GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Paris möter det skånska slättlandskapet

Det är 20-talet år sedan sist men nu är det dags för skådespelaren och musikern Harald Leander att följa upp sin debutplatta i eget namn.
Det blir ett möte mellan Malmö och det skånska landskapet å ena sidan och Paris gator och kultur å den andra.
Det är något speciellt med de där metropolerna där världen liksom möts, ställen som Paris, Berlin, London och New York.
Musik • Publicerad 16 oktober 2021 • Uppdaterad tisdag 17:31
Foto: Pressbild

När tidningen når Harald Leander sitter han i logen på Malmö opera. Det är lunchpaus i repetitionerna till En kväll med Thalia, en föreställning som han beskriver som ett slags operettkavalkad och som har premiär om två veckor. Thalia var, i den grekiska mytologin, komedins musa.

– Det är en ganska ovanlig föreställning för att vara på Malmö opera. Det är som en gigantisk kabaré eller eller revy men med operettmusik.

– Den är tänkt som en hyllning till operettkonsten. Man har ju en rik historia av operetttraditioner. Idén till föreställningen kom också som en replik på det konstiga pandemiåret som ligger bakom oss, att vi behövde göra något som liksom bara svämmade över av spelglädje och bjussig musik, dans och sång.

Chansontraditionen

Men det är inte på grund av den föreställningen tidningen ringer upp. Harald Leander har precis släppt skivan ”Just där dagen börjar om”. Även om han varit med på många skivor genom åren så är det blott hans andra i eget namn, den första kom 1999 och hette Svantes visor.

– Det var en samling danska låtar den gången som varenda dansk kan gnola med i men som nästan inga svenskar känner till.

Den här gången vänder han istället blicken längre västerut; till Frankrike i allmänhet och Paris i synnerhet. Det handlar om franska chansons, en del av dem tillhör klassikerna, andra är mera okända. Bland upphovsmakarna märks Serge Gainsbourg, Jacques Brel och Charles Trenet.

“Två paradis: Skånes land och Paris. Ja, dessa två får mitt hjärta att slå. Visst är slätten härlig men vad tjänar det till? Ska jag vara ärlig är det till Paris som jag vill” sjunger han på inledande “Två paradis”.

– Ja, men det är klart, man längtar alltid till Paris. Paris är ett sånt där drömställe för många.

Foto: Pressbild

I Harald Leanders fall handlar det delvis om hans egen halvfranska bakgrund. Hans mamma är född där och kom till Sverige efter kriget och hamnade i Lund. En stor del av familjen finns dock kvar på fransk mark.

– Jag har alltid haft en fot i Frankrike och som vuxen tänkte jag att mina barn borde också få lite känning på det där franska så vi bodde utanför Paris ett par år när de var mindre. Nu är de stora och får bo var de vill, säger han med ett skratt.

De svenska översättningarna står Harald Leander själv för. Som märks av citatet ovan från ”Två paradis” handlar det i vissa fall mer om tolkningar än regelrätta översättningar.

– Det [den franska chanson-traditionen] har varit en klockarkärlek som jag matat länge. Jag har vuxit upp med många av de där låtarna och sedan har jag vinglat vidare på den där stigen och börjat lyssna på sådant som är mer modernt.

– Det finns något slags överensstämmelse mellan det skånska och det franska, både språkljudsmässigt och stämningsmässigt. Jag tycker att jag hittade fina paralleller mellan Malmö och Paris. Och kanske mellan den skånska landsbygden och Flandern.

Samtidigt är det ett ganska vitt gap mellan Paris och den skånska landsbygden som du sjunger om i ”Två paradis”.

– Just den är en gammal hit som Josephine Baker hade där hon talar om Paris och savannen, hennes egen ursprungsmiljö. Det är en överläsning av hennes text som gör att det går att få ihop de där två ytterligheterna.

Evig lockelse

Paris tycks ha en evig lockelse. Konstnärer och artister har dragits och dras dit, liksom människor som bara fångas av staden och dess miljöer. Vad beror den där romantiska lockelsen på?

Det finns något slags överensstämmelse mellan det skånska och det franska, både språkljudsmässigt och stämningsmässigt.

– För min egen del, jag har ju nästan ett inifrånperspektiv så är det ganska många ställen som jag känt som hemma, faktiskt. Men jag tror att Paris och många av de de där stora städerna är tillräckligt mångfacetterade för att nästan alla ska kunna spegla sig i dem.

– Paris har ju dessutom jättemånga klassiska markörer som varenda turist känner till, det är Eifeltornet och Sacré-Cœur och så där. Men det är ju egentligen bara som sjömärkena i havet. Bara man tar sig tiden att åka dit så hittar man också saker som kan tala till en mer personligt. Det är känslomässiga saker, dofter och vyer och ljud som varje stor stad med självaktning kan bjuda på.

– Ja, och somliga skulle säga Prag och Wien. Och Rom, naturligtvis. Där finns en hel värld på ett och samma ställe. Frankrike har ju också en i och för sig inte helt sympatisk historia av att vara en ett slags herrestat. Det gör ju att både att människor från Nordafrika och längre söderut i Afrika liksom från Asien är väl representerade. Det finns minoriteter i Paris som liksom sätter en mångfärgad ton på stan.

Arbetar med sin syster

Det mångfacetterade hos den franska huvudstaden är något som också färgar av sig på musiken på ”Just där dagen börjar om”. Här möts Django Reinhardt-doftande gitarrspel från Måns Persson och Bo-Göran Sahlin med Paris-doftande musette-slingor signerade ackordeonisten Lars Holm och Vindla String Quartets stråkar. Skivan är producerad av Harald Leander själv tillsammans med systern Caroline Leander som också svarar för ungefär hälften av arrangemangen.

– När vi gör det här materialet live så gör vi det ofta som duo, jag och Caroline. Vi har ett litet band ihop som heter Ett halvfranskt band. Vi gör vissa låtar på franska, andra på svenska och vi har också lite talad text mellan numren som som kretsar kring just det fransk, det svenska och längtan till Frankrike. Med den konstellationen spelar vi lite senare i höst. I slutet på november dyker vi upp i både Helsingborg och Kristianstad.

Foto: Pressbild

Ralph BretzerSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.