Annons

Det ska inte vara fritt fram att tjuvåka

Redan före pandemin såg vi en oroväckande ökning av tjuvåkande i den skånska kollektivtrafiken. Det är de ärliga resenärernas trygghet som står på spel och det är deras biljettpriser som riskerar att höjas ytterligare.
Sverigedemokraterna • Publicerad 25 januari 2022
Detta är en opinionstext i Norra Skåne. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
"Resenärerna ska inte betala för både sitt eget resande och för de som inte vill göra rätt för sig.”
"Resenärerna ska inte betala för både sitt eget resande och för de som inte vill göra rätt för sig.”Foto: Johan Nilsson/TT

De senaste två åren har frågan om tjuvåkande fått ökat politiskt utrymme. Redan före pandemin såg vi en oroväckande ökning av tjuvåkande i den skånska kollektivtrafiken. Denna ökning blev sedan markant brantare under pandemin.

Sverigedemokraterna har i ett initiativärende föreslagit att Region Skåne ansluter till Region Stockholms inställning att ordningsvakter ska få utökade befogenheter, bland annat att agera biljettkontrollanter.

Annons

En lagrådsremiss är nu ute gällande förändrad ordningsvaktslag, där denna fråga är aktuell. Sverigedemokraterna har i Region Skåne även lagt andra initiativ i frågan, som till exempel att genomföra ett pilotprojekt kring ordningsvakters roll för ökad trygghet i kollektivtrafiken, och tagit initiativ till en interpellationsdebatt om tjuvåkande i Skånes regionfullmäktige.

I den debatten avslöjades de andra partiernas syn i frågan.

Vänsterpartiets Vilmer Andersen manifesterade att lösningen på tjuvåkande är gratis kollektivtrafik genom s.k solidarisk finansiering, det vill säga genom att skattebetalarna står för hela notan.

Detta skulle kräva en skattehöjning cirka tio gånger större än den Vänsterpartiet presenterade i sitt senaste budgetförslag. Resonemanget om att gratis kollektivtrafik är lösningen på tjuvåkande vore jämförbart med att stoppa skattesmitning genom att slopa skatterna.

”Om biljettkontrollanterna enbart vore en kostnad, som dessa två partier tycks mena, varför vill de då inte avskaffa dem helt?”

Miljöpartiets Kami Petersen kanske inte tillförde så mycket i debatten, men gav i stort sett sitt stöd till Vänsterpartiets anförande. Han menade att biljettkontrollanterna innebär en stor kostnad, för vilket han häpnadsväckande nog fick stöd från Moderaternas Carina Zachau.

Något balanserande resonemang om vilken nytta biljettkontrollanter faktiskt gör för att dämpa kostnaderna för tjuvåkandet hörde vi däremot inte, varken från Miljöpartiet eller från Moderaterna.

Om biljettkontrollanterna enbart vore en kostnad, som dessa två partier tycks mena, varför vill de då inte avskaffa dem helt?

Anmärkningsvärt i sammanhanget är också att Moderaternas partikamrater i region Stockholm tvärtom varit offensiva i frågan om tjuvåkande, bland annat genom sitt aktiva stöd för att ordningsvakter skall kunna agera biljettkontrollanter. Moderaterna i Region Stockholm är i denna fråga således på samma linje som Sverigedemokraterna, men inte med sina egna partikamrater i Skåne.

Socialdemokraterna yttrade ingenting alls i debatten vilket var lite synd, för väljare och resenärer är säkert nyfikna även på deras inställning i frågan om tjuvåkande och biljettkontrollanter.

Hur Socialdemokraterna ställer sig verkar dock likt Moderaterna kraftigt skilja sig från en region till en annan. Även Socialdemokraterna i Region Stockholm har nämligen öppnat för att ordningsvakter skall kunna ges utökade befogenheter inom kollektivtrafiken.

Annons

Det är resenärernas trygghet i kollektivtrafiken som står på spel och det är deras biljettpriser som riskerar att höjas ytterligare, som följd av att de måste betala för både sitt eget resande och för de resenärer som inte vill göra rätt för sig.

Den fråga vi ställer oss är om det bara är Sverigedemokraterna som på allvar vill stoppa tjuvåkande från att utvecklas till norm i den skånska kollektivtrafiken.

Johan Wifralius (SD), regionråd, gruppledare Kollektivtrafiknämnden

Här saknas innehåll

Annons
Annons
Annons
Annons