Annons

Ge eleverna förutsättning att bli sitt bästa

Skolinspektionen skriver: ”I utbildningen ska hänsyn tas till elevers olika behov och förutsättningar. Särskilt gäller en strävan att uppväga skillnader i elevernas förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen. Detta brukar kallas skolans kompensatoriska uppdrag.”
Betyg • Publicerad 10 september 2022
Detta är en opinionstext i Norra Skåne. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Olof Lindqvist, Centerpartiet Östra Göinge.
Olof Lindqvist, Centerpartiet Östra Göinge.Foto: Mikael Persson

Vad betyder det egentligen? För mig betyder det att skolan ska värna om att alla elever får en chans i livet, oavsett bakgrund och personlighet, att bli sitt bästa. Att bli sitt bästa är olika för alla elever, men förutsättningarna att bli det ska vara desamma. Alltså handlar det inte om mängden specialpedagoger, förbud mot mobiltelefoner eller hårdare tag, det handlar om elevsyn.

Alla bra pedagoger vet att vägen till bra resultat handlar om relationer, relationer och relationer. Man måste känna sina elever, och de måste känna dig, för att man ska kunna hitta en arbetsform där de kan bli sitt bästa. Så när politiken vill in och styra vill man ofta göra snabba övergripande och metodiska lösningar. Dessa är totalt meningslösa, om inte de som jobbar i skolan har den viktiga relationen och förståelsen för eleverna. Har man det goda utbytet mellan lärare och elever är det mycket som löser sig ändå. Betygen till exempel tappar totalt sin mening. Både som motivation och som, gud förbjude, straff.

”Elever behöver inga betyg för att lära sig saker. Betyg är bara politik.”
Annons

Om jag fick ändra något i skolan idag är något av det första jag skulle ta bort betygen i grundskolan. Om inte helt, så i alla fall upp till årskurs nio. Betyg är inte en kvalitetssäkring av elevens kunskaper och färdigheter. De är inte heller något som berättar vad elever kan, som många tycks tro. Betygen blir mer något som skapar stress och som berättar vad eleverna inte kan. Många elever upplever nog betygen som ett kvitto på hur sopiga de är, något som absolut inte passar in på det kompensatoriska uppdraget, där målet är att alla ska bli sitt bästa.

Tar vi bort betygen så skulle jag också vilja att nationella proven i åk 9 ersattes av intagningsprov till de olika gymnasieprogrammen. Elever vet ofta vad de vill bli, och motivation är den enskilt största framgångsfaktorn för att bli bra på något. Jag är övertygad om att intagningsprov skulle motivera eleverna mer att lära sig saker och få dem att fokusera mindre på betygen i sig.

Alltså: Om vi slutar titta på förbud, disciplin och metodik och hela tiden tänker att varje elev är i skolan för att bli sitt bästa, och att det är samhällets plikt att se till att de får bli det, så kommer också skoldebatten att landa där den ska. Elever behöver inga betyg för att lära sig saker. Betyg är bara politik. Skola ska vara tron på att alla kan bli något bra och sedan jobba därefter. Då har vi uppnått det kompensatoriska uppdraget på riktigt.

Olof Lindqvist, Centerpartiet i Östra Göinge

Annons
Annons
Annons
Annons