GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Spotify växer - podcasts driver annonser

Musiktjänsten Spotify levererar enligt förväntningarna. Annonsintäkterna, särskilt från podcasts, har ökat kraftigt.
– Intresset från annonsörerna inom det området är stort, konstaterar Spotify-grundaren Daniel Ek.
Publicerad 27 oktober 2021 • Uppdaterad tisdag 00:32
Spotifys grundare Daniel Ek
Spotifys grundare Daniel Ek
Foto: Henrik Montgomery/TT

Spotifys rapport visade en rörelsevinst för tredje kvartalet i rad och antalet användare ökar fortfarande stadigt. De betalande premiumanvändarna är den största kassakon, men annonsintäkterna ökar kraftigt (75 procent på ett år).

Daniel Ek, vd för Spotify, säger att när de började satsa hårt på podcasts för tre år sedan hade de 185 000, vilket "inte var någonting mot de största spelarna".

Nu har de 3,2 miljoner podcasts världen över.

"Största plattformen"

– Vi har blivit den största plattformen för podcastkonsumtion i fler än 60 länder. Vi blev nyligen den största plattformen för podcastlyssnande i USA, säger Daniel Ek på en konferens efter rapporten.

Annonsintäkterna uppgick till motsvarande 3,2 miljarder kronor det tredje kvartalet, att jämföra med 2,7 miljarder kronor kvartalet innan.

Den största inkomstkällan är fortfarande betalande prenumeranter, som drog in motsvarande 22 miljarder kronor av 25 miljarder kronor i totala intäkter.

Fler användare

Det totala antalet användare per månad ökade till 381 miljoner, från 365 miljoner vid utgången av kvartalet före.

Den betalande andelen användare ökade också i antal, från 165 miljoner under andra kvartalet till 172 miljoner vid tredje kvartalets utgång. Det låg i linje med med företagets prognos.

– Allt tyder på att vi kommer fortsätta leverera efter våra förväntningar, säger Daniel Ek.

För tredje kvartalet i rad redovisar Spotify en rörelsevinst. Under tredje kvartalet landade den på drygt 750 miljoner kronor, jämfört med 120 miljoner kronor kvartalet före. Det var i linje med Spotifys förväntningar på en rörelsevinst mellan 0 och 800 miljoner kronor.

Efter rapporten steg Spotifys aktie cirka fem procent under den inledande handeln.

Tea Oscarsson/TT

Fakta: Spotify Q3 i siffror

Fakta: Spotify Q3 i siffror

Spotifys delår i siffror. Inom parentes står siffrorna för kvartalet innan.

Totala intäkter: 2 501 miljoner euro (1 975 miljoner euro)

Intäkter från premiumanvändare: 2 178 miljoner euro (2 506 miljoner euro)

Intäkter från annonser: 323 miljoner euro (275 miljoner euro)

Rörelsevinst: 75 miljoner euro (12 miljoner euro)

Källa: Spotifys delårsrapport

TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.