En kvart på trappan är ett dåligt surrogat till skolavslutningen
Prästavångskolan i Broby har hamnat på helt fel kurs. Nu avskaffas den traditionella skolavslutningen med uppslutning av stolta föräldrar, far- och morföräldrar och andra anhöriga till skolbarnen. Ni måste väl inse att detta är helt fel! Skolan bör sträva efter att öka integrationen från vuxna och samhället i övrigt i skolans värld. Skolavslutningen är ju ett tillfälle till högtid och delaktighet.
En kvarts samvaro på skoltrappan är ett dåligt surrogat för alla inblandade parter. Rektorerna skyller sitt beslut på att en del elever har svårt att klara stora samlingar. Det är i och för sig hedervärt att värna om de som har det svårt. Men, det kan väl inte vara meningen att den stora majoriteten ska avstå från allt positivt och önskvärt av hänsyn till ett fåtal. Hur fungerar samhället i övrigt? Är detta en fungerande pedagogik? Prästavång bör istället försöka differentiera och hitta variationer så att alla kan vara med i någon grad och utifrån sina förutsättningar.
”Prästavång har inget gott rykte idag. Lärare och personal har inget att sätta emot obstinata elever som testar och flyttar fram sina gränser. Överträdelser leder inte till några konsekvenser.”
Skolans främsta ambition bör vara att skapa en miljö och kultur som främjar elevernas inlärning och integration i samhället och dess normer. Det innebär att det måste finnas tydliga regler och krav på uppförande och ordning i skolan som en återspegling av samhällets krav. Lektionerna måste vara sådana att de som kan och vill lära sig erbjuds en miljö som gör detta möjligt. Det medför också att det måste medföra konsekvenser för de som inte kan underordna sig de reglerna. I den allmänna debatten vittnas om skolans problem. Prästavång har inget gott rykte idag. Lärare och personal har inget att sätta emot obstinata elever som testar och flyttar fram sina gränser. Överträdelser leder inte till några konsekvenser. Onormala beteenden blir efterhand ”vardagsmat”, gränser flyttas och personal resignerar.
Om en lärande miljö inte kan upprätthållas på grund av att en minoritet inte vill underordna sig de krav som gäller är inte alternativet att acceptera detta till förfång för de som vill lära sig. Det måste medföra konsekvenser som medför att förutsättningar för majoriteten förbättras. Även i denna aspekt är det viktigt att föräldrar berörs av skolans åtgärder. Ur ett större perspektiv – uteslut inte föräldrar och anhöriga från skolan. Involvera dem istället. Börja med skolavslutningarna.
Orolig brobybo