GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Snabba steg mot nya nätlagar i EU

Skärpt kontroll över världens nätjättar närmar sig med nya lagar i snabb takt inom EU.
Fast ännu mer borde göras, anser konsumentorganisationen BEUC.
Publicerad 25 november 2021 • Uppdaterad 29 november 2021
EU:s digitaliseringskommissionär Margrethe Vestager hoppas på snabba beslut om nya nätregler. Arkivfoto.
EU:s digitaliseringskommissionär Margrethe Vestager hoppas på snabba beslut om nya nätregler. Arkivfoto.Foto: Yves Herman/AP/TT

Tempot har varit nästan rekordsnabbt i EU-behandlingen av det som kallas för DMA och DSA – två nya lagar kring konkurrensen på nätet och nya regler för hanteringen av olagligt och olämpligt material.

Förslagen presenterades i december i fjol och börjar redan närma sig ett slutligt godkännande.

– Det här är verkligen historiskt, att på så kort tid skriva regler för den digitala marknaden. Vi kan nu säga till våra medborgare att vi hör er och vi gör vårt bästa för att tjäna er väl, säger EU:s digitialiseringskommissionär Margrethe Vestager i ett möte med medlemsländernas ansvariga ministrar i Bryssel på torsdagen.

"Väl balanserad"

Då hade ministrarna just gett klartecken för en kompromiss om sin syn på DMA. Lite senare godkändes också en uppgörelse kring DSA.

DMA handlar om att tvinga de allra största nätjättarna att ge rättvisa villkor för andra företag och konsumenter som använder deras tjänster. Så som förslaget ser ut berörs i princip endast ett tiotal företag i hela världen, främst i USA och Kina, som Amazon, Google, Apple och Alibaba.

DSA handlar i sin tur bland annat om vem som ska ha tillsynen över att sociala medier sköter sig när det gäller att ta bort olagligt och olämpligt material

Sveriges representant vid ministermötet, statssekreterare Krister Nilsson, kallar båda kompromisserna för "balanserade" och "proportionerliga". Samtidigt poängterar han vikten av en ordentlig juridisk bas för det material som ska stävjas på sociala medier.

– Det är av största vikt för Sverige att föreslagna åtgärder endast riktas mot innehåll som är uppenbart olagligt, säger Nilsson inne på mötet.

"Öppna mer"

Konsumentorganisation BEUC, som samlar en rad olika konsumentorganisationer i EU, däribland Sveriges konsumenter, tycker dock att EU-länderna borde vara tuffare.

"Medlemsstaterna kan och borde gå längre för att ytterligare öppna de digitala marknaderna och ge konsumenterna mer makt för att få sina röster hörda", skriver BEUC:s generaldirektör Monique Goyens i ett pressmeddelande.

Medlemsländernas åsikt ska nu jämkas ihop med det som EU-parlamentet är på väg att enas om. Förhoppningen är sedan att en slutlig kompromiss ska bankas igenom redan under våren 2022.

Wiktor Nummelin/TT

Fakta: Nya nätregler i EU

Fakta: Nya nätregler i EU

EU-kommissionen lade i december 2020 fram förslag på två nya digitala lagar: om digitala tjänster (DSA) och digitala marknader (DMA).

Förenklat kan DSA liknas vid spelregler för det som händer på de digitala plattformarna medan DMA ses som ett regelverk för hur de största plattformarna konkurrerar med andra mindre aktörer inom sitt specifika område.

I DSA ingår skärpta krav på att plattformar agerar mot illegalt innehåll och även hantering av illegala varor. Digitala samordnare i medlemsländerna får en övervakande roll för att se till att plattformarna agerar.

Lagförslagen behandlas i sedvanlig ordning parallellt av EU-länderna i ministerrådet och av EU-parlamentet. Ministerrådet har enat sig om sin syn, medan parlamentet hoppas göra detsamma före årsskiftet. Därefter kan kompromissförhandlingar inledas under våren 2022.

TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.