GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Glasklart besked: Det ska bli snabbtåg

Det ska byggas en ny stambana med höghastighetståg mellan Lund och Hässleholm. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S)betonar att Trafikverket måste hitta en lösning som kommunerna och regionen kan acceptera.
Hässleholm • Publicerad 21 oktober 2021 • Uppdaterad tisdag 14:14
Tomas Eneroth (S), infrastrukturminister, på depån i Kärråkra.
Tomas Eneroth (S), infrastrukturminister, på depån i Kärråkra.
Foto: Sofia Åström

På torsdagen besökte han Hässleholm och tågdepån för att möta lokala partikollegor och informera sig om planering och behov för den regionala och nationella gods- och persontrafiken i länet.

Tomas Eneroth kämpar på två fronter. Dels landets stora behov av fler spår för järnvägstransporter för att klara miljö- och transportmålen, dels mot lokalt och regionalt motstånd till att ny räls för snabba tåg ska dras över områden med stora natur- och miljövärden.

En majoritet i kommunstyrelsen i Hässleholm med M och SD i spetsen sågar höghastighetståg över Hovdalaområdet och vill att fler spår på stambanan byggs utmed den befintliga stambanan söderut.

Tomas Eneroth betonar att om inte stambanan byggs ut blir det ännu fler lastbilar på de redan hårt ansträngda vägarna.

– Vi ser en ordentlig ökning av gods- och persontrafiken på järnväg. Vi måste bygga mer. Nu finns det beslut om att satsa på snabbtåg på nya stambanor mellan Lund och Hässleholm, Göteborg och Borås och Ostlänken. Det är första steget mot att knyta samman Stockholm med Malmö och Göteborg med nya stambanor.

Miljarder

Regeringens infrastrukturproposition för perioden 2022-2023 blir den största satsningen någonsin. Förslaget bygger på en överenskommelse mellan regeringen, Centern och Liberalerna, som riksdagen har sagt ja till.

Förslaget handlar om en ram på 799 miljarder kronor. Räknar man in banavgifter och trängselskatt blir det en total summa på nästan 900 miljarder. Bland annat ska 437 miljarder läggas på utveckling av infrastruktur. Det innebär ett positivt besked för de omdebatterade höghastighetsbanorna.

Från regeringen sida är beskedet glasklart: Nu ska höghastighetsbanorna byggas.

– Förslaget medför att den gällande nationella planen kan fullföljas, säger Tomas Eneroth.

Trilskande kommunpolitiker får inte sätta käppar i hjulen för denna, enligt regeringen, nödvändiga satsning.

– Det är inte samhällsekonomiskt lönsamt att bygga nya spår bredvid den befintliga stambanan i Skåne, säger Tomas Eneroth.

En knäckfråga är placeringen av själva stationslägena. Hässleholm vill ha den nya utbyggda stationen i anslutning till centrum. Här ska höghastighetstågen stanna. På den gamla stambanan ska gods- och regionaltåg få mer plats än nu.

– När Fehmarntunnel är klar är det ett måste att våra kapacitet på järnvägen har ökat, säger Tomas Eneroth.

Ansvar

Det finns inget annat alternativ till det befintliga regeringsuppdraget till Trafikverket än att genomföra planen för höghastighetståg.

– Jag säger till Trafikverket att planera för acceptans tillsammans med kommuner och regioner. Alla inser att vi måste minska de fossila utsläppen med 70 procent till år 2030.Trafikverket har uppdraget att lyssna in och ta ansvar för en bra lokal dialog, betonar Tomas Eneroth

Trafikverkets förslag till nationell trafikplan går ut på remiss i november. I maj nästa år ska regeringen presentera hur de 900 miljarderna ska användas.

Men några beslut hinner inte tas före valet. Den blir en ny regering som får den uppgiften på sitt bord.

HH-Tunnel

Regeringen jobbar även för att bygga en ny förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör.

– Allt hänger samman, konstaterar infrastrukturministern.

Stefan OlofsonSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.