GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Överraskar med varje ny låt

Ur min skivhylla • Publicerad 16 oktober 2021 • Uppdaterad tisdag 12:16

Året är 1974. Jag har ett år kvar på min gymnasieutbildning (som varade i fyra år och visade sig vara fel inriktning för mig – men det är en annan historia.)

Har eget rum, efter att delat rum med min äldre bror under lång tid. Jag har till och med egen anläggning, en Akai. Det blir mest kassettband med musik jag spelat in på brorsans stereo. En av skivorna är Roxy Music, ”Country Life – The fourth Roxy Music album” (1974).

Gruppen bildades hösten 1970 av Bryan Ferry och Graham Simpson. Senare anslöt namn som Andy Mackay och Brian Eno (saxofonguru som skulle bli kvar länge i gruppen respektive synthesizerfantasten som hoppade av efter två plattor, men som kom att få en stor betydelse för många grupper och artister exempelvis Ultravox och David Bowie).

”På de följande plattorna försvann en del av de musikaliska improvisationerna, som framför allt Eno hade svarat för. Helheten blev mer strömlinjeformad, dock utan att nerven i musiken gick förlorad. Ferrys texter rörde sig som vanligt inom kärlekens ramar, ofta som melankoliska återblickar på bitterljuva förhållanden”. (Bonniers Rocklexikon)

I mitt tycke är inte ”Country Life” speciellt strömlinjeformad. Här överraskar varje låt med nya musikvändningar, från lugna balladtoner i renässansform till framåtryckande tunga poplåtar.

Omslaget censurerades i Spanien och USA. Där fick bara träden vara kvar.

En av de stora behållningarna, och det som lyfter skivan, är nog Andy Mackays oboe- och saxofonspel och Phil Manzaneras gitarr. De övriga i gruppen är nu Paul Thompson på trummor, Edwin Jobson på stråkar, synt och keyboard samt John Gustafson på bas.

Skivan hamnade som bäst på tredje plats på engelska albumlistan och fyra på svenska Kvällstoppen. Låtarna ”All I Want is You”, ”Out of the Blue” och ”The Thrill of it All” nådde också bra singelplatser.

Den uppmärksamme hörde säkert några melodislingor av Roxy Music/Bryan Ferry i den tyska tv-serien Babylon Berlin.

”Nein, das is nicht

Das ende der Welt

Gestrandet an leben und kunst

Und das spiel geht weiter

Wie man weiss

Noch viele schönste, wiedersehen”

Från låten ”Bitter Sweet” som inleder sida två på vinylen. Text Bryan Ferry med hjälp av de två tyska modellerna Eveline Grunwald och Constanze Karoli, som också förekommer lättklädda på skivomslaget. Omslaget censurerades i Spanien och USA. Där fick bara träden vara kvar.

Roxy Music fick under de kommande åren flera stora hits. Bland annat inspelningen av John Lennons låt ”Jealous Guy” (1982). Bandet upplöstes 1983, men Bryan Ferry fortsatte bland annat som soloartist. Också det en annan historia. Men glöm inte lyssna på ”Country Life”! Jag hittade denna vinyl för några år sedan på en loppis. Betalade en tjuga.

Hans BryngelsonSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.