Flaggskepp med bredare grill
Audis flaggskepp A8 är nu här i en uppdaterad version. Utseendemässigt märks förändringen mest i form av en bredare grill, nydesignade strålkastare och ett bakparti som domineras av breda kromdetaljer. Varje digital Matrix-led-strålkastare förfogar över cirka 1,3 miljoner mikrospeglar som fördelar ljuset i små pixlar. Bilen kommer även i en förlängd L-version med fotstöd där baksätespassagerarna både kan värma fötterna och få dem masserade. I komfortpaketet ingår säten med ryggmassage och justerbara nackstöd. (TT)
Upp för Hyundai på dalande marknad
Efter att ha hamnat lite i skuggan av kusinerna från Kia är det nu uppåt för Hyundai. Biltillverkaren fortsätter att öka försäljningen, samtidigt som marknaden för personbilar har minskat i Sverige de senaste fyra månaderna. Nu följer Hyundai Sverige upp ett starkt tredje kvartal med ökad försäljning i oktober. Totalt registrerade man 812 bilar, en uppgång med 32,9 procent jämfört med oktober förra året. Den ökade försäljningen är en effekt av en progressiv elektrifiering av modellprogrammet där Tucson och Kona är mest framgångsrika. Ny storsäljare är den senaste elbilen Ioniq 5. (TT)
Mitsubishi stannar i Sverige
Med lite hjälp från Danmark stannar det japanska bilmärket Mitsubishi i Sverige. Det är nu klart att KW Bruun Automotive blir ny svensk generalagent för biltillverkaren, som i våras hotade med att lämna landet. Nu inleder man en långsiktig satsning på den svenska marknaden med nya Mitsubishi Eclipse Cross Plug-in Hybrid. Som en del av den långsiktiga satsningen i Sverige lanseras även kundkonceptet Evolution, som samlar flera tjänster, såsom finansiering, försäkring och betalkort. (TT)
6 …
… av 10 Volvoägare planerar att satsa på en Volvo även nästa gång de köper ny bil. Det visar en undersökning från bilförmedlaren Kvdbil, genomförd av Kantar Sifo. Volvoförarna är därmed de som är mest lojala sitt nuvarande bilmärke, tätt följda av personer som kör Audi och Toyota. Bland Renaultägarna, däremot, är det bara åtta procent som tänker fortsätta köpa samma slags bil, enligt undersökningen, där 1 054 personer deltog. (TT)