GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Statsvetare: Parlamentarisk orimlig situation

Kan en regering som gång på gång inte får igenom sin budget sitta kvar?
Konstitutionellt finns inga hinder men principiellt är det lite udda.
Publicerad 24 november 2021 • Uppdaterad 30 november 2021
Statsminister Magdalena Andersson (S) efter att ha blivit vald som statsminister.
Statsminister Magdalena Andersson (S) efter att ha blivit vald som statsminister.Foto: Erik Simander / TT

En budget är en regerings absolut viktigaste beslut. Här läggs politiken som regeringen ska styra landet med fast.

Nu får en socialdemokratisk regering för tredje gången sedan valet 2014 regera på oppositionens ändringar av budgeten.

En regering sitter kvar tills riksdagen säger något annat, eller till dess man ger upp själv. Förtroendet prövas vid statsministeromröstningarna efter ett val eller regeringsskifte, eller om ett särskilt misstroende väcks, som med Stefan Löfven i somras.

Parlamentariskt orimligt

Samtidigt är den parlamentariska principen att en regering ska ha stöd för sin politik i riksdagen. Om regeringens budget gång på gång inte får det, är frågan om den verkligen bör sitta kvar.

– Nej, egentligen är det ur principiell parlamentarisk synvinkel orimligt, men uppenbarligen går det, och det är ju inte konstitutionsvidrigt. Vi har, tycks det, utvecklat en ny praxis, säger professorn i statsvetenskap Tommy Möller till TT.

En regering åtnjuter parlamentariskt förtroende så länge inte en allvarlig motsatsställning uppkommer, framhåller han.

– Det nya är att regeringen kan sitta kvar trots att det föreligger allvarlig motsatsställning och att det därmed inte finns förtroende i parlamentarisk mening, säger Möller.

Hans kollega, professor Jonas Hinnfors, är lite försiktigare.

Väljarnas förtroende

– Om det är rimligt att sitta kvar är en normativ fråga som partierna och deras anhängare, och motståndare, måste besvara. Ingen praxis finns, säger han.

– Däremot har vi ju haft två tillfällen sedan 2014, när oppositionens budget gått igenom istället för regeringens. Detta är alltså inget nytt i svensk politik, men knappast något parti lär uppfatta det som en principiellt ideal situation. Utfallet speglar det faktum att regeringsunderlagen sedan 2014 har varit så svaga, säger han.

Det handlar också om förtroendet i väljarnas ögon, framhåller socialdemokraten och tillika professorn i statsvetenskap Ulf Bjereld.

– Det finns förstås en smärtgräns för en regering som gång på gång misslyckas med att få igenom sin budget i riksdagen. Men det är regeringen själv som avgör var smärtgränsen går. Det handlar dels om hur mycket av sin politik regeringen ändå räknar med att få igenom i riksdagen, dels om hur mycket trovärdighet regeringen riskerar att förlora i väljarnas ögon, säger han.

Owe Nilsson/TT

Statsvetaren Tommy Möller anser att det är principiellt orimligt med regering som styr med oppositionens budget. Arkivbild.
Statsvetaren Tommy Möller anser att det är principiellt orimligt med regering som styr med oppositionens budget. Arkivbild.Foto: Henrik Montgomery/TT
TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.