GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Så länge håller elbilsbatteriet

Kapaciteten sjunker med tiden – men det går långsamt. Äger du en elbil är sannolikheten större att du kommer att behöva byta ut andra komponenter innan batteriet har spelat ut sin roll.
Motor • Publicerad 17 oktober 2021 • Uppdaterad 30 november 2021
Att snabbladda sliter mer på batteriet än att ladda mer sällan.
Att snabbladda sliter mer på batteriet än att ladda mer sällan.Foto: Fredrik Sandberg/TT

Vi är vana vid att laddningsbara batterier tids nog tappar gnistan. Vad gäller då för dem som sitter i våra elbilar – behöver man planera för ett byte efter ett antal år.

Även om också elbilsbatterierna slits med tiden håller de en betydligt högre kvalitet än de batterier vi har i våra mobiler och i hushållselektronik, berättar Rakel Wreland Lindström som är professor i kemiteknik på KTH (Kungliga Tekniska högskolan).

–  Stark värme och upprepade snabbladdningar stressar cellerna. Allra bäst mår ett batteri som är halvfullt, därför är det bra att låta bli att ladda om man inte behöver, säger hon.

Rakel Wreland Lindström, professor i kemiteknik på KTH (Kungliga Tekniska högskolan).
Rakel Wreland Lindström, professor i kemiteknik på KTH (Kungliga Tekniska högskolan).Foto: Privat

KTH har flera samarbeten med fordonsindustrin där de djupdyker i frågan om hur elbilsbatterierna åldras och påverkas av användningen.

–  Vi vet att dagens batterier klarar 1 000-2 000 fulla cykler. En cykel innebär en urladdning och en full laddning, eller motsvarande. Spannet på livslängden är stort eftersom det beror på hur man använder batterierna, säger Rakel Wreland Lindström.

Wieland Bruch, kommunikationsansvarig för e-mobilitet hos BMW.
Wieland Bruch, kommunikationsansvarig för e-mobilitet hos BMW.Foto: BMW

Det innebär exempelvis att batteriet i nya BMW iX50 xDrive, som har en officiell räckvidd på 63 mil, i dag rent teoretiskt är rustat för att klara 630 000-1 260 000 kilometers körning.

Den bil som har gått längst har 200 000 kilometer på mätaren.

Kapacitetsnedgången är störst i början. När batteriet tappat runt fem procent avtar åldringstakten och blir linjär fram till en viss punkt, enligt Rakel Wreland Lindström. Då minskar räckvidden rejält – men det sker sannolikt efter det att batteriet förlorat 30 procent av sin kapacitet, och av biltillverkarna därmed anses förbrukat.

För de flesta elbilar finns i dag en garanti på att batteriet ska ha minst 70 procent av sin ursprungliga kapacitet kvar efter åtta år eller 160 000 kilometer, beroende på vilket som inträffar först.

Elbilsbatteriet klarar sig under hela bilens övriga livslängd – i alla fall i teorin.
Elbilsbatteriet klarar sig under hela bilens övriga livslängd – i alla fall i teorin.Foto: Shutterstock

Enligt Rakel Wreland Lindström kan ett batteri dock mycket väl ha mer att ge även efter att det tappat 30 procent av sin kapacitet.

–  Men det behövs mer forskning på riktigt gamla batterier, säger hon.

Biltillverkarna uppger ofta att batterierna håller hela bilens livslängd oavsett hur man laddar. Men den som snabbladdar kommer i många fall att slita mer på batteriet, och därmed förlora räckvidd fortare, än den som laddar långsamt och mer sällan.

–  Vår rekommendation är att man håller sig på en laddnivå som ligger mellan 10 och 80 procent, säger Wieland Bruch, kommunikationsansvarig för e-mobilitet hos BMW.

Ladda bara elbilsbatteriet när du behöver.
Ladda bara elbilsbatteriet när du behöver.Foto: Daniel Krason/Shutterstock

Det är svårt att svara exakt på vilken kapacitet man kan förvänta sig när det gäller äldre elbilar, menar han.

–  Batterierna som sitter i vår första elbil, i3, är de äldsta vi har. Vi ser att dessa bilar har en kapacitet på över 80 procent efter åtta års användning. Den bil som har gått längst har 200 000 kilometer på mätaren.

Planerar man att köpa en äldre elbil rekommenderar Wieland Bruch att man undersöker vilket skick batteriet är i. Det kan göras hos verkstäder med elbilskompetens.

–  Priset för att byta ut batteriet motsvarar vad en ny motor skulle kosta i en förbränningsbil, men det är osannolikt att det kommer att behöva göras inom bilens livslängd. Däremot kan det vara så att man kan komma att byta ut enstaka moduler eller celler med tiden, säger han.

Julia Brzezinska/TT

Batteritips för elbilsägare

Så håller du batteriets kapacitet på en så hög nivå som möjligt:

+ Snabbladda inte för ofta och ladda helst inte fullt. Låt nivån ligga runt 50 procent, då mår batteriet som allra bäst.

+ Ladda inte lite varje dag, gör det bara vid behov - ungefär som när man tankar en bensin- eller dieselbil.

+ Stark värme sliter på batteriet. Undvik därför att parkera en svart bil i direkt sol.

Källa: Rakel Wreland Lindström.

TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.