GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Från enkel trubadur till fullfjädrar popartist – på en platta

Ur min skivhylla • Publicerad 20 november 2021 • Uppdaterad 30 november 2021

Skivor med olika artisters största hits brukar oftast inte hållas så högt bland rockkritiker. Men jag har en annan uppfattning då jag gillar att ha en artistkarriär sammanfattad i ett lite kortare format. En av mina största favoriter i den här genren är ”Greatest hits” med Donovan där hans stora listframgångar mellan 1965 och 1968 är samlade. En period där han går från att vara en enkel trubadur till att bli en fullfjädrad popartist som inte var rädd för att blanda in olika musikstilar som jazz, blues, folk och klassiskt i sitt sound. Att det är ett av mina största älsklingsvax vittnar det rejält slitna omslaget om.

Donovan Leitch föddes 10 maj 1946 i Glasgow men växte upp strax norr om London i Hatfield där hans far jobbade på en flygfabrik. Han började tidigt med att skriva egna låtar och fick sitt genombrott 1964 i teveprogrammet ”Ready steady go”. Till en början lanserades Donovan som Englands svar på Bob Dylan då han likt sin förlaga kompade sig själv på gitarr och pipigt munspel. Året efter fick han skivkontrakt med storbolaget Pye och det blev raskt hits med ”Catch the wind” och ”Colours” som både nådde fjärdeplatsen på Englandslistan. Den akustiske trubaduren, som även har irländskt blod, gick hem även här hemma i Sverige då det blev fjärdeplatser med ”Colours” och ”Donna Donna” samt en åttondeplats med ”Josie” på Tio i topp.

En av de första poplåtarna som jag gillade. Hade dessförinnan varit en popförnekare som hellre lyssnade på Sven-Ingvars.

Precis som Dylan gick Donovan över till den elektriska och lite mer kommersiellt gångbara popmusiken. Under den legendariske producenten Mickey Most’s ledning utvecklade Donovan ett psykedeliskt sound som man direkt kan höra på ”Sunshine superman” som var deras första singel tillsammans. Samarbetet blev en jättesuccé då låten tog sig ända upp på Amerikalistans förstaplats. Uppseendeväckande är att låten släpptes först ett halvår senare hemma i England där den kom tvåa. Något som berodde på juridiska problem mellan Pye och nya skivbolaget Epic. Vilket fick till följd att tidiga hits som ”Catch the wind” och ”Colours” finns i nyinspelade versioner på ”Greatest hits” som kom ut i januari 1969.

En av alla stora låtar på skivan är ”Mellow yellow” som rusade upp ända till förstaplatsen på Tio i topp strax innan jul 1966. För övrigt en av de första poplåtarna som jag gillade. Hade dessförinnan varit en popförnekare som hellre lyssnade på Sven-Ingvars. Det jag gillade allra bäst med låten var det fina trumpetspelet. I bakgrunden kan man bland annat höra en uppsluppen Paul McCartney hojta. Donovan umgicks för övrigt med popnoblessen och var bland annat med The Beatles då de var i Indien och studerade för den indiske gurun Maharishi. Där skrev han ”Hurdy gurdy man” som blev en stor hit. I kompet kan man höra Jimmy Page, John Paul Jones och John Bonham som tillsammans med Robert Plant stod i startgroparna med att bilda Led Zeppelin. Andra riktigt bra låtar på skivan är ”Season of the witch”, ”Jennifer Juniper” och avslutande ”Lalena” med vackra stråkar från Royal Philharmonic Orchestra.

Jan RydénSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.