Det finns hopp, massor med kompetens inom omsorgen
Nu är det även svårt att rekrytera enhetschefer. Idag sitter där två chefer på vissa boenden, båda två med krav på en socionomutbildning. Det är tydligt idag att det läggs på mer och mer arbetsuppgifter som gör att man har svårt att få en överblick av det dagliga arbetet som gäller personal och boende.
Så varför kör man på och verkar vara helt stelbenta för att se över och kanske hitta andra möjligheter.
Har man en personalansvarig och en enhetschef så behövs inte två med socionomutbildning och en chefslön, det måste gå att internutbilda exempelvis en personalansvarig.
Då blir det lättare att få en överblick över det dagliga arbetet på avdelningarna, ta tag i problem direkt, lära känna personal och boende. Se över samarbeten och personalens arbetsmiljö och mående över sin arbetssituation.
Det finns mycket kompetens inom omsorgen idag, många har varit i tjänst 25-30 år.
Varför inte samla personal vid ett antal tillfällen per år. Alltså någon från vårdpersonal, sjuksköterskor, enhetschef att träffa chefer från omsorgsförvaltning men även omsorgsnämnd. Detta möte gör då att det blir en helt annan inblick i det dagliga arbetet ute i verksamheterna. Snälla sluta köra koncept som inte fungerar. Det måste till förändringar i arbetssätt på alla nivåer.
Det finns hopp
”Det finns mycket kompetens inom omsorgen idag, många har varit i tjänst 25-30 år.”