Var går gränsen för Ukrainastöd?
Först var det Marabou, sedan alla andra produkter från Mondelez som är en stor livsmedelskedja.
Nu har man upptäckt att Geely – en kinesisk bilfirma med majoritetsägande i Volvo och Polestar – har ökat sin försäljning av bilar till Ryssland sedan de flesta andra bilmärken backat ut. Region Västra Götaland och Göteborgs stads politiker känner efter vad som är politiskt korrekt – ska vi fortsätta att köpa Volvobilar? Göteborg är ju Volvoland!
Kina har mångfaldigat sina oljeinköp från Ryssland sedan väst stoppade sin import. Kina köper oljan rabatterad eftersom Ryssland måste få in pengar till kriget.
Indien gör på samma sätt. De har minst tiofaldigat sin import av rabatterad rysk olja.
Iran säljer – trots att de förnekar det – sina drönare till Ryssland. De har sedan några år tillbaka ett omfattande avtal med Kina och Ryssland.
Eftersom kinesiska bolag på olika sätt kontrolleras av kinesiska staten skulle man kunna säga att all handel med Kina gynnar Ryssland eftersom det ger pengar som kan användas för handeln med Ryssland. Det skulle kunna tolkas så att våra inköp hos IKEA och alla andra som gör inköp från Kina bör stoppas – hur går det då med alla som har kinesiska bolag som underleverantörer?
”Hela världsekonomin är sammanlänkad och många produkter är helt eller delvis tillverkade i Kina eller av kinesiskt ägda bolag spridda över världen!”
Indiens oljeimport gynnar Ryssland – alltså borde vi kanske sluta köpa deras produkter och tjänster?
Ska vi även stoppa vårt samarbete inom IT-sektorn – det skulle lamslå många bolag i väst!
Irans export av drönare skulle kunna påverka både Volvo lastvagnar och Scania eftersom många lastbilar och arbetsfordon som köps av kinesiska eller andra bolag landar i en stor kinesiskt ägd hamn i västra Pakistan och sedan går över gränsen till Iran! Hur kan vi kontrollera vidareförsäljning – ska vi verkligen ens försöka?
Är det rimligt att försöka påverka den världsvida handeln? Blockaden av handeln med Iran som har pågått i många år har medfört att många oskyldiga människor lider medan ledningen sitter kvar.
Hela världsekonomin är sammanlänkad och många produkter är helt eller delvis tillverkade i Kina eller av kinesiskt ägda bolag spridda över världen!
Ingemar Arvidsson, Glimåkra