GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Viktigt att kunna göra halt när det är halt

Kan du få stopp på bilen när vägen är glashal, täckt av vatten eller när snömodden klumpar sig runt däcken? En test på en halkbana kan innebära en överraskning.
Kristianstad • Publicerad 21 oktober 2021 • Uppdaterad tisdag 13:56

Två killar och två tjejer håller som bäst på att testa Kompetenscentralens halkbana som ligger i Åsum strax utanför Kristianstad. Ungdomarna tvärbromsar vid markeringen ”bromsa” på vägbanan och de blir snart varse att bara en liten hastighetsökning ökar bromssträckan märkbart.

Vid markering ”bromsa” ska eleven testa bromsträckan vid olika hastigheter.
Vid markering ”bromsa” ska eleven testa bromsträckan vid olika hastigheter.
Foto: Helén Fingalsson

När det dessutom dyker upp en kurva efter inbromsningen är det inte helt lätt att hålla bilen kvar på vägen. De flesta hamnar en bit ut i grusområdet som finns i anslutning till ytterkurvan.

Att missbedöma möjligheten att stanna är vanligt. Undertecknad minns skräckfyllda sekunder när det gällde valet att köra in i framförvarande bil eller att låta bilen plöja rätt in i en stor snödriva. Valet blev snödrivan vilket var ett klokt val trots att bilen fick skottas loss.

På Kompetenscentralens halkbana kan man genomföra den så kallade risk-2:an som handlar om hastighet, säkerhet och körning vid olika väg- och väderförhållanden. Här kan man även genomföra risk-1:an som handlar om alkohol, droger, trötthet i trafiken samt andra riskfyllda beteenden. Det är mycket som kan hända under en bilfärd. Mobilen ringer, ett barn skriker eller så rusar ett djur ut framför bilen.

En helt slät ring sätt på däcken vid testkörning.
En helt slät ring sätt på däcken vid testkörning.
Foto: Helén Fingalsson

Men det är hastighet och körning vid olika väglag som idag tränas på banan som är byggd för att simulera verkliga trafiksituationer. Däcken är klädda med en slät ring och genom ”väggar av vattenstrålar” simuleras hinder som eleverna ska hinna stanna inför. Här märks det att det inte alltid är lätt att få stopp på bilen när ett hinder dyker upp.

Det är inte alltid lätt att hinna stanna före ”vattenhindret”.
Det är inte alltid lätt att hinna stanna före ”vattenhindret”.
Foto: Helén Fingalsson

Här testas även omkörningar där oväntade händelser dyker upp. Vid sidan om finns läraren Micke Danielsson som har direktkontakt med eleverna genom en mikrofon.

Micke Danielsson har kontakt med eleverna genom en mikrofon under körningen.
Micke Danielsson har kontakt med eleverna genom en mikrofon under körningen.
Foto: Helén Fingalsson

Här gäller det att förstå farten och inte minst att förstå vad resultatet blir när man trampar lite extra på gasen. En hastighet på 30 kilometer i timmen kan helt plötsligt kännas för fort och bara en ökning på några få kilometer i timmen kan göra stor skillnad.

Det är Richard Rhodin som tillsammans med sin fru Sara driver företaget som ska drilla nya bilförare att klara det svenska förrädiska underlaget oavsett om det gäller nysnö, underkylt regn eller skyfall. Is, snö och vatten är alla farliga fiender i trafiken.

Paret startade företaget för ganska precis ett år sedan och de håller fortfarande på att utveckla verksamheten.

Richard Rhodins viktigaste råd är att sänka farten och att hålla avstånd.
Richard Rhodins viktigaste råd är att sänka farten och att hålla avstånd.
Foto: Helén Fingalsson

– Vi började planera verksamheten redan för tio år sedan, berättar Richard Rhodin som är nöjd med vad man hittills uppnått.

Idag tar de emot elever från körskolor, men även dem som ska köra upp privat. Här tränar inte bara förare i vanliga personbilar utan även de i lastbilar, på motorcyklar och på mopeder.

Richard Rhodin berättar att det även pratas om att det kan komma att bli krav på att körkortstagare för tung trafik, alltså lastbil och buss ska genomgå utbildningen och i så fall är han och hans medarbetare beredda.

En annan möjlighet är att förena nytta med nöje på anläggningen genom event där deltagarna får testa sina kunskaper.

Richard Rhodin berättar att det är färre som bokar tider på körskolor på vintern. Kanske borde det varit tvärtom med tanke på möjligheten att träna på ett besvärligare underlag.

– När någonting händer så är den vanligaste kommentaren att ”jag trodde inte att det var halt”.

Men eleverna som kör på banan den här dagen visar sig vara överraskande duktiga på att gissa sina bromssträckor. Men samtidigt upptäcker de att det är svårt att hinna ta både kurvor och att hinna stanna för ”vattenhindren” trots att de inte håller så hög hastighet.

Om man ber Richard Rhodin ge de viktigaste råden inför vintern så kommer svaret blixtsnabbt.

– Sänk farten och håll avstånd. Det kan vara de där få kilometrarna som kan vara avgörande.

Vägbanan spolas med vatten för att den ska bli halare.
Vägbanan spolas med vatten för att den ska bli halare.
Foto: Helén Fingalsson
Helén FingalssonSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.