmodell var ju fel. Det har vi förstått nu och betalar priset för. En majoritet av våra kunder är frustrerade över klimatkrisen men få är beredda att betala för det. Det är den ekonomiska verklighet vi inte kan vara snobbar inför.

Han är medveten om att det finns de som ifrågasätter om bolag som Ikea kan ha seriösa ambitioner när det kommer till hållbarhet och ett minskat klimatavtryck. Men han ser inte att Ikea har något annat val än att försöka bidra till lösningar på ett mer hållbart liv.

– Vi har kommit till en gräns där systemskiften behöver ske. Om vi inte löser detta kommer vi att vara för dyra i framtiden.

Helena Wande/TT

Jesper Brodin är koncernchef på Ingka Group som äger 392 av Ikeas totalt 458 varuhus.
Jesper Brodin är koncernchef på Ingka Group som äger 392 av Ikeas totalt 458 varuhus.
Foto: Janerik Henriksson/TT
Ingka Group

Ingka Group

Ingka Group består av tre verksamhetsområden - Ikea Retail, Ingka Investments och Ingka Centres.

I Ikea Retail ingår 392 Ikeavaruhus och 71 butiker i mindre format på 32 marknader, vilket representerar 90 procent av Ikeas detaljhandelsförsäljning. Totalt finns 458 Ikeavaruhus i världen.

Under verksamhetsår 2021 (1 september 2020 till 31 augusti 2021) ökade Ingka Groups försäljning med 6,3 procent till 37,4 miljarder euro, motsvarande runt 374 miljarder kronor.

Verksamhetsåret 2020 (1 september 2019 -31 augusti 2020) uppgick försäljningen till 35,2 miljarder euro.

Verksamhetsåret 2019 uppgick försäljningen till 36,7 miljarder euro.

Källa: Ingka Group

TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.