Krönikor

Moderater utan kompass

Artikel Krönikor Det börjar kännas som en politisk rysare, Moderaternas framtida väg och kampen om ledarskapet i partiet.
PREMIUM

Under Fredrik Reinfeldts ledning etablerade sig Moderaterna som ett 25-30-procentsparti. Många analyser drog slutsatsen att den nivån var den naturliga för partiet, att man skulle dominera på den borgerliga halvan av svensk politik ungefär som danska Venstre har gjort i grannlandet, ett parti som dessutom inspirerade till framväxten av De Nya Moderaterna.

Jag tycker att Moderaternas förvandling under Fredrik Reinfeldt med gott stöd från personer som Anders Borg, Sven Otto Littorin och Per Schlingmann var en lysande anpassning till hur det svenska samhället förändrades. Basen av konservativ överklass hade krympt medan den breda och välmående medelklassen växte, en klass som dessutom storkonsumerar offentliga tjänster, varför ett stort borgerligt parti måste anpassa sig till den verklighet som dessa väljargrupper lever i och bli välfärdskramare.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 129 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Debatt

Debatt: Så får vi ett tryggare Malmö

Förutsättningarna för ett tryggt och säkert Malmö har stärkts, menar socialdemokratiska politiker.
Foto: Johan Nilsson/TT
Debatt
Debatt

Detta är en debattartikel som uttrycker en personlig åsikt. Den är inte skriven av tidningens journalister.

En viktig del i att skapa trygga samhällen handlar om att stävja oseriösa och illegala verksamheter. Projektet Tryggare Malmö har varit framgångsrikt när det gäller just det. Det arbetet inspireras vi socialdemokrater i riksdagen av.

Det är aldrig okej att tjäna pengar på människors utsatthet. Det ska aldrig löna sig för ett företag att begå brott eller skaffa sig konkurrensfördelar genom att försumma de anställdas rätt till en trygg arbetsmiljö. Arbetsgivare ska inte ta hit människor från andra länder för att sedan utnyttja dem genom låga löner och usla arbetsvillkor. För oss socialdemokrater är det en grundprincip att alla som kan jobba ska jobba. Lika viktigt är det att villkoren är schyssta och att lönen går att leva på.

Den här veckan har vi, socialdemokrater i riksdagens arbetsmarknadsutskott, besökt S-ledda Malmö stad. Vi har tittat närmare på det viktiga trygghetsarbete som staden gör inom ramen för det framgångsrika Tryggare Malmö.

Arbetet med att göra Malmö tryggare är socialdemokratisk politik i praktiken. Det tidigare projektet, som nu har permanentats, handlar om tillsynsarbete mot illegala verksamheter som miljöförvaltningen driver tillsammans med olika myndigheter. De områden som Tryggare Malmö kontrollerar är bland annat olovliga boenden, illegala nattklubbar, livsmedelsfusk och försäljning av otillåtna läkemedel.

Under drygt tre års tid har ett långsiktigt arbete, genom att flera kommunala och statliga myndigheter arbetat tillsammans, byggts upp. Det har visat sig vara ett framgångsrikt arbetssätt när det gäller att stävja oseriösa och illegala verksamheter i kommunen.

Förra året genomförde kommunen flera hundra kontroller tillsammans med en eller flera myndigheter. Det ledde till åtgärder som förbud mot verksamhet och i ett fall greps en person för koppleri och människohandel.

Som en följd av det har förutsättningarna för ett tryggt och säkert Malmö stärkts. Vi vet att de upprepade tillslagen mot den svarta ekonomin har haft stor effekt på verksamheter med kopplingar till kriminalitet. Samarbetet mellan de olika myndigheterna har varit och är en kraftsamling från samhällets sida för att ta bort de viktiga inkomstkällorna från de kriminella.Att verksamheten nu har permanentats gör det också lättare att utveckla arbetet på lång sikt. De goda resultaten hoppas vi ska fortsätta.

Vi inspireras av Tryggare Malmö som visar att det socialdemokratiskt ledda Malmö har lyckats med något som många moderatstyrda kommuner fortfarande brottas med och inte funnit några lösningar på.

Vi ska inte ha aktörer som utnyttjar människor för att tjäna pengar. Sverige kan bättre.

Anna Johansson, (S)

ordförande i riksdagens arbetsmarknadsutskott

Marianne Fundahn (S)

ledamot i riksdagens arbetsmarknadsutskott

Johanna Haraldsson (S)

ledamot i riksdagens arbetsmarknadsutskott

Patrik Björck (S)

ledamot i riksdagens arbetsmarknadsutskott

Johan Andersson (S)

ledamot i riksdagens arbetsmarknadsutskott

Serkan Köse (S)

ledamot i riksdagens arbetsmarknadsutskott

Helén Pettersson (S)

ledamot i riksdagens arbetsmarknadsutskott

Inrikes

Sveriges nya regering – hela listan

Inrikes
Inrikes

Statsrådsberedningen

Magdalena Andersson, statsminister

Hans Dahlgren

.

Justitiedepartementet

Morgan Johansson, chef för justitiedepartementet

Anders Ygeman

.

Utrikesdepartementet

Ann Linde, chef för utrikesdepartementet

Anna Hallberg

Matilda Ernkrans

.

Försvarsdepartementet

Peter Hultqvist, chef för försvarsdepartementet

.

Socialdepartementet

Lena Hallengren, chef för socialdepartementet

Ardalan Shekarabi

.

Finansdepartementet

Mikael Damberg, chef för finansdepartementet

Max Elger

Ida Karkiainen

.

Utbildningsdepartementet

Anna Ekström, chef för utbildningsdepartementet

Lina Axelsson Kihlbom

.

Miljödepartementet

Annika Strandhäll, chef för miljödepartementet

.

Näringsdepartementet

Karl-Petter Thorwaldsson, chef för näringsdepartementet

Anna-Caren Säterberg

.

Kulturdepartementet

Jeanette Gustafsdotter, chef för kulturdepartementet

.

Arbetsmarknadsdepartementet

Eva Nordmark, chef för arbetsmarknadsdepartementet

Johan Danielsson

.

Infrastrukturdepartementet

Tomas Eneroth, chef för infrastrukturdepartementet

Khashayar Farmanbar

Inrikes

Thorwaldsson ny näringsminister

LO:s förre ordförande, Karl-Petter Thorwaldsson, blir näringsminister. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes
Inrikes Mikael Damberg blir ny finansminister och Anders Ygeman blir ny migrations- och integrationsminister.
Den nya S-regeringen innehåller många nya namn.

Ny miljöminister blir Annika Strandhäll, tidigare socialminister och för närvarande ordförande för S-kvinnor.

Ny näringsminister blir förre LO-basen Karl-Petter Thorwaldsson. Ny kulturminister blir Jeanette Gustafsdotter.

Ytterligare nya namn finns med i ministerlistan.

Riksdagsledamoten Anna-Caren Sätherberg blir ny landsbygdsminister.

EU-parlamentarikern Johan Danielsson blir statsråd på arbetsmarknadsdepartementet. Eva Nordmark är dock kvar som arbetsmarknadsminister.

Matilda Ernkrans blir nytt statsråd på utrikesdepartementet. Ann Linde är dock kvar som utrikesminister.

På finansdepartementet blir tidigare inrikesminister Mikael Damberg chef. Han får sällskap av två nya statsråd, Max Elger, idag statssekreterare, och Ida Karkiainen, i dag riksdagsledamot.

De skåningar som tilldelas ministerposter är Morgan Johansson från Lund, Ann Linde från Helsingborg och Jeanette Gustafsdotter från Furulund.

Rättad: I en tidigare version fick Anders Ygeman fel ministerroll.

Peter Wallberg/TT

Kultur och nöje

Gustafsdotter blir ny kulturminister

Jeanette Gustafsdotter. Pressbild.
Foto: Kerstin Westeson
Kultur och nöje
Kultur och nöje Jeanette Gustafsdotter, som är generalsekreterare för Sveriges Museer, blir Sveriges nya kulturminister. Det står klart sedan Magdalena Andersson presenterat den nya regeringen.

Miljöpartiet meddelade förra veckan att de lämnar regeringen – och därmed lämnade även förra kulturministern Amanda Lind sin post efter nästan tre år.

Efterträdaren Jeanette Gustafsdotter kommer närmast från jobbet som generalsekreterare för branschorganisationen Sveriges Museer och hon har även varit vd för Tidningsutgivarna.

Nyvalda statsministern Magdalena Andersson (S) presenterade Gustafsdotter och de andra ministrarna under dagens regeringsförklaring.

I regeringsförklaringens rader om kulturområdet slog Andersson fast att en fri och oberoende kultursektor är grundläggande för demokratin.

Hon påminde om att förstärkningar görs av kulturstödet till flera områden och nämnde vikten av oberoende medier och ett starkt public service. Hon nämnde också att kultur och rätt till språk stärks för de nationella minoriteterna, och att lagskyddet mot diskriminering skärps.

Magdalena Anderssons nya regering kommer att regera med högeroppositionens budget. För kulturbudgeten innebär det dock inga större förändringar.

FAKTA

Fakta: Jeanette Gustafsdotter

Är jurist med specialisering inom medie- och immaterialrätt samt journalist. Kommer närmast från jobbet som generalsekreterare för Sveriges Museer.

Var dessförinnan vd för Tidningsutgivarna. Hon har också varit vice vd och kommunikationschef på Studieförbundet Näringsliv och Samhälle och har haft styrelseuppdrag för bland annat Fryshuset och Gustavsbergs konsthall. Har dessutom varit expert i fyra departementsutredningar.

Inrikes

Förundersökning inledd mot Eneroth

Infrastrukturminister Tomas Eneroth. Arkivbild.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Inrikes
Inrikes En förundersökning om sexuellt ofredande har inletts mot infrastrukturminister Thomas Eneroth (S).

"Jag inleder förundersökning för att kunna hämta in ytterligare material och uppgifter i syfte att bedöma om det som har hänt kan vara fråga om brott", säger ansvarig åklagare Maria Sterup i ett pressmeddelande från Åklagarmyndigheten.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Native NSK

Områden där e-legitimation har haft stor påverkan - betalningar, casino och mer

www.nya-casinon.online

Det kan kännas som en evighet sedan vi såg den något primitiva introduktionen av elektronisk legitimation här i Sverige. Den gick att använda, men dess funktionalitet var ännu begränsad, och inte helt intuitiv.

E-legitimationen idag är mycket lättanvänd och tillgänglig för alla med svenskt personnummer. Det är enkelt att skaffa och har ett ständigt ökande antal användningsområden.

Vanlig e-legitimation, såsom BankID, har helt och hållet förändrat hur vi interagerar med vardagliga uppgifter. Allt från hur vi betalar på nätet eller skickar pengar, spelar på nätcasinon eller verifierar vår identitet på ett bankmöte har underlättats markant och blivit säkrare.

Tjänsten uppdateras med jämna mellanrum, lägger till nya funktioner, förbättrar säkerheten och blir tillgänglig inom nya områden. Det är svårt att visualisera en framtid utan någon form av e-legitimation.

Vardagliga betalningar

BankID har helt klart trängt sig in i vardagen och kan nu användas till mycket. Något som de flesta bör känna till är tjänsten Swish.

Den kan bland annat användas för att skicka pengar till någon, alternativt för att ta emot en summa.

Syftet kan t.ex. vara att låna pengar till en vän, dela på notan eller ge bort pengar som present istället för presentkort och liknande. Det har även gjort det smidigt att betala någon för varor i sammanhanget begagnad försäljning.

Oavsett vad så sker det på några sekunder och nyttjar just BankID för att verifiera användarens identitet. Så länge användaren i fråga utför handlingarna på ett säkert vis och döljer sin kod, så är BankID en mycket säker och trygg tjänst.

Vissa butiker använder sig också av e-legitimation för att låta kunden betala med Swish. Det kan handla om en restaurang eller kiosk/närbutik och är särskilt praktiskt om någon exempelvis glömt sin plånbok hemma.

Nätbaserade casinon

Ett område där e-legitimation har gjort betydande skillnad är online casino. Idag är det lag på att svenska spelaktörer ska erbjuda e-legitimation såsom BankID som metod för spelare att kunna logga in och verifiera sig.

Att registrera sig på ett nätcasino genom att fylla i e-postadress, användarnamn och bestämma lösenord hör alltså till det förflutna. Den långdragna processen har istället ersatts av e-legitimation som sparar otroligt mycket med tid eftersom det enda en spelare behöver uppge vid inloggning är sitt personnummer.

Då det inte skapas ett vanligt konto med eget användarnamn brukar det här spelsättet i folkmun kallas för ”casino utan registrering” (den som i detalj vill ta reda på hur det fungerar kan göra det här).

Det finns också tjänster som i samverkan med BankID har effektiviserat in- och utbetalningar, vilket också bidrar till känslan av att spela utan att skapa ett konto. Sammanfattningsvis har alltså e-legitimation i många avseenden förändrat sättet vi spelar casino på nätet.

Bankärenden och myndigheter

E-legitimation har framgångsrikt integrerats i flera delar i samhället och är för många människor lika självklart att inneha som ett fysiskt ID-kort. Bortsett från att elektronisk legitimation används vid betalningar i vardagen och casinospel på nätet har det också ytterligare användningsområden.

Ett av dessa områden är bankärenden där det med hjälp av e-legitimationen BankID går att logga in, betala räkningar, föra över pengar och en rad andra saker. Det här tillvägagångssättet är betydligt bekvämare än att använda säkerhetsdosa eftersom istället för att knappa in långa koder så verifieras transaktioner snabbt med BankID.

Även myndigheter har moderniserats och det är därför lättare än någonsin att sköta diverse ärenden. Bland myndigheter som har anammat tekniken med e-leg syns Skatteverket, Bolagsverket, CSN, Försäkringskassan m.fl. I framtiden kan fler myndigheter få samma behandling.

Inrikes

TT-FLASH: Eneroth utreds för sexuellt ofredande

Inrikes
Inrikes Åklagare har inlett en förundersökning om sexuellt ofredande mot infrastrukturminister Thomas Eneroth (S).

Inrikes

Lööf: "Många oväntade namn"

Centerpartiets partiledare Annie Lööf. Arkivbild.
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Inrikes
Inrikes Statsminister Magdalena Andersson (S) har presenterat sin regering.
Centerledaren Annie Lööf tycker att det var en väl avvägd regeringsförklaring.

– Den tog upp många frågor som regeringen kan hinna med under återstoden av mandatperioden. Men jag skulle gärna ha hört mer om företagande och landsbygd, säger hon till TT.

– Vi har tolererat regeringen och är beredda att samarbeta och förhandla med både regeringen och andra partier.

Lööf säger att hon knappt har hunnit smälta de nya ministrarna i regeringen.

– Det var många nya namn och många oväntade namn, som Karl-Petter Thorwaldsson som ny näringsminister och Mikael Damberg som ny finansminister.

Kristdemokraternas ledare Ebba Busch är kritisk.

– Det tycks bli ytterligare tio månader av handlingsförlamning, säger Busch som är förvånad över att Magdalena Andersson pekar på ytterligare statsbidrag.

– Svensk välfärd är som en läckande hink!

Busch är också skeptisk till att gå från överskottsmål till balansmål.

– Vi har ett bättre läge nu, men här behöver man gå otroligt försiktigt fram, säger hon.

Busch vill inte kommentera enskilda ministrar, men efterlyser en äldreminister och en landsbygdsminister, två områden som hon anser vara försummade.

Boel Holm/TT

Sofia Eriksson/TT

Ekonomi

Tysk stororder hägrar för Volta Trucks

Volta Trucks grundare och styrelseordförande Carl-Magnus Norden hoppas på att ett samarbetsavtal med tyska DB Schenker ska utmynna i en stororder på 1 500 ellastbilar på tre år. Arkivbild.
Foto: Enrique Gaya/Handout/Volta Trucks/TT
Ekonomi
Ekonomi Svensk-brittiska Volta Trucks inleder ett samarbete med den tyska logistikjätten DB Schenker. En prototypserie för en eldriven lastbil ska testas, med sikte på leveranser av närmare 1 500 fordon på tre år.

Tidigare har Volta Trucks, nischat på marknaden för eldrivna lastbilar, slutit liknande fast något mindre omfattande samarbetsavtal med flera lastbilsuthyrare.

– Men det är ju uthyrningsbranschen. Det här med DB Schenker är direkt med en godsleverantör, så det är en ny del av marknaden för oss, säger Volta Trucks grundare och styrelseordförande Carl-Magnus Norden.

Trafikklara hösten 2022

Testerna tillsammans med DB Schenker gäller åtta ellastbilar på 16 ton som ska inledas i april–juni 2022. Detta följer på tester av samma typ av fordon i extrema väderförhållanden, i norra Finland och i Sahara.

På höstkanten är planen att de första trafikklara lastbilarna ska levereras till DB Schenker och de andra kunder Volta Trucks har slutit avtal med.

– I slutet av 2022 ska vi börja med serieproduktion. Det blir fullskalig produktion i januari 2023 och under 2023 siktar vi på en total produktionsvolym på 5 000 lastbilar, säger Norden.

– Vi börjar i mindre skala i januari 2023 och ökar under årets gång. 2024 fortsätter vi öka i samma takt, tillägger han.

Avtalet som nu har träffats innebär att DB Schenker vid sidan av en deposition har förbokat 1 470 serietillverkade 16-tonslastbilar. Det rör sig om en så kallad avsiktsförklaring, som omvandlas till en riktig order efter det att DB Schenker utvärderat produkten i sina tester och anpassat sina terminaler och depåer för att hantera laddning av ellastbilar.

"I Sverige är det mycket prat"

Hittills har DB Schenker och Volta Trucks identifierat tio städer i fem länder, där de ska se om det går att bygga upp system för leveranser med eldrivna lastbilar. För Volta Trucks innebär det att man nu siktar på att ha leveranser av lastbilar till storstäder i sex länder om två år.

– Vi börjar med London och Paris. Sedan startar vi upp i Madrid, Milano och i Rührområdet. Vi tittar också på Hamburg och så kommer vi antagligen att serva Rotterdam och Haag, säger Norden.

Norden finns inte med på kartan än så länge, varken hamnstaden Göteborg eller någon av huvudstäderna.

– En del av förklaringen när det gäller Göteborg och Stockholm är att tyvärr är inte svenska myndigheter särskilt pro-aktiva, säger Norden.

Han pekar bland annat på hur Paris beslutat om dieselförbud från och med 2024 och att det i såväl Frankrike och Tyskland erbjuds kraftiga subventioner vid inköp av eldrivna lastbilar. I Storbritannien tillämpas samtidigt kännbara straffavgifter för att köra runt på diesel.

– I Sverige är det mycket prat, men det är inte mycket stöd till den här omställningen. Sverige borde kunna vara mycket mer i framkant, tycker jag, säger han.

Batterier från Kalifornien

Volta Trucks utvecklar även lastbilsmodeller på 7,5 ton och 12 ton och siktar också på 19-ton, den tyngsta viktklassen där det fortfarande går att använda två axlar på fordonet. Ännu tyngre långtradare med fler axlar och lätta lastbilar (3,5 ton) kommer man dock tills vidare inte utveckla.

Produktionen ska ske i Steyr, Österrike, där en kontraktstillverkare som har jobbat med produktion av MAN-lastbilar under många år har öppnat dörren för Volta Trucks.

– De producerar fortfarande MAN-lastbilar, men de rampar ned det under de närmaste tolv månaderna. Samtidigt rampar vi upp. Så all personal som kan bygga lastbilar är på plats. Det är en väldig fördel för oss, säger Norden.

Batterierna hämtas i sin tur från amerikanska Proterra, med produktion i Kalifornien. Proterra har redan etablerad produktion av batterier till bussar i ungefär samma viktklasser, enligt Volta Trucks-grundaren.

På sikt hoppas Norden att batteriproduktionen kan flyttas till Europa, för att minska klimatavtrycket i produktionen.

– Vi tittar på om Proterra inte kan sätta upp en europeisk fabrik i närheten av oss. Vi är väl där om ett eller två år, säger han.

Joakim Goksör/TT

FAKTA

Fakta: Fokus på fyra viktklasser

Volta Trucks siktar på tillverkning av helt eldrivna lastbilar i fyra olika viktklasser: 7,5, 12, 16 och 19 ton med batterikapacitet på 150–220 kWh.

Räckvidden är i nuläget cirka 20 mil på en och samma laddning, vilket gör att de lämpar sig för normala leveranser av exempelvis livsmedel från lager in till olika försäljningsställen inne i städerna.

Modellen som har presenterats har en sänkt förarhytt placerad i mitten och stora fönster som ger förbättrad sikt och minskar risken för kollisioner med oskyddade trafikanter.

Bolaget har avtalat med en kontraktstillverkare i Steyr, Österrike, om produktion.

Franska Petit Forestier har undertecknat en avsiktsförklaring om att efter en testperiod lägga en order på 1 000 exemplar av Volta Zero. Ytterligare omkring 200 exemplar har beställts av andra kunder.

Ovanpå dessa tidigare avtal har Volta Trucks nu också skrivit på ett samarbetsavtal med tyska DB Schenker, som kan utmynna i en order på nästan 1 500 lastbilar i 16-tonsklassen.

Volta har totalt cirka 4 500 lastbilar i orderboken.

Fakta: Volta Trucks

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL