Annons

Priserna på begagnade bilar rusar

Alla stjärnor står rätt – för den som har en begagnad bil att sälja.
Köparna är kanske inte lika glada, priserna på begagnade bilar har ökat 19 procent jämfört med 2019.
Publicerad 2 december 2021
Bu vill så många ha en begagnad bil. Arkivbild.
Bu vill så många ha en begagnad bil. Arkivbild.Foto: Vilhelm Stokstad/TT

Under pandemin har begagnade bilar blivit riktig hårdvaluta, enligt Martin Fransson, vd på Wayke som är en marknadsplats för begagnade bilar.

Bolaget har tittat på sin försäljningsstatistik som täcker olika delar av landet, och Fransson konstaterar att den rådande situationen är ganska extrem. Då pandemin bröt ut tog det i snitt 22 dagar att sälja en begagnad bil. Nu är den såld på tio dagar.

Annons

– Vi ser att snittpriset har ökat med 19 procent jämfört med 2019, säger han med hänvisning till årets försäljningssiffror fram till oktober.

Det finns flera förklaringar till prisgaloppen på begagnat, enligt Martin Fransson.

– Alla stjärnor står rätt. Jag ser inte någon begagnad bil som inte är het.

Dels har det nya systemet för bilbeskattning, bonus-malus, gjort begagnade bilar eftertraktade. Dels gäller inte de nya, högre skatterna det gamla, befintliga beståndet, vilket gjort att många vill ha de lite äldre bilarna.

Pandemieffekt

Pandemin har också spelat stor roll.

– Den gjorde att man inte kunde eller ville åka kollektivt. Det var också många som upplevde att det var bekvämt med en andrabil.

Wayke är inte ensamt om den observationen. Riddermark Bil, som är specialiserat på begagnat och finns på många håll i landet, bekräftar att priserna stiger rejält, och att pandemin är en av orsakerna.

– Pandemin har gjort att folk har ändrat beteende. Många flyttar ut från städerna, vilket i större utsträckning kräver tillgång till bil, säger Carl-Adam Georgenson, affärsutvecklare och delägare i Riddermark Bil.

Många har också fått slopa sina utlandsresor under pandemin.

– Då vill man unna sig något annat. Vissa väljer att köpa en begagnad bil i stället, säger Carl-Adam Georgenson.

Annons

När läget började lätta lite efter den värsta pandemichocken uppstod halvledarbristen, som gör att det nu är väldigt långa väntetider på vissa nya bilar, konstaterar både Fransson och Georgenson.

Bil Swedens statistik över nybilsregistreringar i november visar en minskning på 21 procent jämfört med samma månad i fjol, och orsaken är bland annat leveransproblem och halvledarbrist. Det gör också att trycket på begagnatmarknaden ökar.

– Sedan har vi fått ännu fler maluseffekter i år, och det är gynnsamma räntor som gör det billigt att låna pengar, säger Martin Fransson.

Elbilar och hybrider

Kanske kan man undra om alla begagnade bilar är lika heta.

– Som vi ser det är efterfrågan störst på begagnade elbilar och plug in-hybrider, säger Carl-Adam Georgenson.

– Allt med el inblandat, men även bilar med låg skatt, låg förbrukning och låga ägandekostnader, säger Martin Fransson.

Fast det innebär inte att andra bilar inte går att sälja, förklarar Martin Fransson. Det finns även efterfrågan på stora, dyra "malusmonster".

– Allt är hett, men särskilt eftertraktat är allt som har med el att göra, säger Martin Fransson.

Johanna Cederblad/TT

Fakta: Dyrast i Mellansverige

Snittpriserna på begagnade bilar har enligt Wayke gått upp 19 procent jämfört med 2019.

Det finns dock skillnader mellan länen, så här ser det ut enligt bolagets egen försäljningsstatistik:

Stockholm – plus 19 procent, snittpris 220 000 kronor.

Västerbottens län – plus 19 procent, snittpris 218 000 kronor.

Östergötlands län – plus 20 procent, snittpris 211 000 kronor.

Västernorrlands län – plus 22 procent, snittpris 208 000 kronor.

Jönköpings län – plus 15 procent, snittpris 206 500 kronor.

Uppsala län – plus 27 procent, snittpris 206 000 kronor.

Jämtlands län – plus 22 procent, snittpris 200 000 kronor.

Hallands län – plus 28 procent, snittpris 197 000 kronor.

Norrbottens län – plus 23 procent, 195 000 kronor.

Västra Götalands län – plus 18 procent, snittpris 193 500 kronor.

Kronobergs län – plus 22 procent, snittpris 191 500 kronor.

Gävleborgs län – plus 22 procent, snittpris 189 500 kronor.

Skåne län – plus 18 procent, snittpris 188 500 kronor.

Dalarnas län – plus 15 procent, snittpris 187 500 kronor.

Örebro län – plus 28 procent, snittpris 186 000 kronor.

Kalmar län – plus 24 procent, snittpris 183 000 kronor.

Västmanlands län – plus 28 procent, snittpris 175 500 kronor.

Blekinge län – plus 20 procent, snittpris 174 500 kronor.

Värmlands län – plus 27 procent, snittpris 174 000 kronor.

Södermanlands län – plus 32 procent, snittpris 169 000 kronor.

Gotlands län – plus 25 procent, snittpris 161 000 kronor.

Källa: Wayke

TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons