Skrota bilen rätt – för miljöns skull
Fram till 2007 kunde man få 700-1 800 kronor för sin gamla bil. Sedan dess har antalet avställda bilar ökat från drygt 870 000 till 1,4 miljoner.
"I regel har de som äger gamla bilar inte råd att frakta dem till skroten"
Samtidigt har andelen skrotade bilar minskat, visar statistik från SCB. Till avställda bilar räknas sommar- och veteranbilar som bara används ibland, liksom bilar som står till försäljning hos handlarna.
– Vi har blivit sämre på att skrota våra bilar sedan skrotningspremien avskaffades. I dag saknas incitament för att lämna bilen till bildemonteringen, säger Michael Abraham, vd på Bilretur, som är ett nationellt nätverk av auktoriserade bildemonterare.
I dag lämnar man sin bil för demontering kostnadsfritt, men måste stå för transporten själv.
– I regel har de som äger gamla bilar inte råd att frakta dem till skroten. Då är risken större att bilarna blir stående i naturen eller att de säljs vidare till svartskrotare för en struntsumma, säger Michael Abraham.
Med svartskrotare menar han bildemonterare som inte är auktoriserade och därmed illegala aktörer. De kan utlova pengar för och bortforsling av den gamla bilen.
– Svartskrotarna erbjuder kanske 2 000 kronor för din gamla bil. När de väl är på plats säger de att den bara är värd 500. Där och då kan det te sig som ett bekvämt alternativ för att bli av med fordonet.
Han menar att branschen nu lockar till sig folk som vill tjäna snabba pengar genom att sälja bildelar när råvarupriserna på metall går upp - aktörer som försvinner när råvarupriserna är i botten.
– Problemet med att bilarna hamnar i händerna på aktörer som säljer av katalysatorer och andra komponenter är att det inte blir något värde kvar i bilen till bildemonteraren som gör rätt för sig. Men också att bilarna bara blir stående utan att få en miljöriktig återvinning.
Hos Naturvårdsverket finns ingen statistik på hur många bilar som i dag överges ute i naturen. Men man har nyligen genomfört en utlysning om bidrag till kommuner för flyttning av bilvrak, som en del i att försöka komma tillrätta med problemet. Skrotbilar som lämnas på till exempel skogsvägar och parkeringar är både ett säkerhets- och miljöbekymmer, enligt Ingela Grudin, handläggare på myndigheten.
– Förutom att själva bilen skräpar ner så är det vanligt att bilvraken vandaliseras och plundras på delar och att skräp och delar sprids omkring på platsen. Det kan också vara så att bilen läcker bränsle, spolarvätska och sådana saker. Om det rinner ut i grundvattnet kan det bli förorenat, säger hon.
Julia Brzezinska/TT
+ Använd seriösa och av länsstyrelsen auktoriserade bildemonterare. På Bilreturs och Sveriges Bilåtervinnares Riksförbunds sajter finns förteckningar över bildemonteringsaktörer som är miljöcertifierade och följer lagar och förordningar.
+ Se till att du får ett mottagningsbevis när du lämnar ifrån dig bilen – annars riskerar du att stå kvar som ägare. Mottagningsbeviset utfärdas av Transportstyrelsen via bilskrotare med en giltig auktorisation.
+ Stirra dig inte blind på den sista kronan. Fråga dig i stället varför köparen vill betala så mycket för en skrotfärdig bil.
+ Är det en elbil som ska skrotas, se till att du vänder dig till en demonteringsfirma med elbilskompetens.
Källa: Michael Abraham, Bilretur.
+ Om bilen är komplett är det gratis att lämna den till demontering. De mekaniska delar som fortfarande fungerar återanvänds.
+ Järn, koppar, aluminium går till fragmenteringsföretag och blir till nytt material.
+ Stora delar av interiören, såsom bilklädsel och instrumentpaneler går till förbränning. Där alstrar man värme eller energi genom turbiner.