Kunden som är ansvarig för att uppdatera om något ändras
På Eon har vi förstås stor förståelse för den frustration som uppstår om man tvingas till flera månaders extra väntan på sitt elstöd för att man i vårt system är bokförd som företagare istället som privatkund.
”För enskilda firmor har vi dock inte möjlighet att kontrollera om avtalet ingåtts som konsumentavtal eller som näringsavtal, då det är samma person som företräder båda.”
Enligt elmarknadens regler är det emellertid kunden själv som är ansvarig för att uppdatera sitt elbolag om de förändringar som sker för kunden, till exempel vid flytt eller om man går i pension, så att vi kan säkerställa att det är rätt avtalspart som ingått avtalet. Vi gör vissa kontroller för att säkerställa att våra så kallade näringsavtal är knutna till ett företag, en så kallad juridisk person – och att våra konsumentavtal är knutna till en privatperson.
För enskilda firmor har vi dock inte möjlighet att kontrollera om avtalet ingåtts som konsumentavtal eller som näringsavtal, då det är samma person som företräder båda. Den informationen måste vi få direkt från kunden själv.
Patric Elmén, presschef Eon