Annons

Fullvuxen Golf med nya Alltrack-kläder

När Volkswagen för snart tio år sedan lanserade fyrhjulsdrivna Passat Alltrack blev den en succé. Nu kommer även nya Golf i Alltrack-mundering. Hade inte Passat successivt svällt med åren så hade lillebror nu vuxit ifatt.
Publicerad 13 november 2021 • Uppdaterad 29 november 2021
Med en markfrigång på måttliga 17 centimeter är Golf Alltrack ingen utpräglad bil för färd utanför allmän väg. Men där får man ju enligt terrängkörningslagen ändå inte köra.
Med en markfrigång på måttliga 17 centimeter är Golf Alltrack ingen utpräglad bil för färd utanför allmän väg. Men där får man ju enligt terrängkörningslagen ändå inte köra.Foto: Anders Wiklund/TT

Alltrack är alltså den senaste varianten i den åttonde generationen av VW:s snart 50-åriga Golf-familj. Modellen har fyrhjulsdrivning och förhöjd markfrigång, dessutom en del speciella offroad-detaljer. En bred ”underläpp” med dimljus fram och de obligatoriska plastskärmarna i svart gör det synligt att man köpt en lite tuffare version av klassikern.

VW Golf har blivit större vid varje generationsväxling och kombimodellen är nu nästan lika stor som storebror Passat var 2012, då den debuterade i Alltrack-utförande. Med bakre ryggstöden uppfällda rymmer Golf Alltrack till och med lite mer bagage än dåtidens Passat med samma stolspositioner gjorde.

Annons

Det som däremot inte växt en enda extra centimeter hos nya modellen är markfrigången, alltså utrymmet mellan markytan och underredet. 17 centimeter räcker inte för att göra vare sig Passat Alltrack eller Golf Alltrack till riktiga terrängbilar. Men för oplogade vintervägar och leriga hjulspår till sommartorpet räcker det bra. 4Matic-tekniken, som är en vidareutveckling av det svenska Haldex-systemet (ägs numera av amerikanska Borg Warner), fungerar klanderfritt.

bild 1/7
Dieselmotorn kan köras på HVO100-bränsle som släpper ut mycket mindre koldioxid.
Den som vant sig vid VW Golfs interiör känner sig ganska snabbt hemma i nya Alltrack.
Modellen har bra utrymmen, speciellt i baksätet.
Lågprofildäck trivs bättre på motorvägen än i skogen.
I dagens bilar gäller "pekfingervalsen".
VW Golf Sportscombi heter Alltrack när den driver på alla fyra hjulen. Utseendemässigt syns det mest på ”hängläppen” i fronten och de svarta skärmkanterna.
Växelspaken är ett minne blott i moderna bilar, så också i Alltrack.
Dieselmotorn kan köras på HVO100-bränsle som släpper ut mycket mindre koldioxid.
Den som vant sig vid VW Golfs interiör känner sig ganska snabbt hemma i nya Alltrack.

Årets upplaga av Golf Alltrack finns med två motoralternativ, en 190-hästars bensinmotor (TSI) och en 200-hästars diesel (TDI). Vi har valt TDI, som är den kraftfullaste dieseln hittills i VW Golfs historia. Dessutom är den en av de renaste i sitt slag, tack vare två SCR-katalysatorer med ”twin dosing”, vilket innebär dubbel Adblue-injektion för att minska kväveoxidutsläppen. Tankar man sedan bilen med HVO100-bränsle, som numera funkar i VW-maskinen och som släpper ut upp till 90 procent mindre koldioxid än vanlig diesel, behöver man inte ha ett alltför tungt miljösamvete.

Denna modell har en sjustegad automatisk dubbelkopplingsväxellåda som standard. Dessutom ett extra offroad-läge i körprofilsväljaren som förenklar körning i besvärligt väglag. Som standard finns förstås det mesta när det gäller säkerhetssystem: filhållningsassistent, adaptiv farthållare, närområdesövervakning, autobroms, fotgängar- och cyklistigenkänning, trötthetsvarnare, helljusassistent … och lite till.

Men många hästar och mycket utrustning svider inte i plånboken bara vid inköpstillfället utan även några år framåt i form av ”straffskatt”. Eller malus, som det heter numera. Den årliga skatten för testbilen är 10 140 kronor!

Så varför inte en laddhybrid eller en helt elektrifierad Golf Alltrack som ger bonus i stället för malus? Svaret är att den tekniken ännu inte möjliggör fyrhjulsdrivning. Och med drivning på bara två hjul skulle bilen inte göra skäl för namnet. Golf Halftrack låter väl inte så kul?

Rolf Gildenlöw/TT

VW Golf Alltrack TDI

Grundpris: 357 000 kronor.

Förbrukning: 0,59 liter diesel/mil (WLTP).

Koldioxidutsläpp: 154 g/km (WLTP).

Kväveoxidutsläpp: 32,7 mg/km (WLTP).

Motor: 2,0-liters fyrcylindrig diesel.

Kraftöverföring: sjuväxlad dubbelkoppling, fyrhjulsdriven.

Skatt: 10 140 kronor (efter tre år 3 638 kronor).

Max effekt: 200 hästkrafter vid 6 000 varv/min.

Max vridmoment: 400 Nm vid 1 750–3 500 varv/min.

Tjänstevikt: 1 704 kg.

Släpvagnsvikt: 2 000 kg.

Längd/bredd/höjd: 4,64/1,80/1,51 meter.

Bagageutrymme: 611–1 642 liter.

Acceleration 0-100 km/t: 7,1 sekunder.

Toppfart: 229 km/tim.

Omdömen

Motor/växellåda ++++ (4 av 5)

Välbeprövad 2,0-litersmotor som återfinns i flera koncernsyskon. Sjuväxlad dubbelkopplingslåda. Fyrhjulsdriven. Har under åren vuxit rejält och är i dag lika rymlig som storebror Passat var för tio år sedan.

Ekonomi +++ (3 av 5)

För den som kalkylerar med att dieseldrivna bilar hänger med några år till så är Alltrack-versionen av Golf ett av de, ekonomiskt sett, säkraste korten. Dessutom kan den köras på det miljövänligare HVO100-bränslet, vilket bör påverka andrahandsvärdet.

Miljö +++ (3 av 5)

HVO100-diesel, som producerar 90 procent mindre koldioxid än vanlig diesel, finns i dag på 200 tankställen i Sverige, men även med vanlig diesel i tanken släpper Golf Alltrack ut minde koldioxid än en Golf med motsvarande bensinmotor. Fast någon miljöbonus ger det förstås inte.

Köregenskaper +++ (4 av 5)

Kanske inte så underhållande, men stabil och pålitlig. Delvis tack vare att VW har avstått från att höja markfrigången ytterligare.

Säkerhet ++++ (4 av 5)

Fem stjärnor av fem möjliga vid Euro NCAP:s krocktest. Och nästan all säkerhetsutrustning är standard. Minus är att vindrutestolparna ger allvarliga skador vid kollision med oskyddad trafikant.

Helhet ++++ (4 av 5)

Välbeprövad drivlina, säkra köregenskaper, bra totalekonomi och förmodat låga driftkostnader. Men hög skatt och ingen bil man bör ge sig ut i terrängen med.

Två konkurrenter

Volvo V60 Cross Country

403 900 kronor.

197 hk, CO2 157 g/km. 2,0-liters fyrcylindrig dieselmotor med mildhybridteknik. åttastegad automatväxellåda. Fyrhjulsdriven. 300 kg tyngre än Golf Alltrack men med större markfrigång (21 centimeter).

Subaru Outback 2,5i

374 900 kronor

169 hk, CO2 183 g/km. 2,5-liters fyrcylindrig boxermotor, bensin. Finns också i en version som kan köras på etanol. åttastegad automatväxellåda. Fyrhjulsdriven och hög markfrigång. Egentligen ett nummer större än Golf men avståndet har krympt.

Volvo V60 Cross Country.
Volvo V60 Cross Country.Foto: Volvi
Subaru Outback 2,5i.
Subaru Outback 2,5i.Foto: Subaru
TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons