Annons

Vi prövar och utreder varje enskild skada noggrant

Angående insändaren ”Mardrömmen har pågått i fyra månader – kan försäkringsbolaget göra så här?” den 17 mars.
Försäkring • Publicerad 17 mars 2023
Detta är en opinionstext i Norra Skåne. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad svarar på kritiken i en tidigare insändare.
Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad svarar på kritiken i en tidigare insändare.Foto: Bella Bryngelson

I över 180 år har vi varit ett nära och lokalt försäkringsbolag i vår del av Skåne. Det har gett oss en gedigen erfarenhet och kunskap kring att utreda olika former av skador. Det har också gett oss inblick i att vi och våra kunder, vilka också är våra ägare, inte alltid håller med varandra i våra beslut. Därför finns det flera steg man kan ta för att få sitt försäkringsärende provat ytterligare.

När vi inte kommer överens i ett försäkringsärende, finns möjlighet att ompröva detta beslut. Då gås ärendet igenom av fler och utvärderas ytterligare. Är vi fortfarande inte överens, går det att ompröva i ytterligare ett steg, till överprövningsnämnden. Här finns även jurist och ledningsgruppen med i beslutet. Det är alltså fler steg, med erfarna medarbetare, ett ärende tar innan ett slutgiltigt beslut meddelas från överprövningsnämnden.

”Vi förstår självklart att våra beslut kan upplevas som felaktiga och i somliga fall rör besluten upp känslor. Dessvärre händer det att dessa känslor resulterar i påtryckningar mot enskilda handläggare.”
Annons

I några få fall vill man som kund fortsatt prova sitt ärende och då finns möjligheten att kontakta Konsumenternas försäkringsbyrå och även höra av sig till den kommunala konsumentvägledaren för råd.

Vi förstår självklart att våra beslut kan upplevas som felaktiga och i somliga fall rör besluten upp känslor. Dessvärre händer det att dessa känslor resulterar i påtryckningar mot enskilda handläggare. Detta är också anledningen till att våra handläggare anger sitt förnamn i inledningsärendet och att det därefter är omprövningsgruppen och överprövningsnämnden som kommunicerar beslutet.

Som lokalt och nära försäkringsbolag, med våra kunder som ägare, är det viktigt att vi prövar och utreder varje enskild skada noggrant.

Renée Carlsson, hållbarhet- och kommunikationschef Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad

Annons
Annons
Annons
Annons