GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Räkna med dyrare klappar i år

Trots allt - tomten kommer med klappar. Larmrapporter om tomma hyllor i julhandeln tonas ned av stora aktörer i leksaks- och hemelektronikbranschen.
– Produkter kommer att finnas, men det kanske inte är just de produkter man vill ha, säger Jennifer Rydén Englund, vd på Lek- & babybranschen.
Publicerad 24 oktober 2021 • Uppdaterad tisdag 12:36
Fraktproblem sätter press på handeln, men tomma hyllor i julhandeln blir det inte tal om, enligt företrädare för leksaks- och hemelektronikbranschen. Arkivbild.
Fraktproblem sätter press på handeln, men tomma hyllor i julhandeln blir det inte tal om, enligt företrädare för leksaks- och hemelektronikbranschen. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Det senaste ett och ett halvt åren liknar inget handeln tidigare varit med om. Pandemi med strikta restriktioner och begränsningar och, som en konsekvens av det, fraktkaos med stora förseningar, produktionsstopp samt brist på råvaror och komponenter. Och så stigande priser på det.

– Vi har inte upplevt den här typen av förseningar och prisökningar så långt tillbaka jag kan minnas. Så det är speciellt i år i den bemärkelsen, säger Jennifer Rydén Englund, vd på branschorganisationen Lek- & babybranschen.

Tidigarelagda order

Företagen lägger mer tid och resurser än någonsin på att hantera logistiken och i den mån det går få kontroll över när leveranserna ska komma.

– Det påverkar oss, precis som alla branscher som har tillverkning i Kina. Vi får höra att en del produkter är borttagna eller inte kommer att komma på grund av förseningar, säger Jennifer Rydén Englund.

Julhandeln är oerhört viktig för stora delar av handeln. 40 procent av försäljningen i leksakshandeln brukar ske under perioden. Därför finns såklart en viss oro för att de globala flaskhalsarna ska sätta käppar i hjulet. Men tomma hyllor ser aktörer inom leksaks- och elektronikbranschen inte framför sig, även om leveransstörningarna påverkar.

Problemen började mycket tidigare än de blev rubriker och handeln har hunnit få en viss erfarenhet av att hantera strulet. Många lade order redan under våren för att täcka upp för julhandeln.

– Vi har gjort beställningar som för en vanlig jul utan restriktioner och har gjort vårt yttersta - gjort beställningar tidigare och använder olika transportmedel, inte bara sjöfrakt, och försökt hitta alternativ i Europa - för att hantera situationen, säger Baldvin Georgsson, vd på Lekia.

Fördröjda leveranser

Enligt Lekias vd ligger fördröjningen i leveranserna på mellan tre och fyra veckor på många produkter för tillfället.

– Än så länge är sakerna på väg hit och julafton är först den 24 december. Det kommer väldigt mycket produkter just nu. Men ett normalt år skulle vi haft mer produkter på lager vid den här tidpunkten, säger Baldvin Georgsson.

Varje höst finns en viss oro att inte ha inne tillräckligt av de varor som blir populära till jul och den oron är något större i år. Kompletteringar kan vara svåra att göra i tid. Men någon brist på produkter är det ändå inte direkt tal om även om det finns en risk att de hetaste produkterna tar slut före jul.

– Det kommer inte att vara tomt på leksakshyllorna. Produkter kommer att finnas, men det kanske inte är just de produkter man vill ha, säger Jennifer Rydén Englund.

"God tillgång"

Också inom hemelektronikbranschen tonas larmrapporterna om tomma hyllor ned, även om konsumenter även här får räkna med att sortimentet kan variera något från vecka till vecka.

– För oss är de här utmaningarna något som har hållit på ganska länge, i olika former under hela pandemin. Vi har vant oss vid att verka i det här och har ökat vår framförhållning, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.

– Vi räknar med att ha god tillgång på produkter till Black Friday och till julhandeln.

Inom några produktkategorier märker han något större utmaningar, exempelvis när det gäller mobiltelefoner.

– Det är något större utmaningar på telefonsidan. Det är få leverantörer som delar på den stor del av marknaden och det är inte lika stor mångfald som på andra delar av hemelektronikmarknaden, säger Niclas Eriksson, samtidigt som han säger att han känner sig trygg med att planeringen för julperioden kommer att hålla.

Dyrare leksaker

Bristen på containrar för frakt har lett till kraftiga prisökningar på frakt.

– Förra året vid den här tiden betalade man ungefär 25 000 kronor för en container. I dag betalar man upp till 170 000 kronor, säger Baldvin Georgsson.

Leksaker transporteras oftast färdigmonterade och förpackade och tar den plats de tar i containern. Till det kommer brist på råvaror och vissa komponenter som också lett till ökade priser.

– Vi har haft mycket högre omkostnader, i stort sedan före julen förra året, säger Baldvin Georgsson.

Prisökningarna påverkar även konsumentpriserna, men det är olika för olika produkter och beror delvis på vad marknaden tillåter, enligt Georgsson.

Han vill därför inte ge någon fingervisning om hur mycket leksakspriserna har eller kommer att öka. Vissa produkter påverkas inte alls.

– Men man får vara beredd på att några julklappar kostar mer, säger Baldvin Georgsson.

Det gäller även hemelektronik.

– Jag tror att vi kan förvänta oss att vissa priser kan gå upp på grund av ökade fraktpriser. Handeln kommer inte att kunna täcka det, säger Niclas Eriksson.

Helena Wande/TT

TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.