Kultur och nöje

Rebecca & Fiona hoppar av kritiserad festival

Rebecca Scheja och Fiona Fitzpatrick ställer in sin spelning i Saudiarabien. Arkivbild.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Dj-duon Rebecca & Fiona ställer in sin planerade spelning på Soundstorm i Saudiarabien efter att hård kritik riktats mot festivalen.
PREMIUM

”Vi ställde in vår medverkan i början av veckan”, skriver de i ett meddelande till Expressen.

Andra svenska artister som är bokade till festivalen är Eric Prydz, Alesso och Swedish House Mafia-medlemmen Axwell. Nu uppmanas även de att ställa in och tänka om, rapporterar bland annat Dagens Nyheter och ETC.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 129 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

En andra chans för "Disco elysium"

Konceptbild av en staty i staden Revachol, där 'Disco elysium' utspelas. Pressbild.
Foto: ZA/UM
Kultur och nöje
Kultur och nöje Två år efter succén med "Disco elysium" har utvecklaren ZA/UM fått göra något som är få förunnat – en bättre version av sitt spel.
– Det känns som att det är så här spelet var tänkt, säger manusförfattaren Justin Keenan.

Ursprunget till "Disco elysium" började för 15 år sedan, när några av de ursprungliga utvecklarna började skissa på den värld där det utspelar sig. Tanken var från början ett brädspel, men omkring 2016 började ZA/UM pc-utvecklingen på allvar. Något år senare anslöt Justin Keenan.

– När jag började kändes det fortfarande som ett konstigt indieprojekt av några estländare. Vi hade ingen aning om att det skulle bli det fenomen som det blev. Men redan från början förstod jag att det var speciellt. Skrivandet var fyllt av atmosfär och känsla, jag visste att det skulle bli något annorlunda än de flesta andra spel där ute, säger Keenan.

"Disco elysium" följer detektiven Harry som ska försöka lösa ett mordfall i staden Revachol i den värld som kallas Elysium. Men det vet han inte när han vaknar upp i ett sönderslaget slitet rum. Han minns nämligen inget alls.

"Ganska frankt"

Komplexa rollspelsvärldar beskrivs ofta genom dialog med andra rollfigurer. Spelaren vet inget om världen, men den rollfigur de kontrollerar borde oftast veta det.

– Det känns oftast märkligt falskt, så vi ville väldigt självmedvetet driva med de konventionerna. Och samtidigt använda det till vår fördel, för vi vet att vi har en väldigt stor, detaljerad och konstig värld och vi var tvungna att få det att kännas naturligt för spelarna att upptäcka och utforska den.

"Disco elysium" sticker ut. Det innehåller knappt några strider. I stället är det en berättelse med tyngre teman som politik och inre kamp – med mörk humor.

– Det är ganska frankt. Vi ville skapa en värld som reflekterar den som vi ser, inklusive delar som är fula, obehagliga och inte idealiserade. Det är rätt viktigt att den inte visar upp en fantasi om hur världen borde vara, säger Justin Keenan.

"Hektiskt och svårt"

"Disco elysium" tog spelvärlden med storm och hyllades av kritiker, vann flera priser vid galor och utsågs till "årets spel" av flera medier. Försäljningsmässigt gick det också bra, speciellt för en indietitel, och spelet nådde en miljonpublik.

Framgångarna med den ursprungliga pc-versionen gjorde att ZA/UM började smida planer på konsolversioner. Men i stället för en vanlig portning valde man att göra en större version, som fick namnet "Final cut".

– Verkligheten i spelutveckling är att man måste skynda sig att få ut det och nå vissa tidsfrister. Den ursprungliga produktionen var bitvis kaotisk och vi drabbades av flera föreningar, säger Keenan och fortsätter:

– Att få klart spelet var en väldigt hektisk och svår period. Så är det för många spel, men alla får inte en chans att gå tillbaka och säga: Nu hade vi har lyxen med tid och pengar – hur kan vi verkligen polera det här på det sätt som vi hade tänkt oss? Det är en sällsynt gåva, och jag är glad att vi fick den, säger han.

Bland annat lade man till nya politiska uppdrag, något som fick kapas bort av tidsskäl i den ursprungliga produktionen.

– Politiken i världen är viktig för berättelsen, men vi kände att de inte kulminerande i så mycket, så att gå tillbaka och skriva det var på sätt och vis att uppfylla ett löfte, säger Keenan.

Fortsätter med värld

Det ursprungliga manuset på omkring en miljon ord (en roman är ungefär 50 000–100 000 ord) växte till 1,2 miljoner. Dessutom valde man att ljudsätta allt med röstskådespelare.

– Vi hade tre regissörer, dussintals skådespelare i olika tidszoner under pandemin. Det adderar en helt ny dimension till spelet. Jag var skeptisk till det till en början, men nu kan jag inte föreställa mig spelat utan det, säger Justin Keenan.

Efter sex år känner ZA/UM att de äntligen kan lägga "Disco elysium" bakom sig. I alla fall Disco-delen. Elysium, den värld som spelet utspelar sig i, har utrymme för fler berättelser.

– Vi kallar det den slutgiltiga klippningen. Så vi kan nog inte addera så mycket mer, men jag tror att vi tryggt kan säga att vi inte är färdiga med dess värld, säger Justin Keenan.

Gustav Sjöholm/TT

'Disco elysium' har sin text i en spalt på höjden, inspirerat av hur text ofta framställs på sociala medier som Twitter. Pressbild.
"Disco elysium" har sin text i en spalt på höjden, inspirerat av hur text ofta framställs på sociala medier som Twitter. Pressbild.
Foto: ZA/UM
Huvudpersonen Harry är löst baserad på pappan till en av spelets producenter, som var en polis i Sovjetunionen på 1970-talet. Pressbild.
Huvudpersonen Harry är löst baserad på pappan till en av spelets producenter, som var en polis i Sovjetunionen på 1970-talet. Pressbild.
Foto: ZA/UM
I 'The final cut' har spelets omkring 300 rollfigurer röstsatts. 'Det blev viktigt att alla spelarna njutbart kunde absorbera all dialog, inte bara genom att stirra på text på en tv-skärm', säger manusförfattaren Justin Keenan.
I "The final cut" har spelets omkring 300 rollfigurer röstsatts. "Det blev viktigt att alla spelarna njutbart kunde absorbera all dialog, inte bara genom att stirra på text på en tv-skärm", säger manusförfattaren Justin Keenan.
Foto: ZA/UM/TT

FAKTA

Fakta: "Disco elysium"

"Disco elysium" är ett rollspel där spelaren i rollen som polisdetektiven Harry ska lösa ett mord, samtidigt som han ska ta reda på vem han själv är (han har nämligen tappat minnet).

Spelet är det första från den brittiska indiestudien ZA/UM (namnet kommer från språket Zaum som skapats av ryska poeter), som grundades av den estländske författaren Robert Kurvitz.

Spelet släpptes hösten 2019 till pc, vann flera priser vid The game awards och Bafta och utsågs till årets bästa spel av bland annat PC Gamer.

En "Final cut"-version släpptes i mars till Playstation 4/5, Stadia och pc, och nu under hösten till Xbox One/Series X/S och Switch.

Kultur och nöje

Spanska författaren Almudena Grandes är död

Den spanska författaren Almuneda Grandes är död. Hon blev 61 år. Arkivbild.
Foto: Henning Kaiser/picture-alliance/dpa/AP
Kultur och nöje
Kultur och nöje Författaren Almudena Grandes har avlidit, rapporterar AFP och citerar Spaniens premiärminister Pedro Sánchez.
"Vi har förlorat en av vår tids största författare", skriver han på Twitter.
PREMIUM

Almudena Grandes föddes i Madrid 1960 och jobbade som kolumnist innan hon fick sitt genombrott med den erotiska novellen "Lulú" 1989. Novellen orsakade skandal i Spanien då den vid utgivningen ansågs skildra sex ur ett kvinnligt perspektiv på ett explicit sätt.

Novellen översattes till flera språk och gavs även ut på svenska 1992. Hon skrev fortsättningsvis flera romaner, bland annat "Malena" från 1994, "Pojken som läste Jules Verne" 2014 och "Manolitas tre bröllop".

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 129 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Einárs mamma: "Vi fick fly"

Einárs mamma Lena Nilsson berättar om artistens uppväxt. Arkivbild.
Foto: Jessica Gow/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Rapparen Nils "Einár" Grönberg sköts till döds för en dryg månad sedan. Nu berättar hans mamma, skådespelaren Lena Nilsson, om artistens tillvaro i ett inlägg på Instagram.
PREMIUM

Bland annat beskriver hon hur Einár blev omhändertagen av socialtjänsten och bodde på HVB-hem, där Lena Nilsson ofta övernattade i en lägenhet. Under tiden spelade Einár in musik och efter att han fyllt 17 år och slagit igenom som artist reste han mycket, enligt mamman.

"Sen kom corona, sen dog hans mormor, sen kidnappades han. Då var han fortfarande 17, ett barn. Sen fick vi fly och bo på olika hotell. Sen blev Nils 18 år. Rättegångar där jag blir tvungen att vittna, Nils vill inte medverka", skriver hon.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 129 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Konstnärsnämnden prisar Ulla Kassius

Ulla Kassius får det nyinrättade Stora Teaterstipendium. Pressbild.
Foto: Karin Ivarsson/Sveriges Radio
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Scenografen och kostymören Ulla Kassius tilldelas Konstnärsnämndens Stora Teaterstipendium, som delas ut för första gången i år.

Summan är 200 000 kronor. I en hälsning till TT meddelas att hon är "stolt, hedrad och väldigt glad."

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 129 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Miyazaki jobbar på ny långfilm

Hayao Miyazaki gick i pension 2013 men arbetar nu på ett nytt projekt. Arkivbild.
Foto: Koji Sasahara/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Animatören och filmskaparen Hayao Miyazaki jobbar med en ny långfilm, baserad på hans favoritbok från barndomen: Genzaburo Yoshinos "Hur lever du?", på japanska "Kimitachi wa dou ikiru ka?".

Historien kretsar kring en tonårspojke i Tokyo som får flytta in med sin farbror när hans pappa dör. På frågan om varför han väljer att börja jobba igen, efter att ha pensionerat sig flera gånger, svarar regissören "För att jag vill", rapporterar Deadline. Enligt Studio Ghibli-producenten Toshio Suzuki är den nya filmen "fantasy i stor skala".

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 129 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Native NSK

Hur spelutvecklare kan fortsätta bygga på sina framgångar år 2021

www.bingo.com

Det stora lyftet för spelindustrin har knappast undgått någon, och idag utövas en stor del av våra nöjen och aktiviteter på mobiltelefonen, surfplattan eller datorn. Spel produceras till alla enheter med en skärm, och gamingvärldens framväxt har accelererat ytterligare under de senaste åren. Vad blir nästa steg för spelutvecklarna?

Fortsätta utformandet av kulturen

Det är nu länge sedan gaming ansågs vara ett område reserverat för särskilda individer. I samband med spelindustrins framväxt har en kultur vuxit fram under det senaste decenniet, där den gemensamma nämnaren för alla som identifierar sig som gamers är passionen för spel, dess historia och dess plats i det moderna samhället. Man kan nästan kalla det en symbol för det moderna samhället, på grund av den starka kopplingen mellan datorspel och internet. Spelutvecklare har allt att vinna på att göra kulturen mer inkluderande, och därmed bygga en starkare bas.

Utveckla klassiska upplagor

Många historiska nöjen går inte ur stil. Det som har underhållit människor i årtionden har goda förutsättningar för att fortsätta länge till, och ibland behövs det bara att spelidén anpassas till det moderna samhället. Gamla brädspel har exempelvis fått ett stort uppsving med mobiltelefonens snabba utveckling. Detsamma gäller partylekar som “snurra flaskan” och sällskapsaktiviteter som frågesporter – något som existerat sedan urminnes tider. Alla typer av gamla spel och lekar har blivit en del av gamingindustrin, och den grenen inom spelande som kanske har gjort störst framsteg med detta koncept är iGaming-världen, där spelaren genom appar och hemsidor kan ägna sig åt allt från virtuella kortspel till Bingo Online.

Det kan bli mer populärt bland spelutvecklare att satsa på att blicka bakåt i tiden för att hitta inspiration till framtida utgåvor – och många gånger räcker det med att modernisera det som har funkat tidigare, i stället för att skapa något nytt.

Implementera fler sociala element

Som följd av att gamingvärlden växer, ansluter fler personer till trenden. Det har gått från att vara ett specifikt intresse till en mer allmän angelägenhet - och har fått fäste både inom sport och kultur. Med den växande spelarbasen har multiplayerfunktioner blivit alltmer populära, och många spel som normalt sett är avsedda för en person, lägger numera ofta till flerspelarlägen och liknande alternativ för att skapa en mer social upplevelse.

Med de ökade framgångarna i spelbranschen ser det ut som att vi är på väg mot en värld där den sociala aspekten är fundamental för många typer av spel. Detta gäller inte minst då gaming numera är en plattform för möten mellan människor, och många spel har till och med detta som grund – att fungera som ett virtuellt socialt medium. Idag har teknologin kommit så långt att man kan erbjuda en visuell upplevelse som är så autentisk att den framkallar vad som närmast kan beskrivas som ett emotionellt band mellan spelaren och digitala karaktärer. Och då vi är sociala varelser vill vi så klart uppleva den virtuella världen tillsammans med andra.

Olika sätt för spelutvecklare att bygga vidare på 2010-talets framgångar:

· Utveckla och bygga kring gamingkulturen

· Hämta inspiration från förr, och göra moderna upplagor

· Fortsätta fokusera på att stärka de sociala elementen

Kultur och nöje

Stellan Skarsgård har bytt blöjor i 40 år

Stellan Skarsgård svarar på läsarfrågor i The Guardian. Arkivbild.
Foto: Claudio Bresciani / TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Stellan Skarsgårds åtta barn har hjälpt – inte försvårat – hans karriär. Det berättar han i en intervju i The Guardian där det är läsarna som ställer frågorna.
PREMIUM

Sedan 1989, då han lämnade Dramaten för att i stället för teater ägna sig åt film, har Stellan Skarsgård bara behövt jobba fyra månader om året.

– Jag har bytt blöjor i 40 år. Jag har ofta lagat mat till barnen, sett dem växa upp och de har följt med när vi rest. Jag har haft ett normalt liv. Det enda som har varit speciellt är att jag kunnat låna drag från mina barn till rollerna. Barn är mänsklighet i dess råaste form, helt omaskerad.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 129 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Brittisk bondson hittade unik romersk mosaik

Under en brittisk åker låg denna romerska mosaik som föreställer en scen från Trojanska kriget. Pressbild.
Foto: University of Leicester Archaeological Services/AP
Kultur och nöje
Kultur och nöje En romersk mosaik med motiv från Homeros "Iliaden" har hittats under en åker i Rutland i centrala England. Upptäckten gjordes under en pandemipromenad.
PREMIUM

Mosaiken finns i vad som en gång varit en romersk villa och beskrivs som ett unikt arkeologiskt fynd i England – det första i sitt slag, uppger BBC.

Jim Irvine var 2020 ute och promenerade till följd av nedstängningen under pandemin. På sin fars ägor hittade han "ovanlig keramik" och kontaktade därför arkeologer vid Leicestershire County Council. Men han hämtade också en spade och gick till verket själv.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 129 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Adele petar ned Abba från brittisk albumlista

Adele säljer snabbare än Abba. Arkivbild
Foto: Matt Sayles/AP
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Adeles nya album "30" är det snabbast säljande albumet i Storbritannien i år, skriver The Guardian. Därmed petar hon ned Abba, som hittills dominerat försäljningslistan med "Voyage", gruppen första skiva på 40 år.

Adeles fjärde skiva har hittills sålt 261 000, en siffra som baseras på både strömning, nedladdningar och fysiska exemplar. Det är den högsta siffran som noterats för första veckan på marknaden sedan Ed Sheerans "Divide" för fyra år sedan.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 129 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL