Ebola

Nya rutiner ska minska smittorisk

Artikel Ebola Hittills i år har ett 80-tal personer från eboladrabbade länder sökt asyl i Sverige.
PREMIUM

Än har det inte hänt. Men risken finns att någon som söker asyl i Sverige kan vara smittad av ebola. För att minska riskerna för smittspridning har Migrationsverket upprättat en handlingsplan för hur man ska hantera potentiella ebolapatienter.- Vi har skrivit riktlinjer där vi pekar på ett antal kännetecken, till exempel att en person har hög feber eller kräkningar. Och då ska man vara försiktig och kontakta sjukvården, säger Fernando Alvarez på Migrationsverkets arbetsgivarenhet.

I väntan på svar från smittskyddsläkare ska personen isoleras, och om nödvändigt hämtas av ambulans.- Vi har till exempel också föreslagit att man inte behöver gå igenom hela lokalen, utan att man kan ha utredningsrum närmare ingången.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 129 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Inrikes

Eneroth utreds för sexuellt ofredande

Infrastrukturminister Tomas Eneroth. Arkivbild.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Inrikes
Inrikes Åklagare har inlett en förundersökning om misstänkt sexuellt ofredande mot infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Han har tidigare anklagats för att ha tafsat på en kvinna under partiets kongress i Göteborg.

Eftersom misstankarna riktas mot en minister handläggs ärendet på Särskilda åklagarkammaren. Åklagarmyndigheten bekräftar för TT att det är mot Eneroth som misstankarna riktar sig.

"Jag inleder förundersökning för att kunna hämta in ytterligare material och uppgifter i syfte att bedöma om det som har hänt kan vara fråga om brott", säger ansvarig åklagare Maria Sterup i ett pressmeddelande från Åklagarmyndigheten.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth har anklagats för att ha tafsat på en kvinna under partiets kongress i Göteborg i början av november. Eneroths hemmadistrikt har redan utrett saken och valde att inte gå vidare, har distriktet tidigare uppgett.

"Vi tar alltid den här typen av anklagelser på allvar. Händelsen hanterades dagen efter den inträffade. Partiet och partidistriktet har haft samtal med de inblandade och har en bra bild av vad som skett. Någon vidare utredning av händelsen är inte aktuell." skrev Otto Berglund, förste ombudsman i partidistriktet i ett mejl till TT.

Eneroth har tidigare sagt att han bett kvinnan om ursäkt och beklagar att det han gjorde uppfattades som opassande. Han beskriver händelsen som att han lade handen på ryggen på henne.

"Jag beklagar verkligen om jag utsatt en person för obehag. Det har aldrig varit min avsikt. Detta har jag också framfört till henne”.

Erika Nekham/TT

Debatt

Debatt: Så får vi ett tryggare Malmö

Förutsättningarna för ett tryggt och säkert Malmö har stärkts, menar socialdemokratiska politiker.
Foto: Johan Nilsson/TT
Debatt
Debatt

Detta är en debattartikel som uttrycker en personlig åsikt. Den är inte skriven av tidningens journalister.

En viktig del i att skapa trygga samhällen handlar om att stävja oseriösa och illegala verksamheter. Projektet Tryggare Malmö har varit framgångsrikt när det gäller just det. Det arbetet inspireras vi socialdemokrater i riksdagen av.

Det är aldrig okej att tjäna pengar på människors utsatthet. Det ska aldrig löna sig för ett företag att begå brott eller skaffa sig konkurrensfördelar genom att försumma de anställdas rätt till en trygg arbetsmiljö. Arbetsgivare ska inte ta hit människor från andra länder för att sedan utnyttja dem genom låga löner och usla arbetsvillkor. För oss socialdemokrater är det en grundprincip att alla som kan jobba ska jobba. Lika viktigt är det att villkoren är schyssta och att lönen går att leva på.

Den här veckan har vi, socialdemokrater i riksdagens arbetsmarknadsutskott, besökt S-ledda Malmö stad. Vi har tittat närmare på det viktiga trygghetsarbete som staden gör inom ramen för det framgångsrika Tryggare Malmö.

Arbetet med att göra Malmö tryggare är socialdemokratisk politik i praktiken. Det tidigare projektet, som nu har permanentats, handlar om tillsynsarbete mot illegala verksamheter som miljöförvaltningen driver tillsammans med olika myndigheter. De områden som Tryggare Malmö kontrollerar är bland annat olovliga boenden, illegala nattklubbar, livsmedelsfusk och försäljning av otillåtna läkemedel.

Under drygt tre års tid har ett långsiktigt arbete, genom att flera kommunala och statliga myndigheter arbetat tillsammans, byggts upp. Det har visat sig vara ett framgångsrikt arbetssätt när det gäller att stävja oseriösa och illegala verksamheter i kommunen.

Förra året genomförde kommunen flera hundra kontroller tillsammans med en eller flera myndigheter. Det ledde till åtgärder som förbud mot verksamhet och i ett fall greps en person för koppleri och människohandel.

Som en följd av det har förutsättningarna för ett tryggt och säkert Malmö stärkts. Vi vet att de upprepade tillslagen mot den svarta ekonomin har haft stor effekt på verksamheter med kopplingar till kriminalitet. Samarbetet mellan de olika myndigheterna har varit och är en kraftsamling från samhällets sida för att ta bort de viktiga inkomstkällorna från de kriminella.Att verksamheten nu har permanentats gör det också lättare att utveckla arbetet på lång sikt. De goda resultaten hoppas vi ska fortsätta.

Vi inspireras av Tryggare Malmö som visar att det socialdemokratiskt ledda Malmö har lyckats med något som många moderatstyrda kommuner fortfarande brottas med och inte funnit några lösningar på.

Vi ska inte ha aktörer som utnyttjar människor för att tjäna pengar. Sverige kan bättre.

Anna Johansson, (S)

ordförande i riksdagens arbetsmarknadsutskott

Marianne Fundahn (S)

ledamot i riksdagens arbetsmarknadsutskott

Johanna Haraldsson (S)

ledamot i riksdagens arbetsmarknadsutskott

Patrik Björck (S)

ledamot i riksdagens arbetsmarknadsutskott

Johan Andersson (S)

ledamot i riksdagens arbetsmarknadsutskott

Serkan Köse (S)

ledamot i riksdagens arbetsmarknadsutskott

Helén Pettersson (S)

ledamot i riksdagens arbetsmarknadsutskott

Inrikes

Sveriges nya regering – hela listan

Inrikes
Inrikes

Statsrådsberedningen

Magdalena Andersson, statsminister

Hans Dahlgren

.

Justitiedepartementet

Morgan Johansson, chef för justitiedepartementet

Anders Ygeman

.

Utrikesdepartementet

Ann Linde, chef för utrikesdepartementet

Anna Hallberg

Matilda Ernkrans

.

Försvarsdepartementet

Peter Hultqvist, chef för försvarsdepartementet

.

Socialdepartementet

Lena Hallengren, chef för socialdepartementet

Ardalan Shekarabi

.

Finansdepartementet

Mikael Damberg, chef för finansdepartementet

Max Elger

Ida Karkiainen

.

Utbildningsdepartementet

Anna Ekström, chef för utbildningsdepartementet

Lina Axelsson Kihlbom

.

Miljödepartementet

Annika Strandhäll, chef för miljödepartementet

.

Näringsdepartementet

Karl-Petter Thorwaldsson, chef för näringsdepartementet

Anna-Caren Säterberg

.

Kulturdepartementet

Jeanette Gustafsdotter, chef för kulturdepartementet

.

Arbetsmarknadsdepartementet

Eva Nordmark, chef för arbetsmarknadsdepartementet

Johan Danielsson

.

Infrastrukturdepartementet

Tomas Eneroth, chef för infrastrukturdepartementet

Khashayar Farmanbar

Inrikes

Thorwaldsson ny näringsminister

LO:s förre ordförande, Karl-Petter Thorwaldsson, blir näringsminister. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes
Inrikes Mikael Damberg blir ny finansminister och Anders Ygeman blir ny migrations- och integrationsminister.
Den nya S-regeringen innehåller många nya namn.

Ny miljöminister blir Annika Strandhäll, tidigare socialminister och för närvarande ordförande för S-kvinnor.

Ny näringsminister blir förre LO-basen Karl-Petter Thorwaldsson. Ny kulturminister blir Jeanette Gustafsdotter.

Ytterligare nya namn finns med i ministerlistan.

Riksdagsledamoten Anna-Caren Sätherberg blir ny landsbygdsminister.

EU-parlamentarikern Johan Danielsson blir statsråd på arbetsmarknadsdepartementet. Eva Nordmark är dock kvar som arbetsmarknadsminister.

Matilda Ernkrans blir nytt statsråd på utrikesdepartementet. Ann Linde är dock kvar som utrikesminister.

På finansdepartementet blir tidigare inrikesminister Mikael Damberg chef. Han får sällskap av två nya statsråd, Max Elger, idag statssekreterare, och Ida Karkiainen, i dag riksdagsledamot.

De skåningar som tilldelas ministerposter är Morgan Johansson från Lund, Ann Linde från Helsingborg och Jeanette Gustafsdotter från Furulund.

Rättad: I en tidigare version fick Anders Ygeman fel ministerroll.

Peter Wallberg/TT

Kultur och nöje

Gustafsdotter blir ny kulturminister

Jeanette Gustafsdotter. Pressbild.
Foto: Kerstin Westeson
Kultur och nöje
Kultur och nöje Jeanette Gustafsdotter, som är generalsekreterare för Sveriges Museer, blir Sveriges nya kulturminister. Det står klart sedan Magdalena Andersson presenterat den nya regeringen.

Miljöpartiet meddelade förra veckan att de lämnar regeringen – och därmed lämnade även förra kulturministern Amanda Lind sin post efter nästan tre år.

Efterträdaren Jeanette Gustafsdotter kommer närmast från jobbet som generalsekreterare för branschorganisationen Sveriges Museer och hon har även varit vd för Tidningsutgivarna.

Nyvalda statsministern Magdalena Andersson (S) presenterade Gustafsdotter och de andra ministrarna under dagens regeringsförklaring.

I regeringsförklaringens rader om kulturområdet slog Andersson fast att en fri och oberoende kultursektor är grundläggande för demokratin.

Hon påminde om att förstärkningar görs av kulturstödet till flera områden och nämnde vikten av oberoende medier och ett starkt public service. Hon nämnde också att kultur och rätt till språk stärks för de nationella minoriteterna, och att lagskyddet mot diskriminering skärps.

Magdalena Anderssons nya regering kommer att regera med högeroppositionens budget. För kulturbudgeten innebär det dock inga större förändringar.

FAKTA

Fakta: Jeanette Gustafsdotter

Är jurist med specialisering inom medie- och immaterialrätt samt journalist. Kommer närmast från jobbet som generalsekreterare för Sveriges Museer.

Var dessförinnan vd för Tidningsutgivarna. Hon har också varit vice vd och kommunikationschef på Studieförbundet Näringsliv och Samhälle och har haft styrelseuppdrag för bland annat Fryshuset och Gustavsbergs konsthall. Har dessutom varit expert i fyra departementsutredningar.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Casinofeber

Fortsatt hårt tryck på Spelinspektionen – 95 spelbolag beviljats licens

Casinofeber Nio månader efter nya spellagen och intresset är fortsatt skyhögt. 95 spelbolag har beviljats svenskt spellicens och tillsammans driver de närmare 200 spelsidor. Casinofeber hjälper dig att hitta aktören som passar dig allra bäst.

Få har missat den tillväxt som har skett på spelmarknaden sedan den nya spellagen infördes vid årsskiftet. Regeringens beslut om att släppa på sitt monopol i utbyte mot en spelskatt och krav på spellicens, förvånade nog många, men har alla redan visat sig vara ett smart och strategiskt drag.

Även om det låter motsägelsefullt har nämligen den svenska regeringen lyckats återta kontrollen över en svårkontrollerad marknad. Dessutom klirrar det fint i statskassan – en miljardjackpot för staten, som Svenska Dagbladet uttryckte det.

Att skaffa en spellicens är både kostsamt och kommer med en hel del skyldigheter. Bland annat måste spelbolagen värna om sina användares spelvanor och hantera alla personuppgifter med största varsamhet. Med spelskatten gör också staten miljarder i vinst.

Närmare 200 spelsidor på den svenska marknaden

Skeptiska röster trodde att regleringen skulle skrämma bort spelbolagen, men nu rapporterar Spelinspektionen att hela 95 spelbolag har beviljats spellicens sedan årsskiftet. De flesta av dessa driver dessutom mer än en spelsida. Totalt rör det sig om närmare 200 olika casinosidor att välja och vraka mellan.

Även om det är härligt med valfrihet, innebär också det enorma utbudet att det kan vara svårt att orientera sig och hitta den aktör som passar en allra bäst. Både när det kommer till erbjudanden och gränssnitt. För en stor del av spelnöjet ligger i att bruka en tjänst som känns rätt.

Casinofeber guidar dig

Hos jämförelsesidan Casinofeber.se hittar du den bästa listan över casinon på nätet. För att sammanställa listan har Casinofeber tagit hänsyn till variabler som: välkomstbonusar, spelutbud, användarnöjdhet och fördelaktiga tekniska lösningar.

I den sista kategorin hittar vi en rad funktioner som förbättrar användarupplevelsen. Exempelvis möjligheten att kunna legitimera sig direkt med hjälp av BankID istället för att behöva dela med sig av känsliga personuppgifter, och smidiga betallösningar som PayPal och Swish.

Förutom att det går snabbare att göra insättningar och uttag med den här typen av tredjepartstjänster, än vad en vanlig banktransaktion gör, så behöver man inte heller dela med sig av sina kontouppgifter. Något som fler och fler uppskattar.

Casinofeber ser också till att hela tiden hålla sina up to date, så att besökaren alltid kan känna sig trygg med att rekommendationerna är aktuella.

Spelintresset ser inte ut att minska och fler spelbolag kommer att dyka upp inom kort. Casinofeber hjälper dig att hålla dig uppdaterat och noterar dig så fort någon ny spännande aktör gör entré på den svenska spelmarknaden.

Inrikes

TT-FLASH: Eneroth utreds för sexuellt ofredande

Inrikes
Inrikes Åklagare har inlett en förundersökning om sexuellt ofredande mot infrastrukturminister Thomas Eneroth (S).

Inrikes

Lööf: "Många oväntade namn"

Centerpartiets partiledare Annie Lööf. Arkivbild.
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Inrikes
Inrikes Statsminister Magdalena Andersson (S) har presenterat sin regering.
Centerledaren Annie Lööf tycker att det var en väl avvägd regeringsförklaring.

– Den tog upp många frågor som regeringen kan hinna med under återstoden av mandatperioden. Men jag skulle gärna ha hört mer om företagande och landsbygd, säger hon till TT.

– Vi har tolererat regeringen och är beredda att samarbeta och förhandla med både regeringen och andra partier.

Lööf säger att hon knappt har hunnit smälta de nya ministrarna i regeringen.

– Det var många nya namn och många oväntade namn, som Karl-Petter Thorwaldsson som ny näringsminister och Mikael Damberg som ny finansminister.

Kristdemokraternas ledare Ebba Busch är kritisk.

– Det tycks bli ytterligare tio månader av handlingsförlamning, säger Busch som är förvånad över att Magdalena Andersson pekar på ytterligare statsbidrag.

– Svensk välfärd är som en läckande hink!

Busch är också skeptisk till att gå från överskottsmål till balansmål.

– Vi har ett bättre läge nu, men här behöver man gå otroligt försiktigt fram, säger hon.

Busch vill inte kommentera enskilda ministrar, men efterlyser en äldreminister och en landsbygdsminister, två områden som hon anser vara försummade.

Boel Holm/TT

Sofia Eriksson/TT

Ekonomi

Tysk stororder hägrar för Volta Trucks

Volta Trucks grundare och styrelseordförande Carl-Magnus Norden hoppas på att ett samarbetsavtal med tyska DB Schenker ska utmynna i en stororder på 1 500 ellastbilar på tre år. Arkivbild.
Foto: Enrique Gaya/Handout/Volta Trucks/TT
Ekonomi
Ekonomi Svensk-brittiska Volta Trucks inleder ett samarbete med den tyska logistikjätten DB Schenker. En prototypserie för en eldriven lastbil ska testas, med sikte på leveranser av närmare 1 500 fordon på tre år.

Tidigare har Volta Trucks, nischat på marknaden för eldrivna lastbilar, slutit liknande fast något mindre omfattande samarbetsavtal med flera lastbilsuthyrare.

– Men det är ju uthyrningsbranschen. Det här med DB Schenker är direkt med en godsleverantör, så det är en ny del av marknaden för oss, säger Volta Trucks grundare och styrelseordförande Carl-Magnus Norden.

Trafikklara hösten 2022

Testerna tillsammans med DB Schenker gäller åtta ellastbilar på 16 ton som ska inledas i april–juni 2022. Detta följer på tester av samma typ av fordon i extrema väderförhållanden, i norra Finland och i Sahara.

På höstkanten är planen att de första trafikklara lastbilarna ska levereras till DB Schenker och de andra kunder Volta Trucks har slutit avtal med.

– I slutet av 2022 ska vi börja med serieproduktion. Det blir fullskalig produktion i januari 2023 och under 2023 siktar vi på en total produktionsvolym på 5 000 lastbilar, säger Norden.

– Vi börjar i mindre skala i januari 2023 och ökar under årets gång. 2024 fortsätter vi öka i samma takt, tillägger han.

Avtalet som nu har träffats innebär att DB Schenker vid sidan av en deposition har förbokat 1 470 serietillverkade 16-tonslastbilar. Det rör sig om en så kallad avsiktsförklaring, som omvandlas till en riktig order efter det att DB Schenker utvärderat produkten i sina tester och anpassat sina terminaler och depåer för att hantera laddning av ellastbilar.

"I Sverige är det mycket prat"

Hittills har DB Schenker och Volta Trucks identifierat tio städer i fem länder, där de ska se om det går att bygga upp system för leveranser med eldrivna lastbilar. För Volta Trucks innebär det att man nu siktar på att ha leveranser av lastbilar till storstäder i sex länder om två år.

– Vi börjar med London och Paris. Sedan startar vi upp i Madrid, Milano och i Rührområdet. Vi tittar också på Hamburg och så kommer vi antagligen att serva Rotterdam och Haag, säger Norden.

Norden finns inte med på kartan än så länge, varken hamnstaden Göteborg eller någon av huvudstäderna.

– En del av förklaringen när det gäller Göteborg och Stockholm är att tyvärr är inte svenska myndigheter särskilt pro-aktiva, säger Norden.

Han pekar bland annat på hur Paris beslutat om dieselförbud från och med 2024 och att det i såväl Frankrike och Tyskland erbjuds kraftiga subventioner vid inköp av eldrivna lastbilar. I Storbritannien tillämpas samtidigt kännbara straffavgifter för att köra runt på diesel.

– I Sverige är det mycket prat, men det är inte mycket stöd till den här omställningen. Sverige borde kunna vara mycket mer i framkant, tycker jag, säger han.

Batterier från Kalifornien

Volta Trucks utvecklar även lastbilsmodeller på 7,5 ton och 12 ton och siktar också på 19-ton, den tyngsta viktklassen där det fortfarande går att använda två axlar på fordonet. Ännu tyngre långtradare med fler axlar och lätta lastbilar (3,5 ton) kommer man dock tills vidare inte utveckla.

Produktionen ska ske i Steyr, Österrike, där en kontraktstillverkare som har jobbat med produktion av MAN-lastbilar under många år har öppnat dörren för Volta Trucks.

– De producerar fortfarande MAN-lastbilar, men de rampar ned det under de närmaste tolv månaderna. Samtidigt rampar vi upp. Så all personal som kan bygga lastbilar är på plats. Det är en väldig fördel för oss, säger Norden.

Batterierna hämtas i sin tur från amerikanska Proterra, med produktion i Kalifornien. Proterra har redan etablerad produktion av batterier till bussar i ungefär samma viktklasser, enligt Volta Trucks-grundaren.

På sikt hoppas Norden att batteriproduktionen kan flyttas till Europa, för att minska klimatavtrycket i produktionen.

– Vi tittar på om Proterra inte kan sätta upp en europeisk fabrik i närheten av oss. Vi är väl där om ett eller två år, säger han.

Joakim Goksör/TT

FAKTA

Fakta: Fokus på fyra viktklasser

Volta Trucks siktar på tillverkning av helt eldrivna lastbilar i fyra olika viktklasser: 7,5, 12, 16 och 19 ton med batterikapacitet på 150–220 kWh.

Räckvidden är i nuläget cirka 20 mil på en och samma laddning, vilket gör att de lämpar sig för normala leveranser av exempelvis livsmedel från lager in till olika försäljningsställen inne i städerna.

Modellen som har presenterats har en sänkt förarhytt placerad i mitten och stora fönster som ger förbättrad sikt och minskar risken för kollisioner med oskyddade trafikanter.

Bolaget har avtalat med en kontraktstillverkare i Steyr, Österrike, om produktion.

Franska Petit Forestier har undertecknat en avsiktsförklaring om att efter en testperiod lägga en order på 1 000 exemplar av Volta Zero. Ytterligare omkring 200 exemplar har beställts av andra kunder.

Ovanpå dessa tidigare avtal har Volta Trucks nu också skrivit på ett samarbetsavtal med tyska DB Schenker, som kan utmynna i en order på nästan 1 500 lastbilar i 16-tonsklassen.

Volta har totalt cirka 4 500 lastbilar i orderboken.

Fakta: Volta Trucks

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL