Vem är tioårig grundskola bra för?
Vid första anblicken av detta kan jag garantera att många av er som hör det, tycker att detta är en bra lösning på dagens problem i skolan. Jag vill bara säga att ni är helt fel ute om ni påstår att detta är bra.
Detta kommer i längden bara att gynna de resursstarka familjernas elever, eftersom dessa elever får med sig de tillgångar som skolan efterfrågar nedärvt från hemmet, som en följd av att deras föräldrar besitter möjligheten att hantera det svenska skolsystemet som idag är uppbyggt kring de resursstarka i samhället.
Någon kanske påstår att en tioårig grundskola är vägen till att lättare förstå den svenska arbetsmarknaden. Med kunskap om hur den svenska arbetsmarknaden idag är uppbyggd och hur arbetskraften väljs gynnas återigen bara de individer som besitter rätt tillgångar för att handskas med arbetsmarknadens monster.
Den svenska skolan måste skapa möjligheter för de resurssvaga i samhället. Detta för att skapa möjligheter för ett samhälle som bygger på hållbarhet där inflationen i form av högre utbildning minskar. Utbildningsinflationen gynnar åter igen enbart de resursstarka i samhället som är bredda att viga sina liv åt studier och studier på institution är deras kall.
De högt uppsatta inom utbildningsväsendet har sedan som mål att reproducera och återskapa normer och strukturer i samhället, där högre utbildning är det enda som värderas högt, problemet är bara den inflation som råder i utbildningssystemet där den högsta av utbildningar tappar sitt egenvärde.
De styrdokument och läroplaner som gäller för skolan idag gör gällande att elever ska vara sitt eget varumärke med kompetenser att sälja på en marknad av arbetskraft. Det handlar bara om att få in en fot på denna arbetsmarknad för att lyckas bevisa vad just du har att sälja! Detta vill jag återigen mena enbart gynnar de resursstarka i samhället. Vi måste därför konstruera skolan och utrusta alla elever på ett sådant sätt att de är utrustade för en säljande framtid.
Detta börjar på golvet med utbildade lärare, skolchefer och pedagoger och utbildningssociologer i svensk skola inte med en tioårig grundskola som börjar redan från sex års ålder, detta skapar enbart klyftor där de resursstarka är vinnare och de resurssvaga är förlorare som vanligt. Är det verkligen det samhälle vi vill ha 2024?
Oscar Sundal
”Den svenska skolan måste skapa möjligheter för de resurssvaga i samhället. Detta för att skapa möjligheter för ett samhälle som bygger på hållbarhet”