GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Trenden med A-traktorer ger högtryck hos besiktningen

Det pågår en anstormning till bilprovningen Besikta i Kristianstad.
Antalet A-traktorer rusar i höjden och allt fler tonåringar vill registrera sin nya kärra.
– Vi har haft fyra hittills och den femte kommer strax. Det är lite extremt idag, säger besiktningsingenjören Björn Borgqvist när tidningen tittar förbi.
KRISTIANSTAD • Publicerad 18 oktober 2021 • Uppdaterad måndag 20:17
– Roligast är när man ser en farfar som byggt tillsammans med sitt barnbarn, säger Björn Borgqvist.
– Roligast är när man ser en farfar som byggt tillsammans med sitt barnbarn, säger Björn Borgqvist.
Foto: Lasse Ottosson

Det är en ordinär onsdag och en A-traktor med släpkärra står parkerad utanför Besikta i Hammar. På släpet står ytterligare en A-traktor.

Båda av modellen Volvo V70.

Ekipaget har 18-årige Fabian Holmberg kört dit. Han pluggar fordon och gör sin praktik på en bilverkstad i Hässleholm. Bygga om bilar till A-traktorer är hans stora hobby.

– Roligast är att få pappret när bilen gått igenom besiktningen. Eller när man säljer den och kan börja bygga på en ny.

Men verksamheten är en hobby snarare än affärsverksamhet, understryker Fabian Holmberg.

Hur många bilar har du byggt om?

– Det kan jag inte räkna på två händer.

Fabian Holmberg, 18, har sin praktik på en verkstad i Hässleholm, men har ombyggandet av bilar till a-traktorer som sin stora hobby.
Fabian Holmberg, 18, har sin praktik på en verkstad i Hässleholm, men har ombyggandet av bilar till a-traktorer som sin stora hobby.
Foto: Lasse Ottosson

Besiktningsingenjör Björn Borgqvist skulle behöva många händer för att redovisa hur många A-traktorer han tagit sig an det senaste året.

– Idag har det bara varit A-traktorer på registreringsbesiktningen, säger Björn som tillsammans med kollegan Håkan ansvarar för registreringen.

Tidigare fanns det alltid lediga tider. Nu är det två veckors kö för att registreringsbesiktning. Stationen snittar tre registreringar om dagen och på fem år har antalet registrerade A-traktorer i Kristianstad ökat med 57 procent.

Men invasionen av tonåringar med bilar som masar sig fram i 30 kilometer i timmen är ingen huvudvärk för Björn Borgqvist. Tvärtom.

– Det är väldigt bra för oss. Jag tycker att det är trevligt, 95 procent av alla som kommer in är jättetrevliga.

En bidragande orsak till ökningen är att reglerna för A-traktorer förenklades förra sommaren. Fordonen behövde då inte längre kapas eller utrustas med dubbla växellådor för att leva upp till kraven.

Så här ser hastighetsregulatorn ut som installeras för att spärra fordonets hastighet till max 30 kilometer i timmen.
Så här ser hastighetsregulatorn ut som installeras för att spärra fordonets hastighet till max 30 kilometer i timmen.
Foto: Lasse Ottosson

I dag är det inte bara klassiska Volvo 740 som kommer in. Det är fortsatt mycket Volvo, främst V70. Bland de ovanligare modellerna hör Porsche Cayenne och bjässen Dodge RAM.

Vid besiktningen är det många saker som ska stämma. Baksäte och bagageutrymme måste vara igenbyggt. Fordonet måste ha rätt vikt eller ett barlastflak, om det inte är fyrhjulsdrivet.

Björn Borgqvist slår upp motorhuven på Fabian Holmbergs V70 pekar på chassinumret.

– Viktigast är att identifiera att det är rätt bil.

– Provkörningen är också viktig för att se hur fort bilen går. Vi kör 200 meter och mäter hastigheten.

En A-traktor få inte gå fortare än 30 kilometer i timmen. Hastigheten kan strypas antingen genom bilens programvara omkonfigureras eller att en hastighetsregulator installeras i bilen. Det här är något som en och annan förare försöker fuska med. Det kan vara genom en liten fjärrkontroll eller en kombination av knapptryck i bilen som gör att hastighetsspärren kopplas från.

– Vi hittar hela tiden nya grejer. Det sprids snabbt och vi får en del tips från polisen, säger Björn Borgqvist.

Björn Borgqvist kollar vikten på stationens fordonsvåg.
Björn Borgqvist kollar vikten på stationens fordonsvåg.
Foto: Lasse Ottosson

De allra flesta har dock ärligt uppsåt och koll på grejerna. Björn Borgqvist uppskattar att fyra av fem klarar registreringsbesiktningen.

Fabian Holmgren fick tummen upp för sin ombyggda V70. Som vanligt. Men tiden går och med sina 18 år börjar det bli dags att slänga varningstriangeln.

– Ja, snart så. Men det här kommer alltid ha en plats i mitt hjärta, det är en himla rolig hobby, säger han.

Björn Borgqvist ser också charmen.

– Det här verkar ha väckt ett bilintresse bland unga som höll på att dö ut ett tag.

Epa eller A-traktor?

Transportstyrelsen ger följande förklaring:

”Nyregistrering av EPA-traktorer upphörde år 1975 och ersattes då fullt ut av A-traktorer. Men många säger fortfarande EPA-traktor, fast de egentligen syftar på en A-traktor.

Den principiella skillnaden är att A-traktorn måste vara konstruerad för en maxhastighet av 30 km/h plus/minus tio procent, medan EPA-traktorn skulle vara konstruerad med ett visst utväxlingsförhållande (10:1). En EPA får dessutom inte köras fortare än 30 km/h.”

Adrian Ericson
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.