Några nyheter från elbilsvärlden
Laddjungeln skingras något
Situationen med snabbladdare för elbilar har liknats vid en djungel. Att elbilsägare behöver ett tiotal olika appar för att aktivera laddning hos de olika leverantörerna är inte ovanligt och priserna varierar stort mellan olika bilmärken och laddstolpar. Ionity, som samägs av flera biltillverkare har tidigare kritiserats för sina höga laddpriser för dem som inte ingår i nätverket.
Men nu har företaget lanserat ett abonnemang med lägre priser även för utomstående bilmärken. Också Tesla, vars nätverk är ett av de mest utbredda, verkar vilja bredda sig. De ska, enligt ett uttalande från Elon Musk, öppna upp sina laddstolpar för andra märken senare i år. (TT)
Här är Rolls-Royces första elbil
År 2030 ska V12-motorn vara ett minne blott i den brittiska lyxbilen Rolls-Royce. I stället vill man använda enbart elektrifierade drivlinor. Det bekräftar vd:n Torsten Müller-Ötvös i ett pressmeddelande. Märkets första elbil kommer att heta Spectre. Den lanseras 2023 och ser ut att bli en coupé, att döma av bilderna. Priset och vilken räckvidd bilen kommer att ha har ännu inte offentliggjorts. Rolls-Royce har tidigare hintat om att man jobbar på en sladdlös laddlösning. (TT)
Rallyikonen Delta blir elbil
Ford gav det ikoniska namnet Mustang åt sin elbil, som lanserades tidigare i år. Nu meddelar det italienska bilmärket Lancia att man kommer att återuppliva 80-talsmodellen Delta – som gjorde sig världskänd genom att kamma hem många VM-segrar i rally. I en intervju med Corriere della Sera berättar Stellantiskoncernens märkeschef Luca Napolitano att Delta gör comeback som elbil. Det finns än så länge inga uppgifter på när bilen kommer och vilken prestanda den kommer att få. (TT)