Annons

Kopparstölder skenar: "Ökar lavinartat"

Kopparstölderna på landets järnvägar skenar – framför allt i södra Sverige.
Trafikverket tror att tjuvarna klär ut sig till banarbetare när de stjäl tusentals meter av kabel.
– Det är väldigt fräckt, säger Ola Malmberg, underhållschef i syd.
Publicerad 5 november 2021 • Uppdaterad 30 november 2021
Stölder av kopparledningar på landets järnvägar har ökat igen, framför allt i södra Sverige. Arkivbild.
Stölder av kopparledningar på landets järnvägar har ökat igen, framför allt i södra Sverige. Arkivbild.Foto: Johan Nilsson/TT

Under 2020 och 2021 har antalet kopparstölder ökat jämfört med åren 2018–2019, även om det inte är lika illa som det var i början av 2010-talet.

– Det har varit en nedgång under några år, men nu ser vi att det ökar och här nere i syd ökar det lavinartat, säger Ola Malmberg, Trafikverkets enhetschef på underhållsdistrikt syd.

Stulit 2,7 mil ledning

Annons

Framför allt har Rååbanan på sträckan Helsingborg–Teckomatorp varit hårt drabbad sedan i somras med flera tågstopp som följd.

– Där har man stulit 27 000 meter kopparledning från i somras fram till slutet av oktober, säger Ola Malmberg.

Till största delen stjäls tågdrivande luftledningar. En meter kabel väger runt två kilo, vilket innebär att tjuvarna kan hantera närmare två ton kabel vid ett enskilt stöldtillfälle.

– Vi tror att det är organiserat. Man måste ha tillgång till viss logistik. Stjäl man tusen meter på en natt kommer man snabbt upp i vikt och då krävs det lättare lastbilar. Vi misstänker att man till och med är utklädd till våra entreprenörer för att undgå misstanke, säger Malmberg.

Samhällskostnaderna blir stora. De 2,7 mil av kopparledning som har stulits på Rååbanan sedan i slutet av juni har kostat sex miljoner kronor enbart för återställning. Till det tillkommer runt en halv miljon för väktare.

Förs ut från Sverige?

– Sedan har vi också samhällskostnaden. Det är svårt att veta vem som inte kommer till jobbet på grund av inställda tåg eller hur många passagerare det är på ett tåg, men totalt sett kan det röra sig om 3–3,5 miljoner kronor per dygn när det står stilla på just Rååbanan, säger Ola Malmberg.

Polisen har tidigare uppgett att ökningen av kopparstölder kan bero på att kopparpriset har stigit på senare tid. Trafikverket samverkar redan med polisen, men i södra Sverige inleder man även ett samarbete med Tullverket.

– Vi vet inte om det förs ut från Sverige, men vi misstänker att det kan vara så, säger Ola Malmberg.

Daniel Kihlström/TT

TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons