GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Flera kör sommarsulat på vintern

Enligt en undersökning från försäkringsbolaget If kör mer än var sjätte bilist i Sverige med sommardäck när det är vinterväglag.
Publicerad 21 oktober 2021 • Uppdaterad måndag 17:35

Det är en självklarhet att olycksrisken minskar om man har rätt däck på bilen när vinterhalkan är ett faktum.

– Däcken ska ge ett bra väggrepp, ha rätt mönsterdjup och lufttryck, säger Johan Granholm som är motorexpert på If. Se till att kontrollera mönsterdjupet i god tid innan däckbytet. Kontrollera även att däcken har rätt lufttryck. Alla vinterdäck behöver vara godkända och de ska ha en E-märkning. Glöm heller inte att kolla att reservhjulet också har rätt mönsterdjup och lufttryck.

Mönsterdjupet på vinterdäck ska enligt lag vara minst tre millimeter.

– Men helst ska det vara lite mer än så, förklarar Johan Granholm. Runt fem millimeter och uppåt är att rekommendera. Många däck har en liten slitageindikator på utsidan av gummit som man kan hålla koll på.

Undersökning från If visar att en av fem bilister väntar till den sista tillåtna dagen för att byta till vinterdäck. Bara en av tre följer rekommendationen om att låta vädret avgöra när det är dags för bytet. Och mer än var sjätte svensk svarar att de ibland kör med sommardäck i snöväder. Fem procent svarar att de till och med gör det ofta.

Nästan sex av tio säger att de använder dubbdäck medan en av tre bilister kör med odubbade vinterdäck, så kallade friktionsdäck. Nästan en av tio kör med allrounddäck (året runt-däck).

Det är även viktigt att lufttrycket är korrekt. De allra flesta bensinstationer i Sverige har en lufttrycksmätare på plats så att man kan kontrollera däcken.

– Ett för lågt lufttryck ökar risken att föraren vid en plötslig undanmanöver tappar kontrollen över bilen, fortsätter Johan Granholm. Dessutom drar bilen mer bränsle och el och däcken slits snabbare. Man kan säga att däckets livslängd halveras om man kör med ett lufttryck på 70 procent av det rekommenderade.

Helén FingalssonSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.