Motor

Brutal tysk design möter ljuvlig komfort

Med väl isolerade elmotorer och ljuddämpande skum i däcken får passagerarna i BMW:s iX en tyst resa.
Foto: Uwe Fischer/BMW
Motor
Motor Med iX bekänner BMW färg och hintar om vad vi kan förvänta oss av kommande elbilar. Ljudnivån, luftfjädringen och motorerna bjuder på en upplevelse à la Rolls-Royce, men prislappen är saftig.
PREMIUM

I bilar med stora bensinmotorer kan man förstå att tillverkarna förstärker ljudet. Men med elmotorer försvinner poängen eftersom deras vinande ljud är något man helst vill slippa höra. BMW iX är precis så tyst som alla elbilar borde vara. Det beror på att man har isolerat elmotorerna väl och att hjulen är fyllda med ljuddämpande skum.

På utsidan är modellen lika stor som suven X5 och på insidan är utrymmena i klass med den större modellen X7. Det är lika bekvämt i baksätet som i framsätet.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 129 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Sport

F1-stallet Williams grundare död

Frank Williams. Arkivbild.
Foto: Alberto Pellaschiar/AP/TT
Sport
Motor
Sport

Frank Williams, grundare av formel 1-stallet Williams, är död.

"Å Williams familjs vägnar är det med stor sorg som stallet kan bekräfta Sir Frank Williams död", skriver F1-stallet på Twitter.

Frank Williams grundade stallet i eget namn tillsammans med Patrick Head 1977. Tre år senare kom den första VM-titeln i konstruktörsmästerskapet när australiern Alan Jones blev världsmästare 1980. Senast en Williamsförare vann VM var 1997 genom kanadensaren Jacques Villeneuve.

Frank Williams blev 79 år.

Motor

Nya suven bäst på mycket – men inte allt

Än så länge byggs Model Y i Kina, men snart ska produktionen på den första europeiska fabriken i Berlin komma igång.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Motor
Motor Accelerationen är gastkramande, styrningen snabb som i en sportbil och innerutrymmena enorma. Familjesuven Model Y säljer som smör. Men det finns möjlighet till förbättring.
PREMIUM

Både Joe mode och Dog mode har kommit till efter att Teslaägare har twittrat till bilmärkets grundare Elon Musk och önskat sig de specifika funktionerna. Snart har de nått ut till bilarna via en så kallad ”over the air”-uppdatering.

Tesla skiljer sig från de traditionella biltillverkarna, vars beslut måste förankras på helt ett annat sätt. På Tesla är det en man som bestämmer och han är aldrig längre än ett Twittermeddelande bort.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 129 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Här samlas rullande minnen

Svenskt Motorhistoriskt Arkiv tar hand om motorhistoriskt material – som den här broschyren för Mercury i Ford-koncernen, från åren 1938–1939.
Foto: Malin Erlfeldt
Motor
Motor Tio tusen bilder med svensk motorhistoria. Det är bara en av de skänkta samlingar som numera finns i Svenskt Motorhistoriskt Arkiv.
–  Vårt syfte är att bevara historiskt källmaterial om det rullande kulturarvet i Sverige, säger Per Dahl som sitter i arkivkommittén.
PREMIUM
Per Dahl vid Svenskt Motorhistoriskt Arkiv visar upp bilbroschyrer 1956-1986, ett material som lämnats in av samlaren Kent Ivarsson.
Per Dahl vid Svenskt Motorhistoriskt Arkiv visar upp bilbroschyrer 1956-1986, ett material som lämnats in av samlaren Kent Ivarsson.
Foto: Malin Erlfeldt

Svenskt Motorhistoriskt Arkiv, SMA, invigdes i januari 2014 efter ett par års planering.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 129 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Allt fler a-traktorer på vägarna

En Volvo XC70 från 2000-talet som a-traktor. Skillnaden från en vanlig bil är att den är elektroniskt hastighetsbegränsad.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Motor
Motor "Vägarna korkas igen av ungar i epatraktorer", skriver upprörda bilister i insändare. Men sanningen är att epatraktorer är ganska sällsynta. Det är i stället antalet a-traktorer som ökat på senare år – och de är inblandade i allt fler trafikolyckor.
PREMIUM

A-traktorerna har efter flera lagändringar blivit alltmer lättillgängliga. Det finns just nu drygt 36 000 i landet, en ökning med omkring 27 procent på ett år, enligt Regeringskansliet.

Det är lätt att blanda ihop a-traktorn med epatraktorn – men skillnaderna är stora, både ur teknisk och ur juridisk synvinkel. Epatraktorn förbjöds redan 1975. Visserligen fick man fortsätta att använda dem som redan var i bruk, men några nya gick inte att registrera. I stället för epatraktorn tilläts då bara a-traktorer, som omgavs av hårdare regler. I dag har de flesta riktiga epatraktorerna rostat bort eller blivit rätt dyrbara rariteter.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 129 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Enyaq med extra motor – mer för pengen

Utseendemässigt är det inte lätt att se någon skillnad på en bakhjulsdriven och en fyrhjulsdriven Skoda Enyaq, men vid sidan av allfarvägen blir det märkbart.
Foto: Anders Wiklund/TT
Motor
Motor När Skoda i fjol presenterade sin första elektriska familjebil med det knepiga namnet Enyaq var den bakhjulsdriven. Nu är den här med drivning på alla fyra, en extra motor och ytterligare 61 hästar. Bara 23 400 kronor dyrare.
PREMIUM

Jodå, jag vet att Skoda hade en elbil redan innan Enyaq – lilla Citigo-e baserad på VW e-Up, men den var väl mer en pendlarbil än en familjebil. Å andra sidan kostade den bara hälften så mycket som Enyaq iV 80x, som är den formella beteckningen på vår fyrhjulsdrivna testbil.

Medan den tvåhjulsdrivna upplagan av Enyaq kan fås med två olika batteristorlekar – 58 kilowattimmar som ger 180 hästkrafter, respektive 77 kilowattimmar som ger 204 hästkrafter – finns den fyrhjulsdrivna bara med det sistnämnda större batteriet. Och med den extra motorn på 61 hästar, som alltså driver framhjulen, blir den tillgängliga systemeffekten 265 hästkrafter.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 129 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Native NSK

Områden där e-legitimation har haft stor påverkan - betalningar, casino och mer

www.nya-casinon.online

Det kan kännas som en evighet sedan vi såg den något primitiva introduktionen av elektronisk legitimation här i Sverige. Den gick att använda, men dess funktionalitet var ännu begränsad, och inte helt intuitiv.

E-legitimationen idag är mycket lättanvänd och tillgänglig för alla med svenskt personnummer. Det är enkelt att skaffa och har ett ständigt ökande antal användningsområden.

Vanlig e-legitimation, såsom BankID, har helt och hållet förändrat hur vi interagerar med vardagliga uppgifter. Allt från hur vi betalar på nätet eller skickar pengar, spelar på nätcasinon eller verifierar vår identitet på ett bankmöte har underlättats markant och blivit säkrare.

Tjänsten uppdateras med jämna mellanrum, lägger till nya funktioner, förbättrar säkerheten och blir tillgänglig inom nya områden. Det är svårt att visualisera en framtid utan någon form av e-legitimation.

Vardagliga betalningar

BankID har helt klart trängt sig in i vardagen och kan nu användas till mycket. Något som de flesta bör känna till är tjänsten Swish.

Den kan bland annat användas för att skicka pengar till någon, alternativt för att ta emot en summa.

Syftet kan t.ex. vara att låna pengar till en vän, dela på notan eller ge bort pengar som present istället för presentkort och liknande. Det har även gjort det smidigt att betala någon för varor i sammanhanget begagnad försäljning.

Oavsett vad så sker det på några sekunder och nyttjar just BankID för att verifiera användarens identitet. Så länge användaren i fråga utför handlingarna på ett säkert vis och döljer sin kod, så är BankID en mycket säker och trygg tjänst.

Vissa butiker använder sig också av e-legitimation för att låta kunden betala med Swish. Det kan handla om en restaurang eller kiosk/närbutik och är särskilt praktiskt om någon exempelvis glömt sin plånbok hemma.

Nätbaserade casinon

Ett område där e-legitimation har gjort betydande skillnad är online casino. Idag är det lag på att svenska spelaktörer ska erbjuda e-legitimation såsom BankID som metod för spelare att kunna logga in och verifiera sig.

Att registrera sig på ett nätcasino genom att fylla i e-postadress, användarnamn och bestämma lösenord hör alltså till det förflutna. Den långdragna processen har istället ersatts av e-legitimation som sparar otroligt mycket med tid eftersom det enda en spelare behöver uppge vid inloggning är sitt personnummer.

Då det inte skapas ett vanligt konto med eget användarnamn brukar det här spelsättet i folkmun kallas för ”casino utan registrering” (den som i detalj vill ta reda på hur det fungerar kan göra det här).

Det finns också tjänster som i samverkan med BankID har effektiviserat in- och utbetalningar, vilket också bidrar till känslan av att spela utan att skapa ett konto. Sammanfattningsvis har alltså e-legitimation i många avseenden förändrat sättet vi spelar casino på nätet.

Bankärenden och myndigheter

E-legitimation har framgångsrikt integrerats i flera delar i samhället och är för många människor lika självklart att inneha som ett fysiskt ID-kort. Bortsett från att elektronisk legitimation används vid betalningar i vardagen och casinospel på nätet har det också ytterligare användningsområden.

Ett av dessa områden är bankärenden där det med hjälp av e-legitimationen BankID går att logga in, betala räkningar, föra över pengar och en rad andra saker. Det här tillvägagångssättet är betydligt bekvämare än att använda säkerhetsdosa eftersom istället för att knappa in långa koder så verifieras transaktioner snabbt med BankID.

Även myndigheter har moderniserats och det är därför lättare än någonsin att sköta diverse ärenden. Bland myndigheter som har anammat tekniken med e-leg syns Skatteverket, Bolagsverket, CSN, Försäkringskassan m.fl. I framtiden kan fler myndigheter få samma behandling.

Motor

Ärlighet varade längst för lilla Laban

Renault 4 briljerade inte med avancerad teknik – men upplevdes som praktisk och opretentiös. Nu fyller den 60 år.
Foto: Renault
Motor
Motor Grattis Renault 4! Nu fyller den lilla folkbilen 60 år. Den var enkel, billig och relativt rymlig, men succén i Sverige uteblev – ända till dess att en reklamkampanj beskrev den som långsam, primitiv och ganska ful.
PREMIUM

Siffran fyra var ledordet. Den nya småbilen Renault 4 byggdes nämligen efter mottot: "Fyra dörrar, fyra sittplatser, fyra hjul och fyra franska skattehästar". Ekipaget visades upp under senhösten 1961 och kom till Sverige i slutet av samma år.

–  Renault 4 vann på enkelheten. Den var en liten fyrkant med mycket utrymme, som var billig att köpa och drog lite bensin, säger Magnus Janard, ordförande för den svenska märkesklubben Club Renault Suède.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 129 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Audi A8 har uppdaterats – nu kostar alla versioner över miljonen.
Foto: Audi
Motor
Motor Ta del av några av veckans nyheter från motorvärlden.
PREMIUM

Flaggskepp med bredare grill

Audis flaggskepp A8 är nu här i en uppdaterad version. Utseendemässigt märks förändringen mest i form av en bredare grill, nydesignade strålkastare och ett bakparti som domineras av breda kromdetaljer. Varje digital Matrix-led-strålkastare förfogar över cirka 1,3 miljoner mikrospeglar som fördelar ljuset i små pixlar. Bilen kommer även i en förlängd L-version med fotstöd där baksätespassagerarna både kan värma fötterna och få dem masserade. I komfortpaketet ingår säten med ryggmassage och justerbara nackstöd. (TT)

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 129 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Säljstart för laddbara C-Klass

Nya Mercedes C-Klass, som lanserades i somras, kommer nu också i en laddbar version.
Foto: Mercedes-Benz
Motor
Motor
PREMIUM

Nu börjar försäljningen av Mercedes nya laddbara C-Klass. Bilen klarar upp till elva mil på el och snabbladdningsmöjligheter kan väljas till. Batteriet i nya Mercedes-Benz C 300e ligger på 25,4 kilowattimmar och laddas till 100 procent på två timmar vid en vanlig laddbox. Vid snabbladdning tar det 20 minuter att ladda 80 procent. Bilen är bakhjulsdriven med en bensinmotor på 204 hästkrafter och en elmotor på 129 hästkrafter. Systemeffekten anges till 313 hästkrafter. De svenska priserna börjar på 517 900 kronor. (TT)

Biltillverkaren Opel får nu böta motsvarande 650 miljoner svenska kronor efter det fusk med avgasutsläppen från familjebussen Zafira som avslöjades redan 2016. Det är dock först nu de juridiska turerna har avslutats och Opel går med på att betala 64,8 miljoner euro i böter. Detta efter att man medgett att en speciell programvara hade installerats i dieselversionen av Opel Zafira för att dölja att utsläppen var högre än vad man angivit till transportmyndigheten. Opel har försvarat det med att man ville skydda motorn vid höga varv. (TT)

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 129 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL