Hästtjejen Rose-Marie blev bilmekaniker: ”Jag bytte en hästkraft mot lite fler hästkrafter”
När vi tittar in verkstaden på Norra Kringelvägen i Hässleholm ska Rose-Marie Olsson precis serva en Volvo XC60 tillsammans med kollegan Ali Raka.
– Som personlig servicetekniker tar vi hand om hela förloppet. Vi har direktkontakt med kunden, bokar, servar, reparerar, fakturerar och följer upp. Det minskar risken för kommunikationsmissar, säger hon.
– Vi jobbar alltid två och två. Det innebär att det går dubbelt så fort att få sin bil servad eller reparerad. Här kan man komma in och ta sig en kopp kaffe eller sitta och jobba medan man väntar på sin bil.
”Man lär känna kunderna och deras bilar.”
Rose-Marie Olsson, 32 år, är Göinge Bils enda kvinnliga servicetekniker. Ett yrkesval som hon inte ångrat även om det var långt ifrån självklart när sökte till gymnasiet. Som tonåring gillade Rose-Marie att teckna, rida och sysslade även med motocross, folkrace och rally.
– Jag var inne på att gå estetiskt men valde till slut fordon. Jag red då så man kan säga att jag bytte en hästkraft mot lite fler hästkrafter, säger hon.
Det är ingen i familjen som sysslade med motorer eller hade ett uttalat bilintresse. Men det fanns en granne som höll på med folkrace och rally.
– Jag hjälpte honom en hel del. Sedan började jag köra själv. Vill man köra då måste man kunna skruva själv också. Även om man är tjej!
Efter gymnasiet arbetade Rose-Marie på ett par verkstäder i både Kristianstad och Hässleholm. 2019 sökte hon sig till Göinge Bil eftersom hon hört mycket gott om företaget och lockades av upplägget med personlig servicetekniker där man arbetar med hela förloppet och har mycket kontakt med kunderna.
– Det känns bra att kunna erbjuda en komplett tjänst. Man lär känna kunderna och deras bilar. Och för kunden är det extra tryggt. Nästa gång en lampa lyser då vet kunden att det bara är att ringa Rose-Marie direkt!
”Har man bara viljan att lära sig och är nyfiken så kommer man långt.”
En annan fördel med arbetssättet är variationen. Halva tiden är verkstadsarbete och resten är kundkontakt och administration. En arbetsdag kan bjuda på allt ifrån service till vindrutebyte och lagning av stenskott. Även om arbetet stundtals är fysiskt är det inte så tungt och smutsigt som många tror.
– Idag finns det många bra hjälpmedel och våra verkstäder är ljusa och fräscha, säger hon.
En bra servicetekniker ska vara serviceinriktad, effektiv och noggrann så att kunden slipper komma tillbaka. Det är även viktigt att vara bra på el eftersom dagens bilar innehåller mycket elektronik, men har man bara viljan att lära sig och är nyfiken så kommer man långt, menar Rose-Marie.
Som ung tjej i en mansdominerad bransch har hon alltid känt sig välkommen. Både av kunder och kollegor.
– Hos Göinge Bil har vi en härlig gemenskap. Alla pratar med varandra oavsett vilken avdelning man tillhör. Jag trivs lika bra nu som jag gjorde dag ett. Det måste vara ett bra betyg för en arbetsplats!
Om Rose-Marie Olsson
Ålder: 32 år
Utbildning: Gick fordonsprogrammet på Jacobskolan, 2006–2009. Fick Göinge Bil-stipendium.
Bor: I hus utanför Glimåkra tillsammans med man och barn.
Kör: Volvo V60 cross country och Volvo V90.
Drömmer om: Jag tar livet som det kommer, det är spännande att inte veta vad som ska hända, det var ju så jag hamnade här. Men flytta till Österrike och köra Rally-VM hade varit kul.
Om Göinge Bil
Göinge Bil grundades 1952 och ingår idag i en koncern med fyra bolag med totalt nio anläggningar i Hässleholm, Osby, Markaryd, Älmhult, Ljungby och Växjö. I koncernen säljer man person- och transportbilar från Volvo, Renault, Dacia samt Toyota och lastbilar från Volvo. Hela koncernen har 180 anställda och omsätter cirka 1,1 Mdkr.