GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Influencers marknadsför Skåne

Sydsverige marknadsförs i en ny giv. Region Skånes turistbolag har tecknat avtal med flera olika influencers om att de ska besöka trakten och sprida information på sina bloggar och i sociala medier.
KRISTIANSTAD • Publicerad 16 oktober 2021 • Uppdaterad tisdag 16:16
Skåne ska marknadsföras för danskarna, med hjälp av ett antal influencers.
Skåne ska marknadsföras för danskarna, med hjälp av ett antal influencers.
Foto: Clifford Johansen

Danska influencern Line Schjelde alias MeriMeri (merimeri.dk) som normalt bloggar om mammaliv, heminredning och resor är en av de senaste i raden av personligheter som fått avtal med Region Skåne. Det sker genom bolaget Tourism in Skåne AB, som även ingår i nätverket Visit South Sweden.

I en arrangerad resa i Skåne och fler delar av Sydsverige ska hon förutom att delta bland annat leverera fyra inlägg i sitt instagramflöde, minst fem storyinlägg på Instagram, ett instagraminlägg efter att bloggen är postad, samt en instagramguide (som brukar vara av typen ”sparade händelser”). Hennes uppdragsgivare ska också få använda hennes inlägg i marknadsföringen i 24 månader.

För detta får hon 31 300 svenska kronor, exklusive moms. Plus resa, hyrbil och vistelse betald för sig själv, ytterligare en vuxen och två barn. Detta omfattar dock inte alkohol eller shopping för eget bruk.

Började bearbeta danskarna

Marknadsföringen ska ses i ljuset av att Visit south Sweden för ett par år sedan intensivt började bearbeta marknaden i Danmark. Danskarna har länge setts som en viktig och betydande målgrupp för besöksnäringen i Sydsverige.

Men med pandemin stängde Öresundsbron och resandet uteblev. Visit South Sweden vill ta upp kampanjen igen – nu med hjälp av influencers.

– Vi har jobbat med influencers länge. Det handlar om att på ett bra och effektivt sätt nå ut i sociala medier och digital marknadsföring, säger Heléne Östberg, varumärkes- och innovationschef på Tourism in Skåne.

– Vi tycker att det blir ett bättre och mer inspirerande innehåll med deras berättelser än om vi annonserar själva. De har oftast fler följare än vad vi har, och vi kan återanvända materialet i olika sammanhang. Bland annat anpassar vi deras berättelser så de går i Berlingske senare.

Under tio bloggare

Exakt hur många bloggare som är involverade i nuläget är det andra än Heléne som har koll på. Men hon säger att det nog rör sig om under tio.

– Vi jobbar inte med de allra största, vi letar inte efter den klassiska produktmarknadsföringen. I stället väljer vi ut dem som har ett starkt och inspirerande innehåll. De har inte lika många följare, men deras läsare är engagerade och läser dem för att få inspiration. Vi satsar mer på kvalitet än kvantitet, kan man säga.

Vad har det då gett för effekt?

– Den digitala räckvidden går att mäta, när man ser vad det kostar är det en av de mest effektiva marknadsföringsinsatserna. Men vi kan inte säga att danskarna har åkt hit eller dit för att de läst om det på en blogg, vi har inte frågat dem.

– Men vi hade väldigt goda besökssiffror i Sydsverige 2019, innan pandemin slog till.

Vi kan inte säga att danskarna har åkt hit eller dit för att de läst om det på en blogg.

Visit South Sweden är ett partnerskap med Tourism in Skåne AB, Smålands Turism AB, AB Destination Småland, Region Kalmar län, Region Halland och Visit Blekinge. Partnerskapet ses som ett sätt att samla resurserna, samt undvika konkurrens och dubbelarbete. Målet är också att bli mer attraktiva när det finns ett större utbud att marknadsföra.

Clifford Johansen
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.