GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Kvinnor i fokus på höstens utställningar

Konstens kvinnor tar ordet. Det är undertiteln på en utställning på Statens Museum for Kunst som pågår just nu. Tidningens Britte Montigny har sett tre utställningar där konstens kvinnor gör just det.
Konst • Publicerad 18 oktober 2021 • Uppdaterad tisdag 20:44
Mika Rottenberg. Stillbild ur Dough, 2006.
Mika Rottenberg. Stillbild ur Dough, 2006.
Foto: Louisiana

Som aldrig förr tågar kvinnorna fram på Öresundsregionens olika konstscener.

Louisiana hade inte ens hunnit stänga dörren efter sommarens publikdragande presentation av Karin Mamma Andersson när Mika Rottenberg drog in och fyllde de stora utställningssalarna i norra flygeln. På Statens Museum for Kunst i Köpenhamn bryter 18 konstnärer den tystnad som i århundraden – och med få undantag- hållit kvinnliga konstnärer utanför konsthistorieskrivningen.

Moderna Museet Malmö ägnar hösten åt att introducera den tyska konstnären Beata Wassermann för den (syd)svenska konstpubliken (utställningen recenserad i SkD/Norra Skåne 1 oktober) medan Galerie Leger visar nya verk av Gittan Jönsson. Med sin karakteristiska blandning av humor och satir fortsätter hon att med dammsugare och diskborste som främsta vapen strida för kvinnors lika rätt till allting. Och till slut: runt hörnet väntar dels Bianca Maria Barmen som ställer ut på Galleri Wallner i Simris (16 oktober- 21november) dels Ann Böttcher (Malmö Konsthall 4 december–27 februari 2022).

Konsumtion i rasande tempo

Först ut på den danska sidan Sundet är Louisiana och Mika Rottenberg. Verksam i New York med rötter i Israel och Argentina visar hon verk från de senaste 20 åren: enorma installationer - bland annat Tropical Breeze och den krimskramsglittrande Bowls Balls Souls Holes (skålar kulor själar hål) – videoinstallationer, dadaistiska nonsensmaskiner och nonsensteckningar utförda i grafit, akryl och färgpenna. I fokus står det accelererande konsumtionssamhället där vi förbrukar i ett rasande tempo utan att ge oss tid att stanna upp och se oss över axeln. Tropical Breeze möter redan i första salen: en enorm trave kartonger som antas innehålla citrondoftande ansiktsservetter.

Mika Rottenberg. No 22. Med sallad, 2020 (foto:
Mika Rottenberg. No 22. Med sallad, 2020 (foto:
Foto: Britte Montigny

Produktionens och distributionens olika hållplatser genomgås i en satirisk video som understryker det groteska i konsumtionshysterin. Absurditeterna, alla med en gravallvarlig och djupt samhällskritisk ton, avlöser varandra. Nyfikenhet får en näsa att växa som på Pinocchio, en annan nyser ut såväl kaniner som blodiga biffar.

Det köps, tillverkas, konsumeras, ratas, kastas bort. Allt utan att ifrågasättas – människorna blir till marionetter i produktionens pater nosterverk. Själv blev jag mest fascinerad av källarplanets dadaistiska nonsensmaskiner, invecklade och estetiskt mycket tilltalande konstruktioner som sätts i rörelse med ben- eller armkraft men som inte förmår producera något överhuvudtaget.

Det köps, tillverkas, konsumeras, ratas, kastas bort. Allt utan att ifrågasättas – människorna blir till marionetter i produktionens pater nosterverk.

Tankarna går till den unge Max Ernst, till Picabia med flera och till 1910-talets uppgörelse med industrisamhällets växande men aldrig ifrågasatta produktionsmani. Roligt, tänkvärt, sevärt, men också ganska tidskrävande. Enbart videoinstallationerna har en samlad speltid om närmare 90 minuter.

Människan som maskinåldern

Dadakonst möter också på Statens Museum for Kunst, där den tyska dadaisten Hanna Höch illustrerar samma funderingar kring människan som maskinålderns hjälplöst sprattlande marionett som jag också funnit i Rottenbergs långt yngre konst. Här möter även prov på Käthe Kollwitz’ lidelsefulla engagemang i socialt utsatta kvinnors situation före, under och efter 1:a världskriget och bildvävar av vår egen Hannah Ryggen.

Lene Adler Petersen. Tingene, din historie, befri dig fra tingene. Rekonstruktion av installation från 1976.
Lene Adler Petersen. Tingene, din historie, befri dig fra tingene. Rekonstruktion av installation från 1976.
Foto: Britte Montigny

Verksam i Norge åren runt andra världskriget är de stora vävarna oftast självbiografiska med scener som bland refererar till hennes komplicerade förhållande till dottern. Utställningens tema anslås redan vid ingången till utställningen där Lene Adler Petersens med kvinnosymbolik laddade parafras på Delcroiz’ berömda skildring av hur Friheten leder folket på barrikaderna (1830) rekonstruerats.

Denna tänkvärda repetition av 1900-talets kvinnokonst rymmer också portugisiska Paula Regos skakande protester mot antiabort-lagstiftningen, amerikanska Nancy Speros protester mot kriget i Vietnam och iranska Shirin Neshats skildringar av de iranska kvinnornas situation före och efter ayatollornas maktövertagande. Allt i allt: oerhört starkt, angeläget och ytterst sevärt.

Konst

Höstutställningar

Louisiana: Mika Rottenberg – Bowls Balls Souls Holes

Till och med 9 januari 2022

Statens Museum for Kunst: Efter stilheden – Kunstens kvinder tager ordet

Till och med 21 november

Galerie Leger: Gittan Jönsson - Tillägnan

Till och med 3 november

Hanna Höch. Han och hans miljö. Collage, 1919.
Hanna Höch. Han och hans miljö. Collage, 1919.
Foto: Britte Montigny
Gittan Jönsson. La Forza del Destino, 2021.
Gittan Jönsson. La Forza del Destino, 2021.
Foto: Galerie Leger

Britte Montigny
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.