Vi är många som påverkas av avstängningarna i centrum
Trafiksäkerheten är en riskfaktor och ingen, mer än möjligtvis det högerkonservativa styret kan ha missat det ansträngda trafikläge som grävarbeten nu skapar i Kristianstads innerstad. Detta stärker inte heller attraktiviteten för staden, centrumkärnan och turismen påverkas.
2019 iscensattes ett stort omtag gällande mobiliteten för gående och cyklister när trafikplanen antogs. Nu framgår denna storslagna plan nära nog fiktiv, måhända med goda intentioner men utan insikt kring vilken samarbetsförmåga som skulle komma att krävas. Att leva upp till trafikplanens ambitionsnivå lämnades till framtida budgetar utan genomförandeplan. Ansvaret att planlägga lades utanför det politiska. Socialdemokraterna har vid flera tillfällen motionerat och lyft initiativ för en kommunövergripande process för projekt och markarbeten. Dessa initiativ för en genomförandeplan har viftats bort som onödiga och vi blev beskrivna som okunniga, när S menade att underfinansierade årsvisa budgetar kommer vara otillräckligt för dessa investeringar.
”Stadens asfaltsbeläggning har skjutits så långt framför sig själv att bilarna kör punktering.”
Nu 2023 när nödlösning efter nödlösning har påtvingats är de löften som givits tämligen löjeväckande och tonen är en annan. Parallellt tillkom stora byggprojekt vars infrastruktur och trafikanpassning har lösts med minsta möjlig insats utan de helhetsgrepp som trafikplanen anger. Grävandet har påverkat vatten och avloppsnätet där slukhål har lamslagit hela gångstråk. Stadens asfaltsbeläggning har skjutits så långt framför sig själv att bilarna kör punktering. Istället för att stå färdiga så skall snart Kanalgatan och Prästallén grävas upp och Vattentornsvägen stängs av parallellt. Varken kapital eller mänskliga resurser har räckt till och minsta motståndets lag råder. Med tafflig politisk styrning går Kristianstad mot en sommar där evenemang på Stora torg blir drabbade. Felmarginalen för det oväntade är noll. Vid missöden så stängs inloppen till staden fullständigt.
Vart enda ett av de problem som handlare, butiksägare, besökare, boenden eller skolelever nu tvingas hantera efter bästa förmåga har sin grund i högerns politiska hantverk. Att fragmentisera infrastrukturen i olika korsande projekt, utan samverkan med de aktörer som har intressen i centrum har skapat huvudvärk för kommunkoncernen och betalningsansvaret skjuts vidare till abonnenter och skattebetalare. Med risk för att låta självgoda måste det sägas: ”Vad var det vi sa”? Att avvisa Socialdemokraternas påtryckningar kring att adressera helheten har varit och är ”bad for business”.
Livet ger sällan möjlighet till att göra om men väl att lära och göra rätt. Det är dags att sätta ihop en ordentlig styrgrupp som jobbar på ett sätt där den ena handen vet vad den andra far efter. Behandla centrum som en helhet, hur svårt ska det vara.
För Socialdemokraterna
Ulrika Tollgren (S)
Martin Hallingström Skoglund (S)
Kristina Lindbåge (S)
Thomas Nilsson (S)