Upprop: Skånetrafikens misslyckande måste åtgärdas
Således bör insikt och djupare sakkunskap från järnvägs- och transportsektorn premieras och alla chefslöner vara resultatbaserade. Driftstopp och förseningar uppkommer inte av sig själv. Det är givetvis konsekvenser av felaktiga beslut och omdömeslösa prioriteringar. Bolagsledning måste se sin del i ansvaret på en fungerande organisation.
Är det rimligt att förtroendet för Skånetrafiken är så lågt, att man anser sig tvingad resa flera avgångar för tidigt för att inte riskera missa anslutningar, på exempelvis Kastrup eller SJ-tåg norrut i Lund och Hässleholm?
Är det rimligt att, att man som pendlare förlorar kvalitetstid med sina barn och familj pga Skånetrafikens ständiga förseningar?
Är det rimligt att man som näringsidkare inte vågar ta tåget till kundmöten på grund av att Skånetrafiken inte kan garantera tillförlitlighet?
Är det rimligt att Skåneregionen förlorar attraktions- och konkurrenskraft på grund av att Skånetrafiken inte klarar sitt uppdrag?
Oavsett vad som ligger bakom förseningar och tågstopp kan vi konstatera att Skånetrafiken har misslyckats med sitt uppdrag. Lär av Schweiz. Lär av Japan.
Skånetrafikens huvudman är politisk som sedan sex år styrs av Moderaterna. Och det ligger i regionstyrelsens ordförande, Carl Johan Sonesson (M), och kollektivtrafiknämndens ordförande, Carina Zachau (M), ansvar att ta tillvara Skåneregionens intressen mot den M-ledda regeringen att Trafikverket kan utföra sitt uppdrag. Det ligger alltså Skånetrafikens (regionstyrelsens) åliggande att externa leverantörer kommer tillrätta med driftstörningar som påverkar Skånetrafikens verksamhet.
Snart två mandatperioder (2018-2022 samt 2022-2024) har passerat utan att ni agerat. Och dessvärre går Skånetrafiken ständig kräftgång och problemen ökar stadigt. Inkompetens eller apati? Delge gärna er konkreta åtgärdsplan hur Skånetrafiken framöver ska leverera tillförlitlig och fungerande kollektivtrafik. Ni båda kan väl rimligen inte anse att Skånetrafikens haveri ska tillåtas fortgå år efter år. Utan åtgärd?
Thomas H Johnsson
Ps. Det vore klädsamt om Skåneregionens styrelse och kollektivnämnd samt Skånetrafikens ledning haft som policy att åka kollektivt. Som du såklart förstår, Carina Zachau, tappar organisationen sin trovärdighet när dess chefer glider förbi i bil. Kanske kan en sådan policy dessutom stimulera till initiativförmåga och handling då ni personligen får erfara Skånetrafikens ständiga haveri. Ds.
”Snart två mandatperioder (2018-2022 samt 2022-2024) har passerat utan att ni agerat. Och dessvärre går Skånetrafiken ständig kräftgång och problemen ökar stadigt.”