GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Förslag: Gemensam central för trygghet

Bortlyfta brunnslock och trygghetslarm kan komma att hanteras genom samma kanal i framtiden. Osby är en av kommunerna i Skåne Nordost som kan vara med och bilda en gemensam trygghetscentral framöver.
– Förhoppningen är att olika problem kan avhjälpas snabbare och smidigare genom samverkan, säger projektledaren Micael Svensson.
Osby • Publicerad 22 oktober 2021 • Uppdaterad 30 november 2021
Micael Svensson är projektledare för trygghetscentralen.
Micael Svensson är projektledare för trygghetscentralen.Foto: Magnus Wahlström

Redan i dagsläget hanterar larmcentralen i Kristianstad ett antal tjänster rörande blåljusverksamhet och social jour för kommunerna i Skåne Nordost (Osby, Östra Göinge, Bromölla, Kristianstad, Hässleholm och Hörby). Framöver kan samarbetet utökas.

Under några år har det arbetats med frågan om att skapa en gemensam trygghetscentral. I fjol engagerades Micael Svensson, från räddningstjänsten i Kristianstad tillika bosatt i Lönsboda, som projektledare.

– Kommunerna har olika nivåer av behov, till exempel beroende på storlek. Men också många gemensamma nämnare, säger Micael Svensson.

– Det kan handla om inbrotts-, person- och trygghetslarm, felanmälningar, kameraövervakningstjänster med mera. Ett smörgåsbord av tjänster, säger han och betonar att det handlar om tjänster för kommunerna och dess bolag.

Syftet är att kunna uppnå en ökad samordning, mer effektivitet och generellt sett synergieffekter vid till exempel olyckor och andra krissituationer, men även mer vardagliga spörsmål. Förhoppningen är också att gränsöverskridande samverkan mellan kommuner kan utvecklas.

Micael Svenssons exemplifierar: Om en invånare sent en fredagskväll noterar att ett brunnslock ligger fel på Skeingevägen i Osby ringer vederbörande till trygghetscentralen, som nås dygnet runt på ett och samma telefonnummer. Operatörerna ser då att räddningstjänsten är på väg från en olycka i närheten och tar kontakt.

– Då kanske de har tid att lyfta tillbaka brunnslocket och det kan, potentiellt, åtgärdas snabbare än i dagsläget, förklarar Svensson.

Ett merjobb?

– Ja, men ett positivt sådant om de redan är ute och i närheten. Skulle de som vanligtvis har hand om åtgärden kickas igång tar det tid och kostar.

En annan potential som nämns är väktare, ett allt vanligare inslag i många kommuner och de som ofta är först på plats vid olika händelser. Svensson berättar hur väktare kan få kompletterande utbildning i till exempel hjärt- och lungräddning och att göra en första insats vid bränder. Och trygghetscentralen kan snabbt styra dem till rätt plats.

– Ett exempel på en samordningsvinst som ger medborgarna mervärde, konstaterar Svensson.

Tanken är att trygghetscentralen ska kunna tillhandahålla en uppsjö av olika tjänster som de olika kommunerna kan välja att köpa utifrån respektive behov.

Svensson nämner även den ökande digitaliseringen som en bidragande faktor till att samordning mellan olika tjänster och instanser behövs.

Var kan centralen placeras?

– Det krävs skalskydd och diverse certifieringar. Som det är nu finns och fungerar det redan i Kristianstad, där finns även expansionsutrymme. Men egentligen var som helst.

Arbetet med projektet fortsätter och förhoppningen är att det nästa år ska finnas ett skarpt förslag för respektive kommun att politiskt diskutera och fatta beslut om.

Magnus WahlströmSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.